CaptainKongo 78 Postad 20 Juli , 2022 Upptäckte att det läcker diesel runt dieselfiltret, se bild. Jag bytte då till ett nytt filter och drog åt filtret hårdare än med handkraft. Dock läcker det fortfarande diesel. Motorn går bra och startar utan problem, så det verkar inte läcka in luft. Men vad kan läckaget bero på? Kan själva filterhållaren i metall på motorn vara skadad och orska läckaget? (Vill utesluta andra fel innan jag beställer ny filterhållare. Verkar dock inte finnas att köpa ny...) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pear4Life 13 Postad 20 Juli , 2022 Har du packningen på plats? Har packningen hamnat snett? Kan det sitta 2 packningar? Dvs... den gamla satt kvar när du satt i det nya filtret? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainKongo 78 Postad 20 Juli , 2022 26 minuter sedan skrev Pear4Life: Har du packningen på plats? Har packningen hamnat snett? Kan det sitta 2 packningar? Dvs... den gamla satt kvar när du satt i det nya filtret? Ja, nej, nej. Testat med nytt filter men samma sak. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 20 Juli , 2022 3 timmar sedan skrev CaptainKongo: Ja, nej, nej. Testat med nytt filter men samma sak. Då är det väl den delen du kallar för ”filterhållare”, men jag tror inte att denna är tillverkad av Volvo-Penta… det kan ju vara CAV…? Men du kanske kan montera en en sådan här eller liknande istället? Sedan tycker jag att Racors dilter med hållare och hela tjidevippen är bättre att handskas med, men dom är ju himla himla dyra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
snoy 39 Postad 20 Juli , 2022 Dieselläckor kan vara luriga. Kolla dom två förskruvningarna uppepå filterhållaren, om nån av dom läcker så kommer dieseln att smyga ner och lägga sig på falsen på filtret.. Torka torrt och testa med toapapper om det läcker uppifrån. Om kopparbrickorna som tätar där har blivit hårda så kanDu bota dom med att glödga dom så blir dom mjuka och tätar bättre... 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainKongo 78 Postad 22 Juli , 2022 2022-07-20 vid 19:40 skrev snoy: Dieselläckor kan vara luriga. Kolla dom två förskruvningarna uppepå filterhållaren, om nån av dom läcker så kommer dieseln att smyga ner och lägga sig på falsen på filtret.. Torka torrt och testa med toapapper om det läcker uppifrån. Om kopparbrickorna som tätar där har blivit hårda så kanDu bota dom med att glödga dom så blir dom mjuka och tätar bättre... Verkar vara luftningsskruven som läcker. Ska testa med att värma upp kopparpackningen och dra åt skruven och se om det blir tätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
1stPeregrine 112 Postad 22 Juli , 2022 Jag tätade min min läckande luftskruv med lin vilket höll i flera år, inte mkt lin och noggrant men det funkade! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 968 Postad 22 Juli , 2022 (redigerade) 1 timme sedan skrev CaptainKongo: Verkar vara luftningsskruven som läcker. Ska testa med att värma upp kopparpackningen och dra åt skruven och se om det blir tätt. En gammal kopparpackning går att göra mjuk genom glödgning men den är fortfarande tillplattad! Byt till en ny, vi pratar småpengar. Men viktig funktion. Hålskruvar går av om man drar dom för hårt. Redigerad 22 Juli , 2022 av Rascal . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser