Gå till innehåll
tisdag 21 januari 2025
coderbob

Avtappning färskvatten Tresfjord 29AC

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har krälat omkring en stund men hittar ingen avtappningskran till färskvattentanken, kanske någon här som känner till denna båtmodell?

Vi fyllde på fullt innan avresa men tanken var tom efter ett par timmar. Jag gissar (och hoppas) att den tömdes i samband med motorkonserveringen när den ställdes upp för vintern. Har jag otur har något fryst sönder under vintern.

Jag lägger lite bilder i kommentarerna strax...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tomt? om det är torrt i båten då vet inte jag . nu gissar jag, en kran stod öppen nu är vattnet i sjön

pumpen funkar inte.  stopp någonstans då startar inte pumpen  kolla igen skriv tydligt vad som är problemet B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sådana vattentankar har av naturliga skäl ingen avtappningskran.

Det kan vara så att utloppet mot pentrypumpen kan finnas någonstans långt ned i en av tankens gavlar. Om så är fallet är det bara att följa slangen från pumpens sugsida och se var den tar vägen.

Men lika vanligt är det att pumpen suger upp vattnet ur ett ”sugrör” eller kanske det heter ”stigarrör”? som då mynnar ut på tankens ovansida, även här kan du ju följa slangen från pumpen.

Med tanke på att pentrypumpen ligger på tankens ovansida är det ju lätt att tro att avtappningen sker ovanifrån. 
Vid frysskada brukar det vara pentrypumpen som går sönder, sällan tanken.

Man färskvatten är ju ofarligt, tappa i 15-20 liter på ett ungefär och se om det blir kvar i tanken, tro det eller ej, men om inte, har du en läcka nånstans… kanske du med en lampa kan lysa på tanken, rita då ett streck, eller sätt på en bit tejp där nivån är, och vänta ett par timma och se om nivån sjunkit. Sedan ser du ju i kölsvinet, kölskrapen om det står vatten där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 hours ago, bemek said:

tomt? om det är torrt i båten då vet inte jag . nu gissar jag, en kran stod öppen nu är vattnet i sjön

pumpen funkar inte.  stopp någonstans då startar inte pumpen  kolla igen skriv tydligt vad som är problemet B

Ja, inte helt tom men nästan. Som @Georg_Ohm skriver så fanns det ingen kran. Utloppet till pumpen sitter på vänster sida längst ner och där var även en liten bassäng med vatten. Slangklämman var helt bortrostad, jag kunde plocka smulor med fingrarna. Vattnet letade sig ner i motorrummet och jag fick en god anledning att fixa länspumpen som inte funkat sedan jag köpte båten.

Har jag tur så är slangen sprucken eller dåligt ansluten, har jag otur så är själva plasttanken sprucken.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
32 minuter sedan skrev coderbob:

Ja, inte helt tom men nästan. Som @Georg_Ohm skriver så fanns det ingen kran. Utloppet till pumpen sitter på vänster sida längst ner och där var även en liten bassäng med vatten. Slangklämman var helt bortrostad, jag kunde plocka smulor med fingrarna. Vattnet letade sig ner i motorrummet och jag fick en god anledning att fixa länspumpen som inte funkat sedan jag köpte båten.

Har jag tur så är slangen sprucken eller dåligt ansluten, har jag otur så är själva plasttanken sprucken.

Det brukar vara slangklämmor och själva slangarna som ger med sig. Var rädd om själva avtappningen. Se till att köpa riktiga ”syrafasta” slangklämmor, alltså kvalitet A4, vanligt rostfritt brukar inte hålla.

Sedan  brukar det läcka litet på pumpens trycksida, himla irriterande då pumpen startar i tid och otid, särskilt när man precis krupit ned i kojen och lagt sig om kvällen.

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...