Jontep76 1 Postad 21 Juli , 2022 Jag och kompis var ute med min båt härom dagen vi körde i halvfart när motorn bara tvär dog. Och nu går det inte att starta mortorn eller att få i backen eller choken på fartreglaget. Motorn är en 70 Jonsson 2 takt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 21 Juli , 2022 (redigerade) När en bensinmotor tvärdör utan förvarning är det för det mesta ett elfel. Om den börjar gå dåligt och bluddrar innan den lägger av så beror det istället på ett luft-bränslefel. De senare symtomen du beskriver med att motorn inte går att dra runt (?) och att växeln inte går att få ur kan ju gissningsvis vara någonting som fastnat hårt runt propellern, kanske någon lina eller en del av något fiskeredskap. Redigerad 21 Juli , 2022 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jontep76 1 Postad 21 Juli , 2022 Och tack för svaret 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 21 Juli , 2022 Ang. backen så är det normalt att den inte går, eller åtminstone väldigt trögt, att få i den när motorn inte är igång. Börja med att kontrollera brytaren till dödmanstampen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jontep76 1 Postad 21 Juli , 2022 Japp det ska jag kolla/tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 21 Juli , 2022 Kolla även neutrallägesbrytaren, reglaget måste ju vara i friläge för att det skall gå att starta, det förklarar ju visserligen inte att motorn plötsligt stanande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jontep76 1 Postad 21 Juli , 2022 Ok ja jag ska kolla upp det med / tack för alla tips Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser