Jens_Sthlm 27 Postad 20 Juli , 2022 På gummibåten har jag en yamaha 8 hk. När jag åker på de högre varvtalen tappar propellern greppet. Det har inte hänt tidigare och propellern har inte varit på grund. Känns som att propellern tar frivarv. Vad kan felet vara? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 978 Postad 20 Juli , 2022 23 minuter sedan skrev Jens_Sthlm: På gummibåten har jag en yamaha 8 hk. När jag åker på de högre varvtalen tappar propellern greppet. Det har inte hänt tidigare och propellern har inte varit på grund. Känns som att propellern tar frivarv. Vad kan felet vara? Vulkningen i propellernavet har släppt. Köp ny propeller. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 590 Postad 20 Juli , 2022 57 minuter sedan skrev Rascal: Vulkningen i propellernavet har släppt. Köp ny propeller. Instämmer helt med Rascal. Har själv råkat ut för det en gång, bara köpa ny propeller. Testa genom att vrida propellern med handkraft när motorn är avstängd och med växel i. Tar du i lite grann så kommer sannolikt propellern kunna vridas runt fast axeln inte snurrar. Beroende på hur mycket friktion som håller emot så kan du behöva ta i mycket eller bara lite och allt däremellan. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 20 Juli , 2022 Ja, medhåll. Men kolla först att propellern verkligen är tillräckligt under vattnet först. Det är samma symptom om propellern i dyning eller pga båtens viktfördelning, kommer för nära eller ovanför vattenytan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser