Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
maax01

Hur hitta propeller

Rekommendera Poster

Jag behöver byta propeller på min Mercury 40hk 4tkt då bladen är trasiga. Hur hittar jag rätt ny propeller? Beteckningen är "13x26. 2.00:1" men jag lyckas inte hitta exakt en sådan. Kan det finnas alternativa beteckningar? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

13 är propellerns diameter i tum, dvs 33 cm.

26 är propellerns stigning i tum, dvs 66 cm, vilket är den sträcka som "skruven" rör sig ett fullt varv.

2.00:1 är förhållandet mellan stigning och diameter.

Diametern bör du hålla samma, eftersom en större förmodligen inte får plats utan att slå i delar av riggen.

Stigningen styr balansen mellan toppfart och acceleration. En hög stigning ger bättre verkningsgrad och kraft vid höga farter, men vid låga farter kommer propellerbladen att jobba i dåliga vinklar med dålig kraft, vilket ger sämre bränsleekonomi i lägre farter och sämre acceleration. Lägre stigning ger bättre ekonomi och egenskaper vid lägre fart, men begränsar toppfarten genom att stigningen inte räcker till för att fortsätta ge kraft över en viss fart.

Om båten når förväntad toppfart i dag, med normal last, så är det förmodligen en bra anpassad propeller. Då ska den i alla fall inte ha högre stigning. Lägre går däremot bra, men det är bra att inte avvika för mycket.
Så hittar du en som är t ex 13x24 eller 13x25 lär det funka helt ok. Lite lägre toppfart, men bättre egenskaper i lägre farter.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-07-15 vid 09:41 skrev raol:

13 är propellerns diameter i tum, dvs 33 cm.

26 är propellerns stigning i tum, dvs 66 cm, vilket är den sträcka som "skruven" rör sig ett fullt varv.

2.00:1 är förhållandet mellan stigning och diameter.

Diametern bör du hålla samma, eftersom en större förmodligen inte får plats utan att slå i delar av riggen.

Stigningen styr balansen mellan toppfart och acceleration. En hög stigning ger bättre verkningsgrad och kraft vid höga farter, men vid låga farter kommer propellerbladen att jobba i dåliga vinklar med dålig kraft, vilket ger sämre bränsleekonomi i lägre farter och sämre acceleration. Lägre stigning ger bättre ekonomi och egenskaper vid lägre fart, men begränsar toppfarten genom att stigningen inte räcker till för att fortsätta ge kraft över en viss fart.

Om båten når förväntad toppfart i dag, med normal last, så är det förmodligen en bra anpassad propeller. Då ska den i alla fall inte ha högre stigning. Lägre går däremot bra, men det är bra att inte avvika för mycket.
Så hittar du en som är t ex 13x24 eller 13x25 lär det funka helt ok. Lite lägre toppfart, men bättre egenskaper i lägre farter.

 

Beteckningen på själva propellern är F10.5x13P. Vill nån länka till bästa inköpsställe..

IMG_20220719_145035.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men var kom 13x26 från då?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev raol:

Men var kom 13x26 från då?

 

Det stod längre upp på motorn..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skev axel = för skev axel. 
Om den är skev eller inte går inte att se på filmen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...