dynaflux 12 Postad 16 Juli , 2022 Jag har rensat upp det katastrofala elsystemet i min nya båt och gjort om allt från grunden. Allting är i princip klart och jag ska nu koppla in ett skiljerelä. Som det är nu finns det en huvudströmbrytare som jag kopplat så att den bryter kretsen till startmotorn och alla förbrukare (för tillfället är båda batterierna parallellkopplade). När jag nu kommer att separera batterierna med skiljerelä inser jag att det bör finnas en brytare för varje krets; en för startbatteriet och en för förbrukarna. På de kopplingsschema jag har hittat på nätet finns det variationer; många har en brytare bara för startbatteriet och förbrukarna har konstant matning (såklart vettigt om man har pumpar med nivåvakter, larm osv.) men jag vill kunna göra hela båten strömlös och då antar jag att enda lösningen är två brytare – vilket känns som en klumpig lösning. Sedan hittade jag det här: https://sutars.com/support/sakerhet/var-bor-jag-koppla-in-huvudstrombrytaren/ där de menar att man ska undvika strömbrytare till startkretsen. Deras argument är vettiga men jag skulle känna mig osäker av flera anledningar. Händer något allvarligt vill jag se till att koppla bort strömmen till motorn, likaså när jag meckar med motorn. Det innebär att en potentiell tjuv kan starta enbart genom att manipulera tändningslåset – jag har hört om flera stöldförsök där tjuven inte fattat att det finns en huvudströmbrytare. Tacksam för råd och synpunkter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 16 Juli , 2022 Sätt brytare på båda kretsarna. Saker du vill ha inkopplade konstant (länspump, larm, etc) kopplar du in före brytarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 620 Postad 16 Juli , 2022 2 timmar sedan skrev dynaflux: Sedan hittade jag det här: https://sutars.com/support/sakerhet/var-bor-jag-koppla-in-huvudstrombrytaren/ där de menar att man ska undvika strömbrytare till startkretsen. Vad som skrivs på den sidan och av det företaget skall du ta med en nypa salt. Det gränsar ibland nästan till religiös övertygelse, och är inte sällan t.o.m. i strid med gällande regelverk. Visst kan en underdimensionerad brytare av dålig kvalitet introducera spänningsfall, men då får man väl sätta dit en rätt dimensionerad brytare ! Som @Kane svarat dig skall du ha två huvudbrytare - en till varje batteribank. Sedan bör det även sitta en huvudsäkring (obligatoriskt på förbrukarsidan, rekommenderas men är formellt sett frivillig på motorsidan enligt regelverken). Ur CE-direktivet (för nya båtar, men ganska sunt att följa vid ombyggnad): "Elsystemet ska ha säkringar eller överströmsskydd vid strömkällan" "Huvudbrytaren ska vara placerad så nära batteriet (batterigruppen) som det är prak- tiskt möjligt och så att batteriets pluspol är lättåtkomlig Följande anläggningsdelar/komponenter får anslutas direkt till batteriet: • Utombordsmotorbåts elsystem som endast består av elstart och naviga- tionsljus. • Larm, länspumpar och apparaters minnesström om de är skyddade med egen säkring eller överströmsskydd som sitter så nära batteriet som möjligt. • Motor- och tankutrymmets fläktar om de är skyddade med egen säkring eller överströmsskydd som sitter så nära batteriet som möjligt.CE-handboken 67 • Laddningsaggregat som är avsedda att användas då båten är obemannad, till exempel solceller och vindgeneratorer, om de är försedda med egen säkring eller överströmsskydd. • Värmare med efterkylning. Huvudbrytaren ska tåla den starkaste möjliga ström som systemet kan utsättas för, inbegripet den tillfälliga belastningen av startmotorn. Startmotorn får ha en separat brytare." 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser