GÄ till innehÄll
tisdag 25 februari 2025
Hybro

Stiltje😮

Rekommendera Poster

3 minuter sedan skrev Mackey:

En diesel gÄr snÄlare pÄ högre belastning sÄ det Àr inte alls konstigt att Peter_K:s gamla MD5 gÄr snÄlt.

Peter_K:s diesel har dessutom nyligen inslipade ventiler, renoverad högtryckspump, renoverad topp och justerad spridare och har dessutom varit kyld med slutet kylsystem sedan den var ny och har dÀrför nÀstan samma komp som nÀr den var ny. 

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser
2022-07-20 vid 13:06 skrev raol:

Ok, har inte mÀtt i tre knop. Men i strax över fem knop Àr förbrukningen ungefÀr 3.5 lit/tim. Gissar att det skulle bli drygt tvÄ liter i tre knop.

3,5 l/h blir 3,5 l/h x 9,7 kWh/l x 0,3 (verkningsgrad) = 10,2 kW, cirka 14 hk

 

Obegripligt att det ska krÀvas 14 hk för att förflytta din bÄt i deplacementfart.

Är botten slĂ€t och fin, fri frĂ„n vĂ€xtlighet?

  • Gilla 1

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev Mackey:

3,5 l/h blir 3,5 l/h x 9,7 kWh/l x 0,3 (verkningsgrad) = 10,2 kW, cirka 14 hk

 

Obegripligt att det ska krÀvas 14 hk för att förflytta din bÄt i deplacementfart.

Är botten slĂ€t och fin, fri frĂ„n vĂ€xtlighet?

Min tanke blir sĂ„ hĂ€r; alla skrov har ju en ”sweet spot” dĂ€r de glider lĂ€tt. Min ligger runt 5,3 knop. DĂ„ jobbar min motor utan anstrĂ€ngning i plattvatten. Sedan kan jag pressa upp den i 5,7 knop, men dĂ„ fĂ„r den jobba och förbrukningen ökar sĂ„klart. 
I vilken hastighet drar motorn 3,5 l/h?

Är det sĂ„ enkelt att det skall dras av lite pĂ„ farten bara?

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser
Postad (redigerade)

Mitt konstaterande pÄ 0.8 liter/timme, bygger pÄ 15 Ärs

kontinuerlig statistik gÀllande ren motorgÄng. 

 

Kan jag ha mÀtt fel?

TÀnk, det tror inte jag. 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser

FörstÄr inte riktigt den hÀr trÄden. De flesta bÄtÀgare - som Àgt bÄten en stund - vet nog hur mycket deras bÄt drar. Min drar i normala förhÄllanden:

2.4 l/h vid 2300 rpm, hastighet 5,5-6,0 knop

4.0 l/h vid 2800 rpm, hastighet 6,5-7,0 knop

BÄt, motor, propeller, vikt och bottnets skick ger ju mÄnga kombinationer.

 

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Mackey:

3,5 l/h blir 3,5 l/h x 9,7 kWh/l x 0,3 (verkningsgrad) = 10,2 kW, cirka 14 hk

 

Obegripligt att det ska krÀvas 14 hk för att förflytta din bÄt i deplacementfart.

Är botten slĂ€t och fin, fri frĂ„n vĂ€xtlighet?

BÄten Àr ju en av alla dessa idiotiskt formgivna frÄn 70-talet, med kraftigt avsmalnande och uppsvept akter. Skrovet Àr ju egentligen som en spetsgattad snipa, bara med akterspegeln avkapad lÄngt över vattenlinjen och med en fenköl nertill. Vid runt fem knop börjar aktern grÀva ner sig betydligt och vid sex knop har akterspegelns underkant Äkt en bit ner under vattenytan och fören reser sig. Den skulle behöva trimplan. Eller en ombyggnad till riktig segelbÄtsform med bred och platt akter. Men man fÄr ta det man har. En positiv sak med skrovformen Àr att bÄten Àr oerhört lÀttdriven vid back för motor, tack vare att skrovet Àr smalt och spetsigt i aktern...

Botten Àr inte len som en barnrumpa, men i gott skick. Jag badar inte, sÄ exakt hur pÄvÀxt den Àr kan jag inte svara pÄ, men  den var vÀldigt ren under nÀr vi lyfte i höstas och vi har samma vatten och samma bottenfÀrg, sÄ jag tror inte det Àr nÄt bekymmer dÀr.

Nu vet jag ju inte hur hÄrt belastad motorn Àr. Motortillverkarens siffror Àr ju för max/optimal belastning för ett givet varvtal. Det kan mycket vÀl vara sÄ att det Àr betydligt lÀgre Àn sÄ.

Jag ska göra en ny mÀtning framöver.

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Peter_K:

Min tanke blir sĂ„ hĂ€r; alla skrov har ju en ”sweet spot” dĂ€r de glider lĂ€tt. Min ligger runt 5,3 knop. DĂ„ jobbar min motor utan anstrĂ€ngning i plattvatten. Sedan kan jag pressa upp den i 5,7 knop, men dĂ„ fĂ„r den jobba och förbrukningen ökar sĂ„klart. 
I vilken hastighet drar motorn 3,5 l/h?

Är det sĂ„ enkelt att det skall dras av lite pĂ„ farten bara?

SvÄrt att sÀga om det finns nÄn sweet spot. Men runt fyra knop kanske? NÀr det kommer upp runt fem börjar aktern grÀva ner sig betydligt, sÄ definitivt med marginal före fem knop. Skrovformen Àr bedrövligt dÄlig, allt för att blidka IOR-gudarna pÄ 70-talet.

 

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser

SÄ hÀr mycket sveper aktern upp. Spetsen nertill pÄ akterspegeln Àr hÀr en dryg halvmeter över vattenytan. I sex knop Àr den spetsen UNDER vattenytan!

image.png.96ac11e763cfee9b7cf4e92b1aae75dc.png

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser
7 minuter sedan skrev raol:

Vid runt fem knop börjar aktern grÀva ner sig betydligt och vid sex knop har akterspegelns underkant Äkt en bit ner under vattenytan och fören reser sig

Tanken Ă€r vĂ€l att vattenlinjelĂ€ngden skall öka nĂ€r bĂ„ten gör fart genom vattnet. Det kan dock bli för mycket av det goda om bĂ„ten Ă€r för tung i aktern. Fundera pĂ„ om det gĂ„r att stuva om tyngd frĂ„n aktern ex ankare, brĂ€nsledunkar. Även stor ( kilo eller antal) besĂ€ttning i sittbrunnen kan pĂ„verka.

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser
Postad (redigerade)
4 minuter sedan skrev Rascal:

Tanken Àr vÀl att vattenlinjelÀngden skall öka nÀr bÄten gör fart genom vattnet.

En helt befÀngd idé, men jag vet att den var poppis förr. Resultatet blir ju bara att bÄten grÀver ner sig och bromsas nÄt oerhört.
 

4 minuter sedan skrev Rascal:

Det kan dock bli för mycket av det goda om bĂ„ten Ă€r för tung i aktern. Fundera pĂ„ om det gĂ„r att stuva om tyngd frĂ„n aktern ex ankare, brĂ€nsledunkar. Även stor ( kilo eller antal) besĂ€ttning i sittbrunnen kan pĂ„verka.

Nej, det finns inget sÀrskilt tungt i aktern. Ankare och nÄgra linor, kabel för landström. NÀr jag Àr ensam ombord, som oftast Àr fallet, stÄr jag precis bakom sprayhooden, i framkanten av sittbrunnen.

Men detta handlar inte om vikt, utan om skrovform. Det Àr vattnet som inte vill slÀppa frÄn det uppÄtsvÀngda skrovet som ger en motriktad kraft nerÄt, som drar ner aktern och ökar motstÄndet. Trimplan skulle behövas...

 

Redigerad av raol

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser
21 minuter sedan skrev raol:

SÄ hÀr mycket sveper aktern upp. Spetsen nertill pÄ akterspegeln Àr hÀr en dryg halvmeter över vattenytan. I sex knop Àr den spetsen UNDER vattenytan!

image.png.96ac11e763cfee9b7cf4e92b1aae75dc.png

Jupp, och med spetsen under ytan blir det ett duktigt baksug som bromsar rÀtt ordentligt. Min bÄt (samma konstruktör, liknande akter; Dixie 27 Àr modellerad pÄ en söndersÄgad Beason) gör samma i 5,7 knop, dÀrför drar jag ner farten till 5,3 knop för att spara brÀnsle och motorn. 

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser
18 minuter sedan skrev raol:

Nej, det finns inget sÀrskilt tungt i aktern.

Och en motor..?

Den Àr vÀl ritad med motor i förpiken, precis som min? 
JÀmför din bÄt med linjeritningen. 
Ligger vattnet sÄ du ser 5 cm sv rodret?


Min bÄt ligger sÀkert 10-15 cm för lÄgt i aktern. Den smala aktern har lÄg bÀrighet, och varje kilo gör jÀtteskillnad. Stuvar jag semesterpackningen i akterstuven tappar jag sÀkert 10% fart nÀr jag seglar. 

94CD010F-52C0-44A6-96DC-F8E94FAE4A44.jpeg

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser
1 minut sedan skrev Peter_K:

Och en motor..?

Den Àr vÀl ritad med motor i förpiken, precis som min? 
JÀmför din bÄt med linjeritningen. 
Ligger vattnet sÄ du ser 5 cm sv rodret?


Min bÄt ligger sÀkert 10-15 cm för lÄgt i aktern. Den smala aktern har lÄg bÀrighet, och varje kilo gör jÀtteskillnad. Stuvar jag semesterpackningen i akterstuven tappar jag sÀkert 10% fart nÀr jag seglar. 

94CD010F-52C0-44A6-96DC-F8E94FAE4A44.jpeg


Ja, roderbladet Àr en bra bit över vattenytan. Den Àr visserligen ritad med motor i förpiken, men dÀr sitter nu i stÀllet ca 60-70 liter dieseltank, 120 eller 150 liter vattentank och 50-ish liter septiktank. Originalmotorn bör ha vÀgt under 80 kg. Motorn Àr ocksÄ nÀrmare bÄtens bredaste del Àn aktern.

 

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser
23 minuter sedan skrev raol:

En helt befÀngd idé, men jag vet att den var poppis förr. Resultatet blir ju bara att bÄten grÀver ner sig och bromsas nÄt oerhört.

RÀtt balanserat Àr det oerhört smart, men man fÄr en bÄt som Àr oerhört kÀnslig för överlast, vilket i stort sett alla familjebÄtar lider av. Vid lÄg fart har man lite vattenmotstÄnd pga liten vÄt yta, sedan ökar ytan och vattenlinjen med farten. 
 

Men; det gick till sĂ„ att man byggde en regelbĂ„t i ett exemplar. Oerhört lĂ€tt, ingen inredning. BĂ„ten kappseglades med duktig besĂ€ttning, man vann nĂ„gon kappsegling. Sedan köpte ett varv bĂ„ten, meckade i inredning, gjorde den stark nog att smĂ€lla pĂ„ grund med, stoppade i en flĂ€skig motor osv och sĂ„lde bĂ„ten med argumentet att den var ”snabb, för den vann ju XXX vĂ„ren 1976” till familjer. 

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser
1 minut sedan skrev raol:


Ja, roderbladet Àr en bra bit över vattenytan. Den Àr visserligen ritad med motor i förpiken, men dÀr sitter nu i stÀllet ca 60-70 liter dieseltank, 120 eller 150 liter vattentank och 50-ish liter septiktank. Originalmotorn bör ha vÀgt under 80 kg. Motorn Àr ocksÄ nÀrmare bÄtens bredaste del Àn aktern.

 

Vi har en eller tvÄ Beasons i klubben, de ligger betydligt djupare i aktern Àn linjeritningen. Bra att er inte gör det. 

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Peter_K:

Vi har en eller tvÄ Beasons i klubben, de ligger betydligt djupare i aktern Àn linjeritningen. Bra att er inte gör det. 


HÀr Àr vattenlinjen pÄ roderbladet:

rdrbld.thumb.PNG.7a51ef4471c57239d45f6140ee3990e4.PNG

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vet att polarens Beason fick motorn flyttad till förpiken och att skrovet lÀngst bak troligen byggdes pÄ för att fÄ lÀngre vÄt yta i vattnet. 

 

Vet inte om det senare stÀmmer. 

IMG_20220722_224019.jpg

IMG_20220722_224319.jpg

Redigerad av Hybro

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser

Nu Àr ju bÄtarna segelbÄtar och inte i första hand designade för att gÄ för motor. Vid krÀngning blir vattenlinjen lÀngre Àn vad mÀtetalet ger. Men visst blir summan belastningskÀnslighet. En annan av konstruktörens alster som var belastningskÀnslig var Dixie 32 men vingköl. Satt dököttet pÄ railen för lÄngt fram strÀvade bÄten efter att dyka. RÀtt balanserad gick den fint.

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser
1 timme sedan skrev Hybro:

Vet att polarens Beason fick motorn flyttad till förpiken och att skrovet lÀngst bak troligen byggdes pÄ för att fÄ lÀngre vÄt yta i vattnet. 

 

Vet inte om det senare stÀmmer. 

IMG_20220722_224019.jpg

IMG_20220722_224319.jpg

Det dÀr skrovet ser helt original ut.

  • Gilla 1

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser

Ska tillÀgga att vÄr bÄt nog Àr lÀttare Àn den typiska bÄten. Eftersom den bara anvÀnds som dagseglare finns det nÀstan inget i den utöver de vanliga dynorna, nÄgra flytvÀstar, nÄn filt, smÄ sittdynor till sittbrunnen, en del verktyg och smÄkrafs, men ingen semesterpackning liksom.

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser
Postad (redigerade)
8 timmar sedan skrev raol:

Det dÀr skrovet ser helt original ut.

Ok... DÄ förvÀxlade jag med systerbÄten som deffinitivt har skrovet / aktern ombyggd. 

Han pÄstÄr att det var populÀrt och gjorde mycket pÄ fart mm. 

Ägs av en f d tĂ€vlingsseglare som slutat att segla. 

StÄr i ett bÄthus, sen mÄnga Är tillbaks.

 

Men detta jag skrev om flyttad  motor stÀmmer. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Hybro:

Ok... DÄ förvÀxlade jag med systerbÄten som deffinitivt har skrovet / aktern ombyggd. 

Han pÄstÄr att det var populÀrt och gjorde mycket pÄ fart mm. 

Ägs av en f d tĂ€vlingsseglare som slutat att segla. 

StÄr i ett bÄthus, sen mÄnga Är tillbaks.

 

Men detta jag skrev om flyttad  motor stÀmmer. 

StÀmmer att 31:an byggdes om i aktern. BÀttre bÀrighet men framför allt trevligare pÄ rodret.

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser
1 minut sedan skrev excel319:

StÀmmer att 31:an byggdes om i aktern. BÀttre bÀrighet men framför allt trevligare pÄ rodret.

Vad menar du? Beason 31 och 311 har exakt samma skrov (lite skillnad pÄ överbyggnaden, med dubbla salongsfönster pÄ 311 jÀmfört med enkla pÄ 31). I övrigt Àr det bara riggen som som skiljer.
Dock - den allra första versionen av 31 hade en annan utformning, den som syns pÄ skissen Peter_K visade tidigare, men Àven i det fallet tror jag inte skrovet i sig Àr annorlunda, mer Àn att roderbladet har annan form.

 

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser

Vet att den bÄten jag skriver om byggdes om i efterhand. 

Beskrevs av Àgaren som ÄtgÀrd bland tÀvlingsseglare. 

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Vad menar du? Beason 31 och 311 har exakt samma skrov (lite skillnad pÄ överbyggnaden, med dubbla salongsfönster pÄ 311 jÀmfört med enkla pÄ 31). I övrigt Àr det bara riggen som som skiljer.
Dock - den allra första versionen av 31 hade en annan utformning, den som syns pÄ skissen Peter_K visade tidigare, men Àven i det fallet tror jag inte skrovet i sig Àr annorlunda, mer Àn att roderbladet har annan form.

 

En ombyggnation har vÀldigt lite med originalritningarna att göra. Skulle de ha det Àr det ingen ombyggnation.

https://www.sailguide.com/forum/viewtopic.php?t=1943

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser
8 minuter sedan skrev excel319:

En ombyggnation har vÀldigt lite med originalritningarna att göra. Skulle de ha det Àr det ingen ombyggnation.

https://www.sailguide.com/forum/viewtopic.php?t=1943

Följde lĂ€nken, googlade


HÀr Àr bÄten med ombyggda aktern. 
https://www.praktisktbatagande.se/artiklar/beason-31-som-vaxte-och-blev-en-beason-33

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser
Postad (redigerade)
5 timmar sedan skrev raol:

Vad menar du? Beason 31 och 311 har exakt samma skrov (lite skillnad pÄ överbyggnaden, med dubbla salongsfönster pÄ 311 jÀmfört med enkla pÄ 31). I övrigt Àr det bara riggen som som skiljer.
Dock - den allra första versionen av 31 hade en annan utformning, den som syns pÄ skissen Peter_K visade tidigare, men Àven i det fallet tror jag inte skrovet i sig Àr annorlunda, mer Àn att roderbladet har annan form.

 

NÀr jag tÀnker efter lite fÄr jag ge dig rÀtt. Den vanligaste ombyggnationen var att man bytte ut och byggde om rodret med infÀstning till den varianten som du har. Man skar bort en del av den gamla upphÀngningen och rÀtade upp hjÀrtstocken. Detta gav ju inte nÄgot bÀttre deplacement i aktern.

https://digitaltmuseum.se/021026957193/ritning 

Redigerad av excel319

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du mÄste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto pÄ maringuiden.se. Det Àr lÀtt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem pÄ maringuiden.se? Logga in hÀr.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...