slawi 1 Postad 20 Juli , 2022 Hej Nå'n som har koll? Har efter tips plockat bort sötvattenkylningen när maskinen kokade , tog även bort termostaten. Eftersom jag nu kör med sjövattenkylning så rekommenderas en annan termostat som öppnar tidigare Utan termostat blir inte motorn alls varm enligt tempmätaren (kan kanske bero på att tempgivaren får kallt havsvatten på sig hela tiden) Fråga 1 kan man köra med ursprungstermostaten, eller? Fråga 2 Hur mycket stryk tar motorn av att kylas av havsvatten istället (Ostkusten) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 973 Postad 20 Juli , 2022 3 timmar sedan skrev slawi: Hej Nå'n som har koll? Har efter tips plockat bort sötvattenkylningen när maskinen kokade , tog även bort termostaten. Eftersom jag nu kör med sjövattenkylning så rekommenderas en annan termostat som öppnar tidigare Utan termostat blir inte motorn alls varm enligt tempmätaren (kan kanske bero på att tempgivaren får kallt havsvatten på sig hela tiden) Fråga 1 kan man köra med ursprungstermostaten, eller? Fråga 2 Hur mycket stryk tar motorn av att kylas av havsvatten istället (Ostkusten) Fråga 1 Nej Fråga 2 Onödigt mycket Rensa och gör ren sötvattenkylarens värmeväxlare och kolla pumpen. Sätt tillbaka i båten. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 636 Postad 20 Juli , 2022 Håller absolut med föregående. Hitta felet och lös problemet istället för att börja bygga om motorn tillbaka till något som garanterat kommer göra att den blir skrot mycket tidigare än annars. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
slawi 1 Postad 20 Juli , 2022 Tjena Rengjorde (syratvätt & ultraljud ) värmeväxlaren till förra säsongen , funkade klockrent t.om nu för en vecka sen. såg att det var nästan obefintlig returstråle till expansionskärlet , så det första jag gjorde var att byta cirkpump men ingen skillnad, ska nämna också att vi var på resa med ca 4 timmar till hemmahamn , så det enklaste var att plocka bort värmeväxlaren så vi tog oss hem. Har kopplat upp växlaren med trädgårdsslangen och märker att jag måste vinkla upp den så expansionskärlet kommer betydligt högre än tidigare //Lasse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser