optodsl 1 Postad 15 Juli , 2022 Hej, har en öppen båt med ”köl” När jag fick den så satt det en 30 hp motor på. Det funkade inge bra, fick liksom ingen fart och det kändes som att den tappade greppet i vattnet. När jag mäter akterspegeln så får jag den till 52,5 cm. (Något hög alltså) Kölen slutar en bit innan akterspegeln, kanske 40 cm och den är ca 14 cm hög. Har skaffat en gammal evinrude 70 hp nu och ska prova med. Kommer jag fortfarande få samma problem tro? Skapar kölen en luftficka? Kan jag bli tvungen att ha en XL-rigg? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niklas-ES 41 Postad 15 Juli , 2022 (redigerade) Jag skulle säga längre rigg, samt att 70 hk känns VÄLDIGT stort på den båten. Sitter inte effekten, mer riggen. Den kölen är inget större än tex. En uttern 495 som lämpas bra med en 20-30 hk, misstänker den båten är rätt lika i storlek. Redigerad 15 Juli , 2022 av Niklas-ES 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 512 Postad 15 Juli , 2022 70 på den båten kan bli väldigt intressant. Kolla livförsäkringen innan testkörning. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
optodsl 1 Postad 15 Juli , 2022 Glömde skriva att den är 5,6-5,9 meter lång. med 30-hästarn så lutade båten framåt, kanske för att motorn var för lätt men kan också ha funnits vatten i dubbelbottnen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
touchwood 121 Postad 15 Juli , 2022 (redigerade) Kort rigg 15 tum 38 cm L Lång rigg 20 tum 51 cm XL Extra lång rigg 25 tum 64 cm Du ska ha lång rigg på den. Kölen skulle kunna störa vattenflödet, men inte så mycket tror jag. Redigerad 15 Juli , 2022 av touchwood Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
optodsl 1 Postad 20 Juli , 2022 Efter att letat runt lite verkar det som att det skulle kunna vara en Jula Viking 565. någon som ha koll på dessa? Verkar som att det fastnar vatten i dubbelbotten på den och att det inte går att få ut det fastän man höjer fören. är inte så sugen på att ”öppna” Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser