LennartNordic 3 Postad 15 Juli , 2022 Hej Har idag ett 110v system i båten och tänker uppgradera till 230v. Ledningarna verkar inte vara nått problem ser uta att vara minst 2,5 kvadrat. Det sitter brytare som verkar har snabbsäkringar i sig, men dom är på 15A till 30A. När jag räknar på ohms lag så bör det funka att köra brytarna på 230V. Någon som har provat detta och funkar det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 15 Juli , 2022 (redigerade) Nej, det har jag aldrig behövt prova. Men strömmen blir ju större med lägre spänning, så kablarna i ett 110-voltsystem är generellt grövre än de i ett 230-system… kanske. Ja enligt då en välkänd elektrisk princip, som blivit till en lag. Frågan är väl annars om brytare, säkringar och kablar, samt installationen i stort sett är godkänd hus oss, inom EU… för jag misstänker att det är i en US-båt du skall göra om landströmssytemet. Så jag hade nog mer drastiskt föreslagit följande: Riv ur hela skiten och börja om från början, om du nu inte är behörig elektriker så köper du ett ”plug and play” landströmssytem med kablar, jordfelsbrytare, uttag och hela faderullan, så blir det bra och säkert. Redigerad 15 Juli , 2022 av Georg_Ohm 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 16 Juli , 2022 20 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Riv ur hela skiten och börja om från början, om du nu inte är behörig elektriker så köper du ett ”plug and play” landströmssytem med kablar, jordfelsbrytare, uttag och hela faderullan, så blir det bra och säkert. Jag misstänker att du menar att TS bara ska riva ut själva landströmscentralen, för det finns väl ingen större anledning att byta ut alla kablar i hela båten. Det kan ju vara en ansenlig mängd koppar att ersätta vilket är helt onödigt. Eluttag ska ju bytas ut för att passa vår standard och strömbrytare till lampor och ev. annan utrustning skulle jag behålla om de ser okej ut inuti (inte korroderade). Om det finns utrustning för 110 V ombord måste ju den bytas ut, men det har du säkert redan insett. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 16 Juli , 2022 4 timmar sedan skrev Mackey: Jag misstänker att du menar att TS bara ska riva ut själva landströmscentralen, för det finns väl ingen större anledning att byta ut alla kablar i hela båten. Det kan ju vara en ansenlig mängd koppar att ersätta vilket är helt onödigt. Eluttag ska ju bytas ut för att passa vår standard och strömbrytare till lampor och ev. annan utrustning skulle jag behålla om de ser okej ut inuti (inte korroderade). Om det finns utrustning för 110 V ombord måste ju den bytas ut, men det har du säkert redan insett. Ja med ”hela skiten” menade jag ju då landströmssystemet, hoppas att ärade trådskapare @LennartNordic sparade båtens tolvvoltssyem..😙 Och med ”plug and play” avsåg jag då ett ”typ” gördetsjälv-paket som man inte behöver vara auktoriserad elektriker för att koppla in i båten. Visserligen dyrt, men ändå betydligt billigare än vad en snygg gravsten kostar…. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 16 Juli , 2022 (redigerade) Förtydligande från mig. Jag skulle behålla hela 110 V systemet i båten (det kan ju vara ett rätt omfattande elsystem med många uttag) som 230 V system förutom just landströmscentralen som jag skulle byta ut. Det kan ju vara väldigt meckigt att komma åt att byta ett elsystem (i det här fallet 110/230 V) på en båt, så bäst är att behålla så mycket som möjligt. Redigerad 16 Juli , 2022 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 16 Juli , 2022 (redigerade) 1 timme sedan skrev Mackey: Förtydligande från mig. Jag skulle behålla hela 110 V systemet i båten (det kan ju vara ett rätt omfattande elsystem med många uttag) som 230 V system förutom just landströmscentralen som jag skulle byta ut. Det kan ju vara väldigt meckigt att komma åt att byta ett elsystem (i det här fallet 110/230 V) på en båt, så bäst är att behålla så mycket som möjligt. Förr fanns det ju något som hette ”S-märkning”, nu när vi är med i EU heter det någonting annat kanske CE? Hursomhaver, barnen kär, så är det lätt att göra bort sig i sådana här koppleriverksamheter. Redigerad 16 Juli , 2022 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LennartNordic 3 Postad 16 Juli , 2022 Hej Har nu varit och fixat med 230v sidan. Dom som hade båten före mig verkar inte veta vad dom gjort, så det var lika bra att mäta upp allt från början. Kommer behålla ledningarna men byta allt annat till 230v. kablarna är väl tilltagna så det ska inte vara någon fara med dem. Ska man sätta in en jordfelsbrytare när man håller på? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 504 Postad 16 Juli , 2022 1 timme sedan skrev LennartNordic: Hej Har nu varit och fixat med 230v sidan. Dom som hade båten före mig verkar inte veta vad dom gjort, så det var lika bra att mäta upp allt från början. Kommer behålla ledningarna men byta allt annat till 230v. kablarna är väl tilltagna så det ska inte vara någon fara med dem. Ska man sätta in en jordfelsbrytare när man håller på? Jordfelsbrytare är ett krav, så ja! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 17 Juli , 2022 (redigerade) Magnus Sterkys bok elsystem i båtar innehåller mycket bra info och har även ett avsnitt om landelsystem. De flesta landelekriker saknar kunskaper om elsystem om båtar och tackar därför nej till sådana uppdrag. Ger man sig på detta som amatör bör man absolut läsa på. Det finns många fler sätt att göra fel på än på land. Redigerad 17 Juli , 2022 av guestsson 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 17 Juli , 2022 16 timmar sedan skrev ChristerN: Jordfelsbrytare är ett krav, så ja! Absolut, tveka inte, det är ju den viktigaste komponeneten! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser