Nisse-H 5 Postad 19 Juli , 2022 Köpte båt (Anytec aluminiumbåt) för två år sedan och bytte nyligen anoder för första gången på båten och på motorn. Båten levererades med zinkanoder men nu bytte jag till aluminiumanoder eftersom båten ligger i Stockholms skärgård, dvs i bräckt vatten. Visserligen finns det lika många synpunkter på vilket anodmaterial man ska i vilket vatten som det finns tyckare - men när jag har pratat med flera tillverkare av anoder så verkar de bestämda över att aluminiumanoder är bäst i bräckt vatten. Innan någon börjar skriva/undra/ifrågasätta varför man ska ha aluminiumanoder på ett aluminiumskrov så passar jag på att nämna att det är inte samma aluminiumlegering i anoderna som i båtskrov och anodernas sammansättning är till för att de, och inte båtskrovet, ska förbrukas/offras. Noterar nu efter två månader att de nya aluminiumanoderna slits/förbrukas mycket snabbare än de gamla zinkanoderna. Då uppstår frågan - är detta bra eller dåligt? Jag tänker att man har offeranoder för att de ska "offra sig" och därför är det bra att de förbrukas snabbare än zinkanoderna. Men tänker jag rätt? Tack på förhand för kloka synpunkter 🙂 Spoiler Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 515 Postad 19 Juli , 2022 13 minuter sedan skrev Nisse-H: Noterar nu efter två månader att de nya aluminiumanoderna slits/förbrukas mycket snabbare än de gamla zinkanoderna. Då uppstår frågan - är detta bra eller dåligt? Jag tänker att man har offeranoder för att de ska "offra sig" och därför är det bra att de förbrukas snabbare än zinkanoderna. Men tänker jag rätt? Visst tänker du rätt, som jag ser det. Frågan är väl om du sett några skillnader i skrovets yta när du bytt? Själv blev jag för länge sedan rekommenderad zink trots att jag också ligger i Stockholms skärgård. Kör vidare på det - men har iofs plastskrov. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser