maax01 0 Postad 15 Juli , 2022 Jag behöver byta propeller på min Mercury 40hk 4tkt då bladen är trasiga. Hur hittar jag rätt ny propeller? Beteckningen är "13x26. 2.00:1" men jag lyckas inte hitta exakt en sådan. Kan det finnas alternativa beteckningar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 344 Postad 15 Juli , 2022 13 är propellerns diameter i tum, dvs 33 cm. 26 är propellerns stigning i tum, dvs 66 cm, vilket är den sträcka som "skruven" rör sig ett fullt varv. 2.00:1 är förhållandet mellan stigning och diameter. Diametern bör du hålla samma, eftersom en större förmodligen inte får plats utan att slå i delar av riggen. Stigningen styr balansen mellan toppfart och acceleration. En hög stigning ger bättre verkningsgrad och kraft vid höga farter, men vid låga farter kommer propellerbladen att jobba i dåliga vinklar med dålig kraft, vilket ger sämre bränsleekonomi i lägre farter och sämre acceleration. Lägre stigning ger bättre ekonomi och egenskaper vid lägre fart, men begränsar toppfarten genom att stigningen inte räcker till för att fortsätta ge kraft över en viss fart. Om båten når förväntad toppfart i dag, med normal last, så är det förmodligen en bra anpassad propeller. Då ska den i alla fall inte ha högre stigning. Lägre går däremot bra, men det är bra att inte avvika för mycket. Så hittar du en som är t ex 13x24 eller 13x25 lär det funka helt ok. Lite lägre toppfart, men bättre egenskaper i lägre farter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
maax01 0 Postad 19 Juli , 2022 2022-07-15 vid 09:41 skrev raol: 13 är propellerns diameter i tum, dvs 33 cm. 26 är propellerns stigning i tum, dvs 66 cm, vilket är den sträcka som "skruven" rör sig ett fullt varv. 2.00:1 är förhållandet mellan stigning och diameter. Diametern bör du hålla samma, eftersom en större förmodligen inte får plats utan att slå i delar av riggen. Stigningen styr balansen mellan toppfart och acceleration. En hög stigning ger bättre verkningsgrad och kraft vid höga farter, men vid låga farter kommer propellerbladen att jobba i dåliga vinklar med dålig kraft, vilket ger sämre bränsleekonomi i lägre farter och sämre acceleration. Lägre stigning ger bättre ekonomi och egenskaper vid lägre fart, men begränsar toppfarten genom att stigningen inte räcker till för att fortsätta ge kraft över en viss fart. Om båten når förväntad toppfart i dag, med normal last, så är det förmodligen en bra anpassad propeller. Då ska den i alla fall inte ha högre stigning. Lägre går däremot bra, men det är bra att inte avvika för mycket. Så hittar du en som är t ex 13x24 eller 13x25 lär det funka helt ok. Lite lägre toppfart, men bättre egenskaper i lägre farter. Beteckningen på själva propellern är F10.5x13P. Vill nån länka till bästa inköpsställe.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 344 Postad 19 Juli , 2022 Men var kom 13x26 från då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 182 Postad 19 Juli , 2022 https://www.mercurydelar.se/privat/propellrar?p=2 Google, det är bra grejer det. Tog 1,5 minut att skriva in "mercury propeller" och sedan klicka mig genom propellrarna 🙂 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freez 123 Postad 19 Juli , 2022 Propellertrim.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
maax01 0 Postad 19 Juli , 2022 23 minuter sedan skrev raol: Men var kom 13x26 från då? Det stod längre upp på motorn.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
maax01 0 Postad 19 Juli , 2022 Filmade axeln efter jag monterat bort propellern. Vad tror ni, är den för skev för att köra med?? Vill helst inte lägga mer pengar då jag nyligen servat för 7000..... VID_20220719_181039_0_COMPRESSED(0)(0).mp4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 182 Postad 19 Juli , 2022 Skev axel = för skev axel. Om den är skev eller inte går inte att se på filmen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser