coderbob 35 Postad 21 Juli , 2022 Jag köpte en bamseinverter från Victron (2000W tror jag) och inser att den var lite för stor, sparar den till nästa båt eller säljer på blocket. Det fanns ett par invertrar i båten vid köpet varav den ena åkte direkt på skräphögen. Testade den andra idag för första gången, en 600W sinusvågsinverter. Kaffet smakade utmärkt och minibryggaren från biltema drog mindre än 10A (12V) under max ett par minuter. Frågor: Finns det något smart (men säkert) sätt att växla mellan landström och inverter för en 230 slinga . En stickpropp känns enkelt men det kanske finns något smartare? Är det vettigt med en separat jordfelsbrytare för invertern? Sen var det det där med jordningen.. visst var det så att landströmmens jord skall vara helt isolerad från båten medan inverterns jord bör jordas i båten?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coderbob 35 Postad 21 Juli , 2022 snål kaffebryggare! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coderbob 35 Postad 21 Juli , 2022 Säkrat med 60A mega från Victron i deras hållare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coderbob 35 Postad 21 Juli , 2022 7 minutes ago, coderbob said: medan inverterns jord bör jordas i båten?? jag mätte motstånd mellan inverterns 12v minus och 230 jord, de är isolerade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 21 Juli , 2022 (redigerade) Det finns säkert smarta system för att växla mellan landström och inverterdrift. Jag funderade själv på det, men med tanke på elsäkerhet för hemmabyggen och kostnad för färdig lösning lade jag ned det projektet. Jag satte istället sonika upp dubbla eluttag, en uppsättning för landström och en uppsättning för invertern. Min inverter är monterad under durk, svår att komma åt. Så jag öppnade den och lödde in två kablar på varje sida inverterns strömbrytare, dessa kablar är sedan kopplade till en extern strömbrytare som är uppsatt intill inverterns eluttag. Redigerad 21 Juli , 2022 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ABC 480 Postad 22 Juli , 2022 Vill du ha en färdig enhet som löser problemet finns nätprioritetsomkopplare/arbetscykelbrytare. T.ex. en VS230 från Waeco som bl.a. säljs av Conrad men säkert på andra ställen också: "Prioritetskopplingen används för spänningsfördelning i fordon med två möjliga spänningskällor. Om apparaten får spänning både från ett fast strömnät och en växelriktare (fordonets batteri), prioriteras det fasta strömnätet. Spänningen från batteriet används bara om endast spänningen från växelriktaren står till förfogande. På så sätt säkerställs det att den begränsade energimängden från batteriet inte används i onödan." Den kostar visserligen en tusenlapp men då riskerar man inte att ett hembygge blir felaktigt. Nu vet jag inte hur dom löst problemet här, men man kan ju anta att den är rätt designad och tar hand om fel som att ett relä går sönder/svetsar fast och att man då inte kopplar samman inverterns utgång med landströmmen. Sedan finns ju kombinerade laddare och inverters bl.a. från Mastervolt som löser problemet. Finns landström så laddas batterierna samtidigt som eluttagen får ström, och när den försvinner aktiveras inverterfunktionen automatiskt och levererar ström till uttagen. Men det blir en betydligt dyrare historia. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser