Jorgen01 473 Postad 20 Juli , 2022 Blev vid en Mercury 75 hk 2004 tvåtakt häromdagen. I söndags gick den fantastiskt bra. Dagen efter körde jag i fem knop under tio minuter sen dog den. Och det rök utav bara h….vete. Vid varje startförsök man gör startar den och man kan gasa utan växel i fem sekunder sen dör den i ett moln av rök. Det går även att återstarta men samma symtom uppstår. Bränsle kommer fram till förgasarna. Ingen skit i flottörhus. Tips mottages tacksamt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 20 Juli , 2022 Skruva ur stiften och kolla statusen på dom att börja med. Vad luktar röken? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 976 Postad 20 Juli , 2022 Kolla att choken återgår till öppet läge efter start. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 20 Juli , 2022 1 timme sedan skrev pseudonym: Skruva ur stiften och kolla statusen på dom att börja med. Vad luktar röken? Tänker ta stiften i morgon, röken luktar inte så tungt av olja. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 20 Juli , 2022 37 minuter sedan skrev Rascal: Kolla att choken återgår till öppet läge efter start. Ok,skall försöka lokalisera den. Det klickar i allafall när man trycker in startnyckeln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 976 Postad 21 Juli , 2022 2 timmar sedan skrev Jorgen01: Ok,skall försöka lokalisera den. Det klickar i allafall när man trycker in startnyckeln. Klicket innebär att solenoiden slår till choken. Frågan är om den kopplas ur efter start, titta in i insugen på förgasarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Craycoat 130 Postad 21 Juli , 2022 Kan vara den automatiska oljeinbladningen som löper amok. Prova med färdigblandad bensin och gör en bypass förbi oljeinblandningsenheten så får du reda på om det är denna som strular. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 21 Juli , 2022 8 timmar sedan skrev Craycoat: Kan vara den automatiska oljeinbladningen som löper amok. Prova med färdigblandad bensin och gör en bypass förbi oljeinblandningsenheten så får du reda på om det är denna som strular. Kan man börja med att sätta en klämma på slangen till oljetillförseln? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Craycoat 130 Postad 21 Juli , 2022 2 timmar sedan skrev Jorgen01: Kan man börja med att sätta en klämma på slangen till oljetillförseln? Ja det kan du göra, men se till att du kör in oljeblandad bensin så motorn inte går torr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 21 Juli , 2022 1 timme sedan skrev Craycoat: Ja det kan du göra, men se till att du kör in oljeblandad bensin så motorn inte går torr. Jag kommer med rapport på lördag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 29 Juli , 2022 Stift ok, oljeklämma ej testad än. Men det var en som hade en teori om någon plåt som sitter mellan avgaser och vatten, och som kan vara sönder. Är blocket skumgjutet så går den ej att byta. Vad är det som menas? Jag vill ej trötta ut någon verkstad med frågor de ej får betalt för. Hoppas att det går bra att ställa frågorna här på forumet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 31 Juli , 2022 2022-07-29 vid 14:30 skrev Jorgen01: Stift ok, oljeklämma ej testad än. Men det var en som hade en teori om någon plåt som sitter mellan avgaser och vatten, och som kan vara sönder. Är blocket skumgjutet så går den ej att byta. Vad är det som menas? Jag vill ej trötta ut någon verkstad med frågor de ej får betalt för. Hoppas att det går bra att ställa frågorna här på forumet. Kan det vara plåt nr två som är sönderrostad? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 31 Juli , 2022 De gånger jag sett vatteninträngning i förbränningsrum har det inte rykt som det ser ut på din bild. Det brukar snarare handla om att motorn tappar en burk och det är vatten på stiftet. Om stiften ser ok ut dvs inte vatten, rost, renspolat eller sjögräs (haft det på en maskin och vidare felsökning kändes i det fallet överflödig) tror jag inte på vatteninträngning. Jag upplever det inte heller som vanligt på så pass ”nya” 2t… För mig ser det ut som oljerök. Hur snabbt skingras den? Vattenrök har ingen vidare livslängd. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 31 Juli , 2022 Röken hänger kvar och driver bort med vinden. Jag gjorde några nya starter idag och ett stift såg ut så här. Den verkar bara tända på två cylindrar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 31 Juli , 2022 Det såg ut som det var två vattendroppar på stiftet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 2 Augusti , 2022 Plåten verkar vara hel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 19 Augusti , 2022 Är det någon som vet var det blir för symtom om nedre vevaxeltätningen gett sig? Hur mycket av vevaxelkompressionen försvinner och skulle det ryka så mycket då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
50sman 55 Postad 19 Augusti , 2022 2022-08-02 vid 21:44 skrev Jorgen01: Plåten verkar vara hel. Hur ser den innersta ut? Min hade hål och jag fick då in kylvatten i cylindern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 19 Augusti , 2022 Om vevkompen försvinner slutar bränslepumpen att fungera. Var med om det på en Evinrude som hade dålig p-box. Den gick bra så länge man gav den bränsle via blåsan eller med elpump, men pumpade som sagt ingen soppa trots ny pump. På Yamaha är det inte helt ovanligt att de börjar nysa på tomgång när packboxen blir dålig och närmsta cylindern leanar ut. Rök brukar det inte bli i alla fall. Har du testat att koppla förbi separatsmörjningen ännu? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 19 Augusti , 2022 11 timmar sedan skrev 50sman: Hur ser den innersta ut? Min hade hål och jag fick då in kylvatten i cylindern. Detta är den innersta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 19 Augusti , 2022 2 timmar sedan skrev Mange249: Om vevkompen försvinner slutar bränslepumpen att fungera. Var med om det på en Evinrude som hade dålig p-box. Den gick bra så länge man gav den bränsle via blåsan eller med elpump, men pumpade som sagt ingen soppa trots ny pump. På Yamaha är det inte helt ovanligt att de börjar nysa på tomgång när packboxen blir dålig och närmsta cylindern leanar ut. Rök brukar det inte bli i alla fall. Har du testat att koppla förbi separatsmörjningen ännu? Jag gjorde ett test med att klämma slangen, men ingen förändring. Det är möjligt att hela bränslesystemet är fullt av olja som måste köras ut först. Kanske hela vevhuset är fyllt av olja. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 161 Postad 19 Augusti , 2022 (redigerade) Kanske o kanske... På t ex snöskotrar finns ibland dräneringsskruvar längst ned på vevhuset / vevhusen ifall man råkar dränka skotern. På båtmotorer vet jag inte hur det är. En sak. Om du stänger av den separata oljetillförsel, så MÅSTE du blanda in motsvarande olja i bensinen. Kanske 2 %. Stor risk annars, att motorn skär. Detta även om du antar att det redan finns för mycket olja i systemet. Du är väl ändå inte tänkt köra med klämd oljeslang e t c, till ev rök slutar? Då är det kört. Redigerad 19 Augusti , 2022 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 21 Augusti , 2022 Det här är otroligt, klämd oljeslang och ändå denna rökutveckling. För att starta måste det till primening varje gång och gärna underhållas när den vill stanna.återkommer med film. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 21 Augusti , 2022 (redigerade) IMG_0225.MOV Redigerad 21 Augusti , 2022 av Jorgen01 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 21 Augusti , 2022 IMG_0228.MOV Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 21 Augusti , 2022 Observera oljan som bildas under växel och gaswiren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Craycoat 130 Postad 21 Augusti , 2022 Har du provtryckt bränslepumpen och förgasarventilerna? Ibland går det hål i membranet till bränslepumpen vilket får till följd att bensin flödar in i vevhuset. Plocka loss pumpen och pumpa in luft (0,5 bar räcker) i inkommande bensin anslutningen samtidigt som du håller för utgående med fingret (låt anslutningen till vevhuset vara öppen då det är denna du vill provtrycka). Om membranet är tätt så ska den hålla trycket under cirka 10 sek. Gör samma sak med förgasarna, håll upp flottören (löst) och provtryck inkommande bränsleanslutningen med luft 0,5bar och se om någon inte håller tätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Craycoat 130 Postad 21 Augusti , 2022 (redigerade) 45 minuter sedan skrev Jorgen01: Observera oljan som bildas under växel och gaswiren. Ja det är imponerande, luktar den olja eller bensin? Jag skulle säga att med väldigt stor sannolikhet beror dina problem på läckande bränslepump, läckande förgasarventil, eller felaktig mängd oljeinblandning. Alternativt en kombination av ovannämnda fel. För övrigt ser ju motorn väldigt fin ut. Redigerad 21 Augusti , 2022 av Craycoat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 21 Augusti , 2022 Oljetillförseln är strypt, ändå ryker det. Jag har haft isär bensinpumpen den verkar ok, inga spräckta membran. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 21 Augusti , 2022 Det sätt motorn dör på, tvärt som om tändningen slogs av, tyder på tändningsfel. Jag lutar därför åt att tändningen slutar funka efter några sekunder. Ihärdig användning av primer leder till att vevhusen fylls med oljeblandad soppa. Att olja ansamlas i vevhusen är normalt, men de skall transporteras bort av det bleed-system som finns just för detta ändamål. Detta system hinner dock inte komma igång innan motorn stannar igen. Jag tror att det hänger ihop enligt ovan. =============================================================0 Motorn har så kallade CDM-moduler, vilket kan göra det lite knepigt att felsöka. Börja med att koppla bort den svart/gul ledning från de tre CDM-modulerna. Om detta inte hjälper koppla bort de två gula ledningarna vid likriktaren/regulatorn för batteriladdning. Jag misstänker annars överslag i statorn. Laddspänningen till CDM. Denna kan mätas mellan Grön/vit och vit/grön från statorn. Koppla in en multimeter mellan dessa inställd för mätning av växelspänning, V AC. Spänningen är 200 - 300 V, så se till att göra en ordentlig och säker inkoppling. Normalt behöver man en speciell tillsats (DVA) för att mäta spänningens toppvärdet. Även utan denna tillsats kommer instrumentet att visa en spänning sannolikt betydligt lägre än 200 V och min misstanke är att denna förändras snabbt samtidigt som motorn "stänger av sig". 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser