Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
coderbob

Mission accomplished, kaffe bryggt med inverter som källa

Rekommendera Poster

Jag köpte en bamseinverter från Victron (2000W tror jag) och inser att den var lite för stor, sparar den till nästa båt eller säljer på blocket. Det fanns ett par invertrar i båten vid köpet varav den ena åkte direkt på skräphögen. Testade den andra idag för första gången, en 600W sinusvågsinverter. Kaffet smakade utmärkt och minibryggaren från biltema drog mindre än 10A (12V) under max ett par minuter.

 

Frågor:  Finns det något smart (men säkert) sätt att växla mellan landström och inverter för en 230 slinga . En stickpropp känns enkelt men det kanske finns något smartare?  Är det vettigt med en separat jordfelsbrytare för invertern? Sen var det det där med jordningen.. visst var det så att landströmmens jord skall vara helt isolerad från båten medan inverterns jord bör jordas i båten??

IMG_20220721_124400.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minutes ago, coderbob said:

medan inverterns jord bör jordas i båten??

jag mätte motstånd mellan inverterns 12v minus och 230 jord, de är isolerade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det finns säkert smarta system för att växla mellan landström och inverterdrift.

Jag funderade själv på det, men med tanke på elsäkerhet för hemmabyggen och kostnad för färdig lösning lade jag ned det projektet. Jag satte istället sonika upp dubbla eluttag, en uppsättning för landström och en uppsättning för invertern.

Min inverter är monterad under durk, svår att komma åt. Så jag öppnade den och lödde in två kablar på varje sida inverterns strömbrytare, dessa kablar är sedan kopplade till en extern strömbrytare som är uppsatt intill inverterns eluttag.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill du ha en färdig enhet som löser problemet finns nätprioritetsomkopplare/arbetscykelbrytare. T.ex. en VS230 från Waeco som bl.a. säljs av Conrad men säkert på andra ställen också:

 

"Prioritetskopplingen används för spänningsfördelning i fordon med två möjliga spänningskällor. Om apparaten får spänning både från ett fast strömnät och en växelriktare (fordonets batteri), prioriteras det fasta strömnätet. Spänningen från batteriet används bara om endast spänningen från växelriktaren står till förfogande. På så sätt säkerställs det att den begränsade energimängden från batteriet inte används i onödan."

 

Den kostar visserligen en tusenlapp men då riskerar man inte att ett hembygge blir felaktigt. Nu vet jag inte hur dom löst problemet här, men man kan ju anta att den är rätt designad och tar hand om fel som att ett relä går sönder/svetsar fast och att man då inte kopplar samman inverterns utgång med landströmmen.

 

 

 

image.png.e9f1acd6529291f23edf658a17f2f824.png

 

 

Sedan finns ju kombinerade laddare och inverters bl.a. från Mastervolt som löser problemet. Finns landström så laddas batterierna samtidigt som eluttagen får ström, och när den försvinner aktiveras inverterfunktionen automatiskt och levererar ström till uttagen. Men det blir en betydligt dyrare historia.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...