Raffe96 1 Postad 18 Juli , 2022 Hej, Förra året innan sommaren så bytte vi tändstift, olja, oljefilter, bensinfilter och motor körde hur bra som helst. Vi sjösatt båten i Maj, och det startade direkt, men kördes ojämn så vi bytte tändkablar, fördelar lock, rout. Pvc ventil, Det körde bra och dog direkt Och det gick inte att starta det längre, vi renoverade förgasare Holley. utan lycka. Vi bytte tändningslås, utan lycka vi bytte tändmodul och la tillbaka gamla pvc ventil så gick det igång, hur fint som helst, den startade minst 15 gånger och vi testade att stänga och starta om så gick det bra. Efter flera omgångar så dog den igen och det gick inte att starta det längre, då vi bytte tändspole utan lycka, vi testade med start gas den startar inte. Det känns som den nästan går igång men inte får tillräckligt med kraft. Det är ny bensin i tanken. Så vi fick råd att byta olja och oljefilter igen, och det gjorde vi men den startar inte. trycket i cylindrar är bra. vi ser att tändstift ger blå gul gnistan. Vi ser att det kommer bensin till förgasare. Vad mer kan vi testa? Hoppas någon kan hjälpa med råd hur vi kan felsöka mer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 18 Juli , 2022 PVC ventilen har inget med att motorn dör att göra, så den kan ni utesluta direkt. Varför byter ni olja o filter igen? har heller inget med erat problem att göra Ni har ju varit och pillat på fördelare och tändkablar, är allt tillbakamonterat på rätt plats? dvs har ni rätt tändföljd? Känns ju som att tändkablarna hamnat i fel ordning då den försöker att hosta igång och ej heller startar med startgas. Trycket i cylindrar bra ?? Har ni mätt med komp.provare, eller bara tycker att det är bra. Om ni mätt vad är värdena? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Raffe96 1 Postad 18 Juli , 2022 Hej Gelis, Vi bytte olja för det luktade besin, så vi ville utesluta det. Tändkablar har lagt rätt för det det startade efter flera gånger, Vi mätte med komp provade, en av de sex cylindrar visade 16 och resten av cylindrar på 17 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 18 Juli , 2022 Finns inte planer i helv.... att motorn har 16-17 kg i kompression, En GM (VolvoPenta) V6:a ligger på 10-12 kg. Om det nu mot förmodan är dom mätvärden som ni mätt upp, då är det något annat som är med i bilden som ökar kompressionen till dessa värden. Annat är då vätska, vatten eller bensin. Skulle i så fall gissa på det förstnämnda. Vad är det för årsmodell på motorn? Och när byttes avgasdelarna om motorn är äldre än 10-15 år Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 636 Postad 18 Juli , 2022 30 minuter sedan skrev Raffe96: Vi mätte med komp provade, en av de sex cylindrar visade 16 och resten av cylindrar på 17 Men 16-17.... vad ? Normalt för en modern bensinare är 9-11 bar (men kan också mätas i t ex PSI som ger helt andra värden). Med 16-17 bar har den kompression som en diesel. Dvs alldeles för mycket. Eller också visar mätaren fel, vilket väl är mer troligt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Raffe96 1 Postad 18 Juli , 2022 25 minuter sedan skrev IngemarE: Men 16-17.... vad ? Normalt för en modern bensinare är 9-11 bar (men kan också mätas i t ex PSI som ger helt andra värden). Med 16-17 bar har den kompression som en diesel. Dvs alldeles för mycket. Eller också visar mätaren fel, vilket väl är mer troligt... Vi lånar en ny mätare och testar igen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Raffe96 1 Postad 18 Juli , 2022 27 minuter sedan skrev Gelis: Finns inte planer i helv.... att motorn har 16-17 kg i kompression, En GM (VolvoPenta) V6:a ligger på 10-12 kg. Om det nu mot förmodan är dom mätvärden som ni mätt upp, då är det något annat som är med i bilden som ökar kompressionen till dessa värden. Annat är då vätska, vatten eller bensin. Skulle i så fall gissa på det förstnämnda. Vad är det för årsmodell på motorn? Och när byttes avgasdelarna om motorn är äldre än 10-15 år Vi kommer mäta imorgon igen, men motorn startade efter att vi mätte förra gången, motorn är från 1998, avgasdelar byttes för 7 år sedan, Det är el fel men vart . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 157 Postad 18 Juli , 2022 Några meter att felsöka... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Raffe96 1 Postad 19 Juli , 2022 Vi lånade en mätare från verkstad och mätte igen det visade 11 bar på alla cylindrar. Så det kan inte vara felet. Vad mer kan vi felsöka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 157 Postad 19 Juli , 2022 (redigerade) Tändläget. Testas med stroboskoplampa. Ifall du haft dän eller vridit fördelare. Är det rätt rotor. Ser den lika ut som den tidigare? Fördelarlocket. Sitter det ett grafitstift även i det nya locket? Alltså mitt i på insidan. Har varit med om att det trillat bort. Redigerad 19 Juli , 2022 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spunk 0 Postad 19 Juli , 2022 10 minuter sedan skrev Hybro: Tändläget. Testas med stroboskoplampa. Ifall du haft dän eller vridit fördelare. Är det rätt rotor. Ser den lika ut som den tidigare? Fördelarlocket. Sitter det ett grafitstift även i det nya locket? Alltså mitt i på insidan. Har varit med om att det trillat bort. vad ska Tänläget vara på en V6 bensin VP AQ205A ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Raffe96 1 Postad 19 Juli , 2022 29 minuter sedan skrev Hybro: Tändläget. Testas med stroboskoplampa. Ifall du haft dän eller vridit fördelare. Är det rätt rotor. Ser den lika ut som den tidigare? Fördelarlocket. Sitter det ett grafitstift även i det nya locket? Alltså mitt i på insidan. Har varit med om att det trillat bort. Hej, fördelarlocket sitter i bra, grafitistiften satt på plats och rotor är samma som den innan, det är original delar volvopenta från marinshopen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 19 Juli , 2022 Ok, i o med att den inte tänder på startgas så ligger troligen felet i tändningen. 11 kg känns helt ok. 21 timmar sedan skrev Raffe96: 1. Vi sjösatt båten i Maj, och det startade direkt, men kördes ojämn så vi bytte tändkablar, fördelar lock, rout. Pvc ventil, Det körde bra och dog direkt Och det gick inte att starta det längre, 2. Vi bytte tändmodul och la tillbaka gamla pvc ventil så gick det igång, hur fint som helst, den startade minst 15 gånger och vi testade att stänga och starta om så gick det bra. Efter flera omgångar så dog den igen och det gick inte att starta det längre, då vi bytte tändspole utan lycka, vi testade med start gas den startar inte. Det känns som den nästan går igång men inte får tillräckligt med kraft. Jag blir inte riktigt klok på vad du skriver 1 Här har ni gjort massa med resultatet Gick bra men dog direkt, hur kan den gå bra men samtidigt dö direkt???? 2. Tändmodulen byttes och då fungerade det ett tag sedan tvärdöd. Låter ju nästan som den nya modulen tackade för kaffet. Om det nu är så att modulen gick sönder så är det något annat som har ihjäl den. Vad sitter det för tändmodul på den där? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cobalt233 65 Postad 19 Juli , 2022 Dom få tändmodulerna jag bytt skulle monteras med kylpasta. Samma som används till processorn i en dator. Dom modellerna har haft en metall platta på undersidan och monterats på fördelaren. Jag vet inte vilka symptom man får när modulen blir överhettad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Raffe96 1 Postad 24 Juli , 2022 (redigerade) Tack allihopa, vi hittade felet, det var en kabel som orsakade hela problemet. Nu är det bytt och motorn funkar igen Redigerad 24 Juli , 2022 av Raffe96 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Raffe96 1 Postad 2 Augusti , 2022 2022-07-24 vid 19:49 skrev Raffe96: Tack allihopa, vi hittade felet, det var en kabel som orsakade hela problemet. Nu är det bytt och motorn funkar igen Kabel avbrott var mellan tändningslås och tändspole. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser