Gå till innehåll
söndag 24 november 2024
AntonHbg

Ingen tryck på diesel, motorn startar ej

Rekommendera Poster

Hej på er!

 

Förra året bytte vi motor, hittade en bättre motor från Peugeot 504. Det satt nåt liknande motor på båten, förra ägaren sa att det var MD21 men den var väldigt modifierad.

Hur som helst, vi provstartade motorn innan vi köpte den och när vi satte ihop den på båten startade vi upp den för att testa. Allt var nästan klart och vi skulle sjösätta den förra året i Juli men så kom Covid19 och annat i vägen och båten har stått i land sen dess.

 

Nu skulle vi göra ett nytt försök, rensade tanken helt, bytte filter mm....och när vi skulle provstarta på land så kopplade vi in vatten för kylning. Vred på nyckeln och efter några försök så upptäckte vi att limpan läckte in vatten till motorn :( 

Det visade sig att det var hål inuti, satte dit ny limpa. Tömde motorn på all olja då vi misstänkte att den blandades med vatten och fyllde på med ny olja.

 

När allt var på plats gjorde vi ett nytt försök att starta den, vi upptäckte att det var luft i bränslesystemet. Försökte lufta med startmotorn men det kom fortfarande luft på spridarna.

Köpte nya bränsleslangar, men fortfarande inget tryck på spridarna. På dieselfiltret finns en liten pump, så vi pumpade och luftade på en skruv som sitter på bränslepumpen. Fram till bränslepumpen så var det bra tryck men inte vidare till spridarna.

En bekant föreslog att vi skulle koppla in en elpump från Biltema, så vi gjorde det. Men det hjälpte inte det heller, fortfarande inget bra tryck på spridarna och motorn startar inte.

 

Vi har nu försökt i flera dagar/veckor och det står helt still. Båten står i Landskrona, inte så långt ifrån Yacht Care Öresund. Har ringt till dem sen april ett par gånger, och svaret jag fått är att dem är väldigt upptagna och att dem återkommer så fort så möjligt men dem hör aldrig av sig.

 

Jag skulle vara väldigt tacksam om jag skulle få lite tips, eller om det finns någon kunning i närheten av Landskrona som kan komma och få igång motorn (mot betalning förstås).

 

För att sammanfatta kort, motorn har startat senast för ca 1 år sen. Bränslepumpen har suttit på motorn, inget vi har rört.

 

1. Kan det vara nåt fel på matarpumpen? Borde inte då Biltema elpumpen ge tillräckligt med tryck?

2. Kan det vara nåt fel insprutningspumpen (CAV Rotodiesel DPA 3443460)? Den har fungerat, men kanske att den har stått still ca 1 år!

3. Läste på nåt forum att pumpen kan låsa sig i nåt läge och då blir det ingen tryck. Kan man kolla upp det på nåt sätt?

Det är väldigt lite utrymme och vi kan inte ta ut bränslepumpen utan att lyfta hela motorn.

4. Vi upptäckte när vi pumpade med handpumpen att det kom in en hel del diesel via returen till tanken. Ska det verkligen vara så, kan det vara nån backventil som gått sönder?

 

Några andra tips/ideér?

Ber om ursäkt att det blev ett så långt inlägg men försökte förklara på bästa sätt. Säkert en del stavfel med såhär sent!

 

Mvh

Anton

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skriver upprepade gånger att det "inte är bra tryck på spridarna". Lite svårt att veta vad du menar, är "bränslepumpen" högtryckspumpen/insprutningspumpen ?

 

När du luftat och sett att det inte är luft längre vid bränslefiltret, har du sedan lossat bränsleröret vid respektive spridare och kört starten tills bara diesel trycks ut (och sedan stängt) ?  Dvs luftat vid spridarna också ?  Ibland kan det behövas. Eller är det där du inte får någon diesel ?

 

15 timmar sedan skrev AntonHbg:

1. Kan det vara nåt fel på matarpumpen? Borde inte då Biltema elpumpen ge tillräckligt med tryck?

Visst kan det vara fel på matarpumpen, inget är omöjligt. Men att koppla en annan pump i serie med en ev. trasig (gissar att ni inte kopplade bort befintlig matarpump) är inga garantier för att bränsle kommer igenom. Dessutom är det skillnad på pumpar och pumpar, en "Biltema elpump" kan ju vara många olika modeller och ha helt olika data.

Men om ni kör på starten och det är bra tryck fram till "bränslepumpen" (förutsätter att du med det menar högtryckspumpen), så fungerar ju befintlig matarpump ?

 

15 timmar sedan skrev AntonHbg:

2. Kan det vara nåt fel insprutningspumpen (CAV Rotodiesel DPA 3443460)? Den har fungerat, men kanske att den har stått still ca 1 år!

Vist kan det vara det. Om det är bränsle fram till den men inget om du lossar bränslerören vid spridarna är ju pumpen klart misstänkt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Inget tryck vid spridaren (med lossat rör för luftning). 

Ja, så är det ju om  gasreglaget står i typ tomgång, eller att stoppen är utdragen eller aktiverad, hur det nu är på den motorn. 

 

I det första fallet kommer mycket lite diesel, i det andra inget alls. 

 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@IngemarE, ber om ursäkt att jag inte var så tydlig. Jag menar insprutningspumpen (den som heter CAV rotodiesel).

Vi har luftat först vid bränslefiltret, och sen insprutningspumpen och till sist luftat så som du säger lossat rören vid varje spridare och kört igång startmotorn. Det är där som trycket är lågt. Det kommer disel men blir aldrig bra tryck. Tror det är därför som motorn inte startar.

 

Det är den här pumpen från biltema, art nr: 52-3233

https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/motorstyrning/branslepumpar/elektrisk-branslepump-2000036622

 

Den är kopplad mellan bränslefiltret och insprutningspumpen. Och nej vi har inte kopplat bort matarpumpen.

 

Dock som jag skrev innan så känns det som nåt var fel eftersom det kom en hel del diesel tillbaks via returen till tanken. Till spridarna kommer det väldigt lite och mycket går tillbaks till tanken. Vet inte om det är nån backventil eller nåt liknande som gått sönder.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Hybro, när vi har försökt starta så har vi såklart inte haft gasen på noll, nästan max.

Det finns en stop funktion på insprutningspumpen som man kan använda för att stänga av motorn manuellt men den är inte på. Den har en fjäder och man måste vrida på den och hålla den. Har förstås provat vrida på den fram o tillbaks. Om det är som du säger att om den är sönder så borde det inte komma nån diesel alls så är inte den som är boven för det kommer lite diesel upp till spridarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hur är det med glödfunktionen testa glödstiften , eller värm insugsluften med värmepistol

bränsle mkt går i retur verkar fungera så är nog inte stop i eventuellt  filter på högtryckspumpen..

vatten i motorn kan påverka kolvringarna,gör ett kompprov om ovan verkar ok . spridarrören stängdes väl i ``farten`` tidigare? B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev bemek:

hur är det med glödfunktionen testa glödstiften , eller värm insugsluften med värmepistol

bränsle mkt går i retur verkar fungera så är nog inte stop i eventuellt  filter på högtryckspumpen..

vatten i motorn kan påverka kolvringarna,gör ett kompprov om ovan verkar ok . spridarrören stängdes väl i ``farten`` tidigare? B

Vi har kollat och testat alla 4 glödstiften funkar bra. Provade också idag med lite startgas men det hjälpte inte. Det var väldigt nära på att starta 2-3 ggr men inte hela vägen. Batterierna blev trötta så vi gav upp.

Kompprov har jag inte gjort, har aldrig gjort det tidigare. Får googla och kolla hur man gör, det borde finnas nåt vertyg för det på Biltema.

Men jag tänker även om vattnet kan ha påverkat kolvringarna så borde den starta ändå och det borde bli hög tryck på dieseln vid spridarna?

Och ja, spridarrören stängdes.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...