Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025
surfamera

Kedjan till tanklocket har lossnat.

Rekommendera Poster

Har en Ryds 568 2009 och kedjan som tanklocket sitter i har lossnat från tankröret där den satt fast ( vet inte hur den satt fast...iaf har den korroderat och det var lite "typ salt" på insidan tankröret, säkert där kedjan suttit fast, som jag försiktigt torkade bort. Jag har tänkt köpa nytt lock eftersom det gamla är fult med det blir utan kedja nu...jag får låta bli atttappa tanklocket i sjön helt enkelt. Själva metalldelen från tankröret  som locket skruvas i är lite angrupen och jag undrar om man kan polera och osf med vad? Fattar inte varför båtmetall inte kan vara lite tåligare...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det var ett högst ovanligt fel….. eller inte…

Jag har sammanlagt fyra sådana tankpåfyllningsgenomföringar, endast i en av dessa sitter kedjan fast. En utav dessa har jag lagat, minns nu inte vilken.

Kedjan är fastsatt med en popnit i insidan av röret. Det är väldigt lätt att tro att denna popnit är i fel sorts metall, legering, kvalitet eller alltihopa.

Egentligen är det väldigt lätt att reparera, att popnita fast kedjan igen, om nu inte genomföringen inte bara är fastskruvad utan även fastkletad med marintätningsmedel. Dessutom brukar det vara svårt att komma åt genomföringen under däck. Om om det inte räcker så har slangklämmorna rostat och påfyllningslangarna fastnat på genomföringens rörstos.

Det rör sannolikt om någon kass aluminiumlegering, en så kallad ”vitmetall” som är kromad. De dyrare är utförda i kromad brons eller i rostfritt stål.

Det vita är aluminiumoxid från niten.

Polera… ja du kan ju försöka gnida och gno med Autosol, men jag är tveksam om det hjälper.

Annars så köper du en ny dyr tankgenomföring i syrafast rostfritt stål, dessvärre vet jag ingen firma som säljer sådana.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2022-07-21 vid 19:07 skrev Georg_Ohm:

Det var ett högst ovanligt fel….. eller inte…

Jag har sammanlagt fyra sådana tankpåfyllningsgenomföringar, endast i en av dessa sitter kedjan fast. En utav dessa har jag lagat, minns nu inte vilken.

Kedjan är fastsatt med en popnit i insidan av röret. Det är väldigt lätt att tro att denna popnit är i fel sorts metall, legering, kvalitet eller alltihopa.

Egentligen är det väldigt lätt att reparera, att popnita fast kedjan igen, om nu inte genomföringen inte bara är fastskruvad utan även fastkletad med marintätningsmedel. Dessutom brukar det vara svårt att komma åt genomföringen under däck. Om om det inte räcker så har slangklämmorna rostat och påfyllningslangarna fastnat på genomföringens rörstos.

Det rör sannolikt om någon kass aluminiumlegering, en så kallad ”vitmetall” som är kromad. De dyrare är utförda i kromad brons eller i rostfritt stål.

Det vita är aluminiumoxid från niten.

Polera… ja du kan ju försöka gnida och gno med Autosol, men jag är tveksam om det hjälper.

Annars så köper du en ny dyr tankgenomföring i syrafast rostfritt stål, dessvärre vet jag ingen firma som säljer sådana.

Tack för bra svar! Låter som popnit och kass legering som du säger. Jag ska ha en servicekille att kolla båten efter semestern. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
4 timmar sedan skrev surfamera:

Tack för bra svar! Låter som popnit och kass legering som du säger. Jag ska ha en servicekille att kolla båten efter semestern. 

Annars ett väldigt lätt gds-jobb, ett bra sätt att slösa dyrt förvärvade pengar på en servicekille.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...