Gå till innehåll
fredag 27 december 2024
slawi

Kylproblem MD2B

Rekommendera Poster

Hej

Nå'n som har koll?

Har efter tips plockat bort sötvattenkylningen när maskinen kokade , tog även bort termostaten.

Eftersom jag nu kör med sjövattenkylning så rekommenderas en annan termostat som öppnar tidigare

Utan termostat blir inte motorn alls varm enligt tempmätaren (kan kanske bero på att tempgivaren får kallt havsvatten på sig hela tiden)

Fråga 1

kan man köra med ursprungstermostaten, eller?

Fråga 2

Hur mycket stryk tar motorn av att kylas av havsvatten istället (Ostkusten)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev slawi:

Hej

Nå'n som har koll?

Har efter tips plockat bort sötvattenkylningen när maskinen kokade , tog även bort termostaten.

Eftersom jag nu kör med sjövattenkylning så rekommenderas en annan termostat som öppnar tidigare

Utan termostat blir inte motorn alls varm enligt tempmätaren (kan kanske bero på att tempgivaren får kallt havsvatten på sig hela tiden)

Fråga 1

kan man köra med ursprungstermostaten, eller?

Fråga 2

Hur mycket stryk tar motorn av att kylas av havsvatten istället (Ostkusten)

Fråga 1  Nej

Fråga 2  Onödigt mycket

Rensa och gör ren sötvattenkylarens värmeväxlare och kolla pumpen. Sätt tillbaka i båten.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller absolut med föregående.

Hitta felet och lös problemet istället för att börja bygga om motorn tillbaka till något som garanterat kommer göra att den blir skrot mycket tidigare än annars.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena

Rengjorde (syratvätt & ultraljud ) värmeväxlaren till förra säsongen , funkade klockrent t.om nu för en vecka sen. såg att det var nästan obefintlig returstråle till expansionskärlet , så det första jag gjorde var att byta cirkpump men ingen skillnad, ska nämna också att vi var på resa med ca 4 timmar till hemmahamn , så det enklaste var att plocka bort värmeväxlaren så vi tog oss hem.

Har kopplat upp växlaren med trädgårdsslangen och märker att jag måste vinkla upp den så expansionskärlet kommer betydligt högre än tidigare

//Lasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...