JTbase 0 Postad 20 Juli , 2022 Hepp ! Hittade nåt skräp i en låda..nån som har koll på vad det är ?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 20 Juli , 2022 Kanske nån sorts ankarrulle? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 20 Juli , 2022 2 timmar sedan skrev raol: Kanske nån sorts ankarrulle? Ja, antingen det eller ett hjälpmedel att haka på båtens reling den dagen man skall dra upp, krabbtinor, kräftburar eller hummertinor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 585 Postad 20 Juli , 2022 Inne på samma spår som George_Ohm, men det förutsätter såklart attbåten är på Västkusten. Här på Ostkusten duger den nog mest som rulle till ankare😉 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 20 Juli , 2022 (redigerade) 26 minuter sedan skrev Boanjohan: Inne på samma spår som George_Ohm, men det förutsätter såklart attbåten är på Västkusten. Här på Ostkusten duger den nog mest som rulle till ankare😉 Jag förväntade mig det svaret… 😆 Jag har ju ingen aning egentligen vad ni på ostkanten har för fångstredskap, men någon typ av nätkonstruktion, ryssja eller någontingen ditåt? Nåväl, ”grejen” kan ju ha flera användningsområden, kanske endast konstruktören vet vad den ursprungligen var avsedd till. Redigerad 20 Juli , 2022 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 973 Postad 20 Juli , 2022 1 timme sedan skrev Georg_Ohm: Jag förväntade mig det svaret… 😆 Jag har ju ingen aning egentligen vad ni på ostkanten har för fångstredskap, men någon typ av nätkonstruktion, ryssja eller någontingen ditåt? Nåväl, ”grejen” kan ju ha flera användningsområden, kanske endast konstruktören vet vad den ursprungligen var avsedd till. Vi har inte så mycket fångstredskap, vi handlar på ICA. Ibland det ni har fångat på västkusten. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 515 Postad 20 Juli , 2022 2 timmar sedan skrev Rascal: Vi har inte så mycket fångstredskap, Men vi har haft! Var i min barndom ute med en fiskare och fiskade strömming samt tog upp ryssjor. Den där skulle funka till linorna till ryssjorna - fast kanske inte mer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 20 Juli , 2022 2 timmar sedan skrev Rascal: Vi har inte så mycket fångstredskap, vi handlar på ICA. Ibland det ni har fångat på västkusten. Fisk, sill och skaldjur som har färdats lång väg, varför dess färskhet emellertid tål att ifrågasätts. 5 minuter sedan skrev ChristerN: Men vi har haft! Var i min barndom ute med en fiskare och fiskade strömming samt tog upp ryssjor. Den där skulle funka till linorna till ryssjorna - fast kanske inte mer. Jo vakarlinor, till det som här kallas för väle, alltså en form av flöte eller numera liten boj. När man fiskar med kräftburar kan man tvingas hala upp kilometervis av sådana linor i båten, då är det bra med någon form av klys… som det ibland kallas. Det är inte långt kvar till hummerpremiären, här lika helig som älgjakten är på andra håll. Där är en del av skärgårdarna fulla med dessa välar, vars linor gärna trasslar in sig i en och annan propeller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 973 Postad 20 Juli , 2022 1 timme sedan skrev Georg_Ohm: Fisk, sill och skaldjur som har färdats lång väg, varför dess färskhet emellertid tål att ifrågasätts. Vi har försökt få dom att simma hit, men dom vill inte, så det får bli islådor och lastbilar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 20 Juli , 2022 1 timme sedan skrev Georg_Ohm: Fisk, sill och skaldjur som har färdats lång väg, varför dess färskhet emellertid tål att ifrågasätts. Jag minns en familjesemester i tonåren när vi var i Smygehuk. På en skylt intill vägen ner till sydpunkten stod det "Färska Smögenräkor". Jag antog en skeptisk hållning... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 515 Postad 20 Juli , 2022 8 minuter sedan skrev Rascal: Vi har försökt få dom att simma hit, men dom vill inte, så det får bli islådor och lastbilar. Vad jag vet så läggs alla räkor på is redan på fångstbåten. Vad som sedan kalla ”färska” vet jag inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 20 Juli , 2022 (redigerade) 7 minuter sedan skrev ChristerN: Vad jag vet så läggs alla räkor på is redan på fångstbåten. Vad som sedan kalla ”färska” vet jag inte. Är man uppväxt i Bohuslän och köpt färska räkor direkt från båten när den kommer till kaj, och räkorna fortfarande är lite varma från koket, då är det lite annat än räkor som legat på is och transporterats långa sträckor. Redigerad 20 Juli , 2022 av raol 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JTbase 0 Postad 21 Juli , 2022 Då tror jag det reder sig..tack för alla tips och intressanta inlägg om fisklogistiken i landet 😄 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser