Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
Snoilsky

Landströmscentral

Rekommendera Poster

Min landströmscentral som satt i när jag köpte båten känns inte pålitlig. Brände en laddare och den nya laddaren får frispel när jag ansluter exempelvis en dator till det andra 230v-uttaget. Undrar vad som krävs för en säker installation innan jag börjar prata med marinelektriker. Vill kunna ansluta en ny varmvattenberedare, batteriladdare och eventuellt en dator. 2 kontaktuttag där jag ibland kör bara laddaren och ibland även kör dator eller varmvattenberedare. Hittade en isolator från victron som är billig. Ca 1500 sek: Galvanisk isolator VDI-16. Räcker den i kombination med en landströmscentral eller måste jag köpa de dyrare isolatorerna som verkar börja på 6000:-. Förbrukar inte så mycket el och brukar klara mig några dagar utan landström om solen tittar fram ibland.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Snoilsky:

Min landströmscentral som satt i när jag köpte båten känns inte pålitlig. Brände en laddare och den nya laddaren får frispel när jag ansluter exempelvis en dator till det andra 230v-uttaget. Undrar vad som krävs för en säker installation innan jag börjar prata med marinelektriker.

Till att börja med är landströmscentralen ingen "rocket science" - det är i princip samma sak som om du anslutit prylarna till bryggans 230V-uttag, dock med lite säkerhetsdetaljer emellan. Landströmscentralen i sig kan normalt sett inte bränna en laddare, inte heller orsaka frispel på en laddare bara för att det sitter en dator i ett annat uttag (på samma fas).

 

Innan du börjar titta på och fråga om olika prylar kommer fungera måste du felsöka och ta reda på vad problemet egentligen är. Vad är det för landströmscentral du har (bild) ?  Kan du inte själv så anlita en elektriker. Även om du tyvärr inte är ensam med att raskt börja leta upp (och t.o.m. köpa) prylar som "låter bra" utan att egentligen veta, så är det helt fel sätt. Och kan t.o.m. bli farligt.

 

Den Victron-isolatorn som du nämner lär f.ö. inte ha någonting med lösningen problemet att göra, det är en egentligen en klassisk "zinc saver". Läs vad Victron skriver i den första meningen "Den galvaniska isolatoren förhindrar elektrolytisk korrosion". Jag tror knappast att din laddare brändes p..g.a. korrosion, inte heller att det får den nya laddaren att få spel av datorn 😉. Det är ju möjligen något användaren av datorn kan behöva dock.....

 

Ibland kan det behövas isolationstransformator för att helt komma runt problemet med elektrolytisk korrosion, alltså materialvandring som orsakas av pålagda/utifrån kommande potentialskillnader. Till skillnad från galvanisk korrosion som beror på metallernas egna potentialer, deras olika lägen på "spänningsstegen".

 

Men du har något annat fel. Kanske t.o.m. farligt. Har någon kopplat bort skyddsledaren eller gjort någon annan "spännande" lösning, tro ? 

Du måste få detta uppmätt/uppkollat !

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2022-07-24 vid 17:18 skrev Snoilsky:

Min landströmscentral som satt i när jag köpte båten känns inte pålitlig. Brände en laddare och den nya laddaren får frispel när jag ansluter exempelvis en dator till det andra 230v-uttaget. Undrar vad som krävs för en säker installation innan jag börjar prata med marinelektriker. Vill kunna ansluta en ny varmvattenberedare, batteriladdare och eventuellt en dator. 2 kontaktuttag där jag ibland kör bara laddaren och ibland även kör dator eller varmvattenberedare. Hittade en isolator från victron som är billig. Ca 1500 sek: Galvanisk isolator VDI-16. Räcker den i kombination med en landströmscentral eller måste jag köpa de dyrare isolatorerna som verkar börja på 6000:-. Förbrukar inte så mycket el och brukar klara mig några dagar utan landström om solen tittar fram ibland.

Ja det blev väl litet ”fruktsallad” här, som @IngemarE skriver så är det inte elcentralens, landströmscentralens fel att grejerna går sönder, och en sådan landströmscentral påverkar inte båtens egna 12-voltssytem, däremot en till denna central ansluten batteriladdare då som liksom är länken mellan dessa båda system.

 

Att en laddare får frispel när du ansluter en dator, alltså datorns ”laddare”?
Den grejen som jag brukar kalla för datorns ”nätdel”…?
Ja om en sådan börjar brumma och vibrera låter det ju som om du anslutit dessa till en enklare typ av inverter eller växelriktare, kärt barn har många namn.
Detta är en apparat som gör om 12 volt likström till 230 volt växelström. De enklare och något mindre dyra invertrarna lämnar inte en ren sinusformad växelspänning som den i eluttagen hemma, jag går inte närmare in på det, men känslig elektronik kan ju få spatt och spader om de kopplas till en sådan billig inverter, däremot kan ju enklare grejer funka som kaffebryggare exempelvis…

 

Men till landströmscentralerna då, SXK, Svenska Kryssarklubben, har en utmärkt beskrivning någonstans på sina tekniska sidor om hur en sådan central skall se ut.

Om man nu inte är elkunnig själv och inte har installationsbehörighet skall man inte ge sig i kast med att bygga sådana centraler själv. Det är väl inte ens tillåtet(?). Men det det finns olika sådana färdiga centraler som man själv kan plugga ihop om man bara kan väldigt lite om el, och inte har fem tummar mitt i näven.

Dessa plug&play-centraler finns i några olika prisklasser, och kan kompletteras med fler eluttag och andra grejer vid behov. Och jag brukar skriva i sådana här diskussionstrådar att en sådan dyrbar  landströmscentral ändå är billigare en en snygg gravsten!

 
Sedan… om man nu absolut måste koppla upp sig med landström på en brygga i en gästhamn, är det inte alls säkert att strömmen räcker till, till vv-beredare, värmeelement, laddare och annat man kan tänkas vilja ansluta. Det är nog inte så värst ovanligt att elinstallationerna på bryggorna inte är dimensionerade för att många båtar skall kunna få varmvatten, titta på TV, ladda batterier och vad man nu vill göra. Sedan kan det ju dessutom bryggans eluttag vara snålt avsäkrade,  så att automatsäkringen löser ut om du ansluter för många grejer, jag vet ett ställe där man inte kan köra en liten värmefläkt och vv-beredaren samtidigt.

Sedan kommer det någon med en delvis trasig landstömskabel, eller en kass landstömsanläggning ombord, och då löser jordfelsbrytaren ut och hela bryggans samlade besättningar blir irriterade, som i förra veckan när hela bryggan blev strömlös strax innan fotbollstjejerna lade mål i andra halvleken…

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Puh, har inte planerat att köpa en massa prylar. "Undrar vad som krävs för en säker installation innan jag börjar prata med marinelektriker." Blir det för dyrt så får det duga med endast laddaren inkopplad. Har en inverterad som ger ren sinusvåg så egentligen är det främst vvb som behöver 230v. Enligt uppgifter från annat håll krävs en isolationstransformator. Verkar kosta ca 6500:- och uppåt. Sen eventuellt ny landströmscentral och uppskattningsvis 4-5h marinelektriker + installationsmaterial. Omotiverat dyrt för våra behov.

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Snoilsky:

Puh, har inte planerat att köpa en massa prylar. "Undrar vad som krävs för en säker installation innan jag börjar prata med marinelektriker." Blir det för dyrt så får det duga med endast laddaren inkopplad. Har en inverterad som ger ren sinusvåg så egentligen är det främst vvb som behöver 230v. Enligt uppgifter från annat håll krävs en isolationstransformator. Verkar kosta ca 6500:- och uppåt. Sen eventuellt ny landströmscentral och uppskattningsvis 4-5h marinelektriker + installationsmaterial. Omotiverat dyrt för våra behov.

 

 

 

 

 

 

En sån här ersätter isolertransformator plus elcentral.
http://www.batteknik.se/

Den fungerar så här: 
http://www.batteknik.se/webshop/elcentral/Manual2.pdf 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Snoilsky:

Puh, har inte planerat att köpa en massa prylar. "Undrar vad som krävs för en säker installation innan jag börjar prata med marinelektriker." Blir det för dyrt så får det duga med endast laddaren inkopplad. Har en inverterad som ger ren sinusvåg så egentligen är det främst vvb som behöver 230v. Enligt uppgifter från annat håll krävs en isolationstransformator. Verkar kosta ca 6500:- och uppåt. Sen eventuellt ny landströmscentral och uppskattningsvis 4-5h marinelektriker + installationsmaterial. Omotiverat dyrt för våra behov.

Det är inte för att vara tykna och elaka, utan enbart av omsorg för din säkerhet som vi skriver som vi gör. Du verkar fortfarande ha fokus på att köpa prylar för att lösa dina problem, men vi försöker tala om att det är fel väg. Och kommer kosta en massa i onödan.

 

Du undrar alltså vad som krävs för en säker installation. Ok, du behöver - från bryggan räknat:

  • en vettig landströmskabel med passande kontakter
  • ett intag på lämpligt ställe på båten, kopplat till....
  • ....en landströmscentral, innehållande JFB och en eller flera grupper 2-poliga säkringar (som bryter både nolla och fas). Inte över 10A per grupp. Kan ibland vara ihopbyggd med en JFB, s.k. personskyddsautomat.
  • uttag, antingen sittande i elcentralen eller via seriöst dragen ledning (helst i rör) på olika platser i båten.

Sannolikt har du redan det mesta av ovanstående och det du har går sannolikt återanvända. Men installationen kan - trots rätt prylar - ändå vara hur osäker och farlig som helst om den inte är byggd eller uppkollad av någon med kunskap. Så ovan har du prylarna, sedan bör du anlita någon med kunskapen att kolla hur de är inkopplade.

 

Nu kom dessutom en inverter in i bilden, vad kör du på den och hur är den kopplad ?  Du skriver också att det egentligen bara är VVB som kommer behöva 230V från landströmssidan, men var inte grundproblemet där allt började att du behövde köra en laddare också ?  Den är ju inte så bra att mata via inverterns 230V.... 😛

 

------------------

 

Som jag skrev innan så löser isolationstranformatorn "bara" svårare fall av elektrolytisk korrosion (även om den visserligen också tillför en del positivt ur elsäkerhetssynpunkt), och det är knappast där dina problem ligger. Om du sedan fortfarande istället vill tro på "uppgifter från annat håll" är upp till dig, men är det samma "håll" som fick dig att fundera på Victronprylen så skulle jag slutat lyssna på det "hållet". Det kan bli både onödigt dyrt och fel.

  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
18 minuter sedan skrev Seawolf:

En sån här ersätter isolertransformator plus elcentral.
http://www.batteknik.se/

Nja...

Den där och dess elsäkerhet har varit uppe till diskussion tidigare, och det finns en anledning till att den inte säljs längre. Bl.a. vill jag minnas att dioderna inte alls tålde de stötströmmar som krävs för komponenter i skyddsledaren.

Det finns ju en anledning till att "Zinc savers" och liknande produkter (vars funktion denna "elcentral" hade inbyggd) är fysiskt rätt stora.

 

Sedan är ju inte TS problem relaterat till korrosion av metallerna på båten.....

 

Edit: Vi var inte överens i förra diskussionen heller om denna elcentral med inbyggd "zinc-saver", och du tyckte jag skulle läsa på om föreskrifterna. Vi lär väl inte bli överens här heller om denna "förträffliga" sak (som inte säljs mer).

Men vi kan väl lämna den diskussionen därhän denna gång, för vi kan nog i alla fall vara överens om att det inte skulle löst TS problem i alla fall 😉

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett annat sätt att komma runt det till synes dyra problemet med landströnscentraler och sådant, är att skaffa en juste solcellspanelsanläggning. Du behöver omkring 100W panel och en bra MPPT-regulator, samt omkring 100-150Ah batteribank eller mer, för att vara självförsörjande med el till ett normalt kylskåp plus diverse kortvarigt använda pumpar, mobilladdare och litet belysning, sannolikt räcker det även till att titta några timmar på TV. Då slipper du även att köpa dyr landströmsel och slipper slagsmålet om de fåtaliga eluttagen i gästhamnarna och kan ligga ute några dagar i naturhamn utan att drabbas av laddningstvångstänkandet. Jo en bra "batteritankmätare" en batterimonitor är ju väldigt bra att ha också... oavsett om du har landströmsladdning och/eller solcellsladdning. Det ena behöver ju inte utesluta det andra.

Solcellsanläggningar installerar du lätt själv. Klart du får inte varmvatten så där med en gång, men vv-beredaren är väl ändå ansluten till motorns kylvatten, och du har väl varmt varmvatten bara du kört motorn 15 minuter eller mer?

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra svar. Uppskattas! Planerar inte att köra laddaren via invertern :)

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-07-26 vid 20:48 skrev Georg_Ohm:

Du behöver omkring 100W panel och en bra MPPT-regulator, samt omkring 100-150Ah batteribank eller mer, för att vara självförsörjande med el till ett normalt kylskåp plus diverse kortvarigt använda pumpar, mobilladdare och litet belysning, sannolikt räcker det även till att titta några timmar på TV.

Nej! (Som jag brukar svara.😉)

Mina 225W paneler kopplade via en MPPT-regulator till 570Ah batterier räcker INTE för att hålla batterierna laddade (100%) ens en solig dag. Då kör jag bara kylskåp, laddare etc.
Inte ens på en laddningsnivå på 70%, då mottagligheten i batterierna är bättre, klarar panelerna det. Och naturligtvis blir det sämre en mulen dag och mulna dagar är inte bara ett fåtal i vårt land.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev ChristerN:

Nej! (Som jag brukar svara.😉)

Mina 225W paneler kopplade via en MPPT-regulator till 570Ah batterier räcker INTE för att hålla batterierna laddade (100%) ens en solig dag. Då kör jag bara kylskåp, laddare etc.
Inte ens på en laddningsnivå på 70%, då mottagligheten i batterierna är bättre, klarar panelerna det. Och naturligtvis blir det sämre en mulen dag och mulna dagar är inte bara ett fåtal i vårt land.

Fungerar för mig. Troligen beroende på hur stor kylboxen är. Min konfiguration. 130W solcell som jag vrider efter solens gång. MPPT-regulator, 300Ah batteribank, 100l kylbox samt en portabel på 30l som används som grönsakskyl 10 grader, laddning av mobiler och platta. Soliga dagar har jag alltid full batteribank på kvällen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev excel319:

Soliga dagar har jag alltid full batteribank på kvällen

Jag tror det är bla detta som skiljer. Full batteribank räknar jag som 100% på min batteritankmätare. Från 80% till 100% tar det minst ett dygn med en laddare tillkopplad (på låg spänning). I det spannet är det batterierna (i stort sett) som bestämmer hur mycket laddning de tar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev ChristerN:

Nej! (Som jag brukar svara.😉)

Mina 225W paneler kopplade via en MPPT-regulator till 570Ah batterier räcker INTE för att hålla batterierna laddade (100%) ens en solig dag. Då kör jag bara kylskåp, laddare etc.
Inte ens på en laddningsnivå på 70%, då mottagligheten i batterierna är bättre, klarar panelerna det. Och naturligtvis blir det sämre en mulen dag och mulna dagar är inte bara ett fåtal i vårt land.

 

5 timmar sedan skrev excel319:

Fungerar för mig. Troligen beroende på hur stor kylboxen är. Min konfiguration. 130W solcell som jag vrider efter solens gång. MPPT-regulator, 300Ah batteribank, 100l kylbox samt en portabel på 30l som används som grönsakskyl 10 grader, laddning av mobiler och platta. Soliga dagar har jag alltid full batteribank på kvällen.

Funkar för mig också, BM-1 visar mellan oftast omkring 85% på kvällen, och 104% på morgonen vid 8.30- 9 tiden om det är solsken. Förutom de där sista 4% litar jag på BM-1.

2 timmar sedan skrev ChristerN:

Jag tror det är bla detta som skiljer. Full batteribank räknar jag som 100% på min batteritankmätare. Från 80% till 100% tar det minst ett dygn med en laddare tillkopplad (på låg spänning). I det spannet är det batterierna (i stort sett) som bestämmer hur mycket laddning de tar. 

Kan ju kanske bero på att vi har olika batterityper och olika batterikapacitet. Jag har två seriekopplade traktionära 6volts golfbilsbatterier om 180Ah, dessa, sägs det, är extra snabbladdningsbara, vad nu det kan innebära (försäljningsknep?). Dessa laddas av sammanlagt 250W paneler.

En större batteribank tar ju naturligtvis längre tid att ladda upp, om vi nu skall gå från den ena klarheten till den andra... 😘

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Snoilsky:

Tack för bra svar. Uppskattas! Planerar inte att köra laddaren via invertern :)

Att gå över ån efter vatten...

jag laddar mina batterier till den lilla elektriska utombordaren med en liten fyraampers Ctek, denna Ctec är kopplat till ett eluttag ombord som försörjs av en inverter.... Men på sikt skall en solcellsregulator få överta den rollen som laddare av dessa batterier.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 7/24/2022 at 5:18 PM, Snoilsky said:

Brände en laddare och den nya laddaren får frispel när jag ansluter exempelvis en dator till det andra 230v-uttaget

På vilket sätt får den nya laddaren frispel?

 

Jag brände 2 laddare inom loppet av 5 minuter förra hösten när jag pluggade in mig på Åstol bryggas landström.  

 

Min slutsats var kortslutning pga kondensfukt, det var en tidig morgon med mycket dagg. Nu har jag 2 helt kapslade Victron IP67 12/25, de gamla var ventilerade och monterade med fläkten uppåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...