Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
Georg_Ohm

Onödigt med flytväst!

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Inte behöver man väl ha någon flytväst på sig!

Båten är ju stor och de flesta drunkningsolyckorna sker ju från mindre båtar på skyddade vatten.

Och de båda seglarna som igår hittades drunknade NV om Strömstad, hade ju uppenbarligen flytvästar på sig eftersom man fann den i vattenytan, så dom västarna hjälpte ju inte… inte heller de båda dykarna som tros ha omkommit i Gullmaren i veckan som gick… 

Sedan kan man ju ta av sig västen (om man nu bär en sådan) då man går in i hamn, då händer det ju ingenting….

 

Trots mitt ogillande hamnade vi inne i Grebbestads hamn mitt under den förskräckliga carnevalen (med c) och vi räknade helt ovetenskapligt flytvästanvändandet i inkommande och avgående båtar, liksom ombord på diverse olika slags flytetyg som snurrade runt i hamnen…

Det är skrämmande hur dåligt det är. Det är väl illa att peka ut en särskild grupp, motor- eller segelbåtsbesättningar, det är lika illa. Inte heller såg vi någon skillnad på svenska och utländska besättningar… ju mer långväga tyska och danska långfärdsseglare hade flytvästar till 100% men dessa var i sammanhanget så få att de inte påverkade slutresultatet.

Ja många är ordentliga och bär flytväst, men vi kom väl fram till att det var omkring 25-30% som bar flytvästar. Bland den gruppen som framförde sådana farkoster vi normalt inte räknar in under begreppet ”båt” var det nästintill 0% som använde flytväst. Det tycks vara legitimt att SUP-paddlare inte behöver använda flytväst.

 

På eftermiddagen kom det in en relativt ny motorbåt i 26-fotsklassen, två vuxna, ett barn i 7-8 års åldern och två mindre knähundar. Hundarna hade flytväst… ingen annan.

Det framgick med all önskvärd tydlighet att besättningen var ovan, det var en hel del tvekan och inadekvata manövrar inför en annars okomplicerad tilläggning.

Nästan framme vid bryggan föll en av de vuxna överbord, men hamnade inte i vattnet utan i en intilliggande daycruicer, det gjorde nog ont.

Naturligtvis kunde jag inte hålla käft, utan bryskt tillkännagav att inte bara hundarna ombord skall ha flytväst, även vuxna och framförallt barn… Sannolikt gick inte informationen fram, dom lämnade hamnen strax innan oss dagen därpå, och navigerade litet konstigt på utvägen ur hamnen varför vi kom ikapp, nu hade bara den ena hunden flytväst på sig…. Ok, båtlivet är ju ämnat även åt nehanderthalarna, alla skall ju få komma ut på havet…

 

Annars var det rätt lugnt inne i den inre delen av hamnen, det båtfulla folket höll till längre ut… ja ok några ungdomar i en mindre motorbåt intill oss satt och pratade högt fram till 06, då en av gästerna ombord druttade i spat, och det slutade med att allihop badade bakom båten, i vätskan som båten flöt i, havsvatten utblandat med diesel och en massa annan skit, sannolikt även en del öl.

 

Annars höll ordningsvakter och Polisen situationen i schack.

 
Nästa gång skall vi istället räkna kanadagäss, då blir man inte lika upprörd, trots att de käkar upp ålgräsängarna och skitar ned varenda kobbe i skärgården.

För riktigt så illa beter sig inte antivästfolket, även som de båtfulla folket ibland kan tömma sin tarm i nån skreva nånstans så äter dom iallafall inget ålgräs.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 5
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gissar att många läser till exempel PB. Och tror väl att så ska vara i levande livet. 

 

Inte många som har flytvästar på sig i deras reportage. 

 

Varför? 

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev Hybro:

Inte många som har flytvästar på sig i deras reportage. 

 

Varför? 

Tidningen heter väl Opraktiskt båtägande trodde jag.

Jag har läst några nummer då och då men sällan funnit något av värde.

 

Det är synd att den riktiga båtpressen inte längre finns.

Annat var det när jag var barn och figurerade på omslaget som förare av en stor Coronet med dubbla motorer iförd en orange Måsen-flytväst.

Jag minns att jag även fick lägga till vid macken i Sandhamn och tanka 1000 liter bensin, men jag slapp betala...

 

Far min var en flytvästslarver, men det var uteslutet att jag skulle slippa väst.

Det kunde ha gått illa en gång utanför Landsort när fästet till storskotet gick sönder i hård vind och pappa var uppe på däck. Bommen träffade inte huvudet så pappa kunde hålla sig flytande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Inte behöver man väl ha någon flytväst på sig!

Båten är ju stor och de flesta drunkningsolyckorna sker ju från mindre båtar på skyddade vatten.

Problemet är att om du verkligen vill påverka drunkningsstatistiken så är det inte oss båtåkare du skall sikta in dig på.

Dom flesta drunkningsolyckorna och tillbuden sker under bad, både i bassänger och i naturen. Och då är flytvästanvändningen minst sagt dålig. Men det är kanske ett annat problem.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Inte behöver man väl ha någon flytväst på sig!

Båten är ju stor och de flesta drunkningsolyckorna sker ju från mindre båtar på skyddade vatten.

Och de båda seglarna som igår hittades drunknade NV om Strömstad, hade ju uppenbarligen flytvästar på sig eftersom man fann den i vattenytan, så dom västarna hjälpte ju inte… inte heller de båda dykarna som tros ha omkommit i Gullmaren i veckan som gick… 

 

Nu kan jag bara erkänna att jag aldrig har flytväst på mej när jag dyker. Det är så satans svårt att komma ner under ytan med flytväst (måste ha en massa mer bly i viktbältet ).

Men har iof både hängslen och livrem när jag dyker i kallare vatten.

Både torrdräkten och västen går att blåsa upp som flythjälp..

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man kollar båttidningar, 

t ex Praktiskt Båtägande, så är det inte chickt att bruka flytväst. 

 

Helt klar trend är att ju dyrare båt, dess mindre användande av flytvästar. 

 

Varför är det så? 

 

 

 

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Hybro:

När man kollar båttidningar, 

t ex Praktiskt Båtägande, så är det inte chickt att bruka flytväst. 

 

Helt klar trend är att ju dyrare båt, dess mindre användande av flytvästar. 

 

Varför är det så?

För att de som driver tidningarna (numera) inte begriper bättre. Och inte begriper de sig på eller ens bryr sig om båtliv, bilar eller annat tidningen handlar om. Bara de drar in pengar till minst omkostnader.

Därför applicerar man ett standardkoncept när det gäller att producera artiklar som ger mycket artikel till lägst kostnad. Och för dem som inte begriper bättre ser det bra ut, men för oss alla andra är det snart uppenbart att det mest bara är ytligt trams och att det mesta saknar all form av djupare kompetens.

Ofta utgörs den s.k. "kompetensen" av någon annan person, som skribenten besökt som sedan fått stå för det mesta av innehållet. S.k. personifierad journalistik. Väldigt vanligt även på SR:s nyheter, lyssna på hur många reportage om en händelse eller något annat som bygger på en person de hittat på platsen, som strax efter ingressen nämns vid namn och sedan får lämna sin redogörelse som blir bas i inslaget.

 

Väldigt praktiskt för tidningen/redaktionen, då de kan hålla sig med journalister som egentligen inte besitter någon djupare fackkunskap alls. De behöver inte heller ta ansvar för faktainnehållet i artikeln, eftersom det ju baseras på en intervju av en annan person och dess "upplevelser", kunskap och åsikter. Personen ifråga får ofta inget betalt utan är bara glad över att få vara med i tidningen eller i radio, medan det egentligen är denne som bär upp hela artikeln eller inslaget.

 

Som en tidning som inte skulle vara "som alla andra", dvs denna ytliga följa-med-strömmen så startades Praktiskt Båtägande, PB. Under de första åren drevs den av båtentusiaster och artiklarna skrevs av några få anställda men mest frilansare från hela landet, var och en med sina specialistområden. Man var inte heller rädd för djupare tekniska artiklar eller en och annan "smal" artikel. Inte heller att skriva sanningen, även om det ibland kunde resultera i att en och annan annonsör trampades på tårna.

 

Men ganska snart fick PB andras ögon på sig, då den ju drog läsare från de stora drakarnas tidningar och sålde bra. Över en tid och i ett antal steg förändrades sedan PB på olika sätt - ägandestrukturen ändrades, vilket inte är så konstigt då man varit dum om man inte ville skörda frukten av sina framgångar när andra ville komma in, mot bra bud. Kvällstidningsfolk anställdes, journalister som var bra på att följa "artikelmallen" anlitades (men som rent kompetensmässigt egentligen var lika bra/dåliga oavsett om tidningen hette Mitt Husdjur, Hemmalivet eller Bästa Båtägandet). Och den kompetenta staben av frilansande skribenter förlorade sina avtal och uppdrag. Eller rättare sagt - många avtal sades aldrig upp, skribenterna ute i landet snarare bara "frystes" ut genom att ingen kontaktade dem, eller besvarade deras mail när de skickade in artikelförslag eller undrade.

 

Undertecknad var med i den frilansstaben en gång i tiden. Men när man föredrog att skicka en  Stockholmsreporter att skriva en artikel om mina lokala båtvatten istället för att - som förr - anlita de skribenter som redan bodde och kände till dem, då förstod även jag vilken inriktning som nu gällde. Och artikeln var inte djupare än att man kunnat Googla fram allt. Det är t.o.m. tveksamt om reportern ens lämnade redaktionen i Sthlm för att skriva den....

 

Tillbaka till @Hybros fundering om flytvästanvändning

I begynnelsen, när man ofta korsgranskade PB-artiklarna, vet jag att det blev en del diskussioner när personen på bilden i båten som skulle publiceras inte hade flytväst. Då strävade man efter att föregå med gott exempel.

Men när detta hände långt senare under annan ledning så vet jag att jag att det snabbt avfärdades med t ex att "det passar inte i den bilden tillverkaren vill förmedla av båten" och andra liknande kommentarer. Inte så konstigt egentligen, om man betänker att de som styr och ställer inte riktigt kanske är båtmänniskor.

Det visar också en annan, mycket utbredd sak i branschen. Något som PB försökte bryta med i begynnelsen (då den var mer trovärdig), men som sedan blev som hos alla andra: Artiklar med exponerade varor är allt annat än opartiska. Ofta är ett båttest arrangerat av märkesrepresentanten och inte sällan finns färdiga manus/texter/foton så reportern slipper skriva så mycket själv. Och i princip alltid något trevligt att stoppa/hälla i munnen. Men det är väl ingen hemlighet för någon, eller hur ?

 

På dessa foton har personerna f.ö. sällan flytvästar....

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev IngemarE:

Ofta utgörs den s.k. "kompetensen" av någon annan person, som skribenten besökt som sedan fått stå för det mesta av innehållet. S.k. personifierad journalistik. Väldigt vanligt även på SR:s nyheter, lyssna på hur många reportage om en händelse eller något annat som bygger på en person de hittat på platsen, som strax efter ingressen nämns vid namn och sedan får lämna sin redogörelse som blir bas i inslaget.

 

Väldigt praktiskt för tidningen/redaktionen, då de kan hålla sig med journalister som egentligen inte besitter någon djupare fackkunskap alls. De behöver inte heller ta ansvar för faktainnehållet i artikeln, eftersom det ju baseras på en intervju av en annan person och dess "upplevelser", kunskap och åsikter. Personen ifråga får ofta inget betalt utan är bara glad över att få vara med i tidningen eller i radio, medan det egentligen är denne som bär upp hela artikeln eller inslaget.

Det är omöjligt för en redaktion som Sveriges Radios, som ska kunna rapportera om precis allt, att hålla sig med fackkompetens inom nästan varje ämne. Helt orimligt. Det enda rätta är att som journalist vara bra på att
a) hitta rätt personer/experter att intervjua
b) ställa frågor som är relevanta och agera ställföreträdande lyssnare (eller läsare, eller tittare)
c) sammanfatta och förmedla på en nivå anpassad efter mottagaren

Man kan ha journalister som har lite djupare kunskap eller förståelse inom ett bredare ämnesområde, som t ex naturvetenskap, ekonomi, statsvetenskap, osv, men knappast djupare än så. Det är bra mycket viktigare att man är bra på de journalistiska sidorna än att man har en djup fackkunskap. En otroligt kunnig person kan mycket väl vara helt värdelös på att förmedla kunskapen till en bred allmänhet.

När det gäller en tidskrift om båtar och båtliv kan man för all del förvänta sig att de i redaktionen har ett genuint och brett intresse för båtar och båtliv, men även här är det totalt orimligt att ha en permanent bemanning med ämnesexperter. Man kan, av ren slump, ha en i övrigt god journalist och skribent som också är extremt kunnig inom nåt, men det är inget man ska räkna med eller sträva efter som redaktion. Det är det journalistiska som kommer först, och måste komma först.
 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev raol:

När det gäller en tidskrift om båtar och båtliv kan man för all del förvänta sig att de i redaktionen har ett genuint och brett intresse för båtar och båtliv, men även här är det totalt orimligt att ha en permanent bemanning med ämnesexperter

Håller egentligen helt med.

Det var ju därför t ex tidiga PB höll sig med en stor frilansstab med blandade kompetenser som fick betalt per artikel (och inte månadslön). Synd att man övergav det.

 

Fast det var ett aktivt val, och om man väljer en inriktning att inte skriva annat än mainstream-artiklar (vars underlag ofta går att hitta via Google) så behövs ju inte dessa resurser. Då var ju valet ganska rimligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu är beslutet fattat, sen en tid tillbaks. Icke användande av flytvästar, finns deffinitivt med. 

 

Orkar bara inte läsa:

 

- Om båtar som kostar

1 miljon och uppåt. 

T o m simplaste elbåten ligger i den prisklassen. 

 

- Otaliga sidor om erbjudande från kedjor som t ex ERLANDSSONS, med rena fakepriser. "Har kostat 8900 kr, Nu endast 5900 kr" 

Till saken hör att prylarna aldrig kostat mer än det lägre priset. Kolla, t e x Raymarine ST2000. 

 

E t c, e tc.... 

 

Visst finns det nån glimt, typ Lasse bildoktor. 

 

Orkar bara inte längre med dravlet i övrigt. Absolut sista året av 15 som prenumerant!

 

Tack o adjö. Köper mig en pizza varannan vecka i stället. 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tillskrev, mailade, för några år sedan PB angående det där med avsaknaden av flytvästar på bilderna i tidningen, vill minnas att jag aldrig fick något svar, däremot togs det upp i tidningens frågespalt. I det numret var det flytvästanvändare med på flera bilder, sedan minskade det successivt i kommande nummer.

 

Om nu diskussionen istället skall handla om PB så anser jag att det är alldeles för mycket ostkust och som redan nämnts alldeles för nya och ffa för dyra båtar med i redaktionell text.

Och det känns ju som om jag redan läst allting, redan innan tidningen kommer ut. Ungefär som när det kom ut ett nytt album med Status Quo, ELO eller Abba, det nya lät precis likadant som det förra, samma ackord, likadan ljudmatta, i stort sett samma tonarter, likadana artiklar som i princip handlar om samma saker. Men det är väl iofs svårt att finna någonting nytt som ingen tidigare läst.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag tillskrev, mailade, för några år sedan PB angående det där med avsaknaden av flytvästar på bilderna i tidningen, vill minnas att jag aldrig fick något svar, däremot togs det upp i tidningens frågespalt. I det numret var det flytvästanvändare med på flera bilder, sedan minskade det successivt i kommande nummer.

 

Om nu diskussionen istället skall handla om PB så anser jag att det är alldeles för mycket ostkust och som redan nämnts alldeles för nya och ffa för dyra båtar med i redaktionell text.

Och det känns ju som om jag redan läst allting, redan innan tidningen kommer ut. Ungefär som när det kom ut ett nytt album med Status Quo, ELO eller Abba, det nya lät precis likadant som det förra, samma ackord, likadan ljudmatta, i stort sett samma tonarter, likadana artiklar som i princip handlar om samma saker. Men det är väl iofs svårt att finna någonting nytt som ingen tidigare läst.

 

 

Problemet för en teknisk tidskrift är ju att tillför något till den som kanske har 50+ år av aktivt, i detta fall, båtliv, samtidigt som den ska attrahera nybörjare. En mycket svår balansgång. En av nackdelarna med att bli gammal är just det att man har upplevt så mycket att det är svårt att hitta nyheter.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jo, just så. 

 

Men ska den typen av tidningar som t ex  PB överleva, i vad jag tror bistrare tider med höga räntor och i stort sett dyrare levnadskostnader överlag, så är nog inte lösningen att skriva om båtar som kostar 10 miljoner eller mer. 

 

Personligen tror jag att båtar i prisklassen 200 - 400 000 kr kommer att bli attraktiva. Och även att läsa om 

läsa om förbättringar, egenskaper, renoveringar

o s v. 

 

Folk blir nog tvingad att hålla i pluskan. 

 

I sammanhanget för överlevnad, är flytväst utmärkt. 

Var mycket nära förra veckan att jag drattade i sjön. Hade dessutom inte säkerhetslina kopplad. Hård kuling och 2.5 m höga vågor... 

Tappade balansen. Men mantåget höll...

Så lina att koppla direkt i flytvästen... 

 

 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Hybro:

Men ska den typen av tidningar som t ex  PB överleva, i vad jag tror bistrare tider med höga räntor och i stort sett dyrare levnadskostnader överlag, så är nog inte lösningen att skriva om båtar som kostar 10 miljoner eller mer. 

 

Personligen tror jag att båtar i prisklassen 200 - 400 000 kr kommer att bli attraktiva. Och även att läsa om 

läsa om förbättringar, egenskaper, renoveringar

o s v. 

Huvudet på spik !

Och det var just så som PB var tänkt att vara - när den startades. Det var t.o.m. uttalat att inte testa nya dyrare båtar, för det gjorde andra tidningar. Och tidningens målgrupp behövde inga fler tester att drömma eller bli avundsjuka på.

Nej, den skulle helt enkelt handla om båtar överkomliga för "Svensson" och de projekt den "vanliga" båtägaren ställdes inför. Sådana som inte var tillräckligt "häftiga" för andra tidningar att skriva om, men istället nog så viktiga för den vanliga enkla båtägaren, artiklar med hög igenkänningsfaktor. Och inte bara "gör-det-själv", det fanns även kåserier och annat om det vanliga båtlivet under de första åren.

 

Det fungerade så länge tidningen var fristående från de andra och den ursprungliga besättningen styrde skutan. Men det är många år sedan nu.

 

Jag tror precis som du att bäst-före-datum passerat även en tidning som PB, i och med likriktningen. Men tror ändå det fortfarande idag skulle finnas utrymme för en "riktig" PB, så som den var tänkt när den startade och de första åren därefter. Fast det kommer inte hända.

 

Istället tror jag bygg/renoveringsbloggar och tubenvideor m.m. kommer växa, och att sökbara forum som detta, baatplassen.no m.fl. till viss del kommer fylla detta behov från "de vanliga". Allt medan klyftan mellan "den vanliga" båtägaren och båttidningarna/redaktionerna blir allt större. Och upplagorna för tidningarna minskar.

 

Sedan kommer de flesta facktidningar på sikt nog att läggas ner, allt medan tidningsmogulerna skyller på Internet och oschysst konkurrens....

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
22 timmar sedan skrev Hybro:

 

I sammanhanget för överlevnad, är flytväst utmärkt. 

Var mycket nära förra veckan att jag drattade i sjön. Hade dessutom inte säkerhetslina kopplad. Hård kuling och 2.5 m höga vågor... 

Tappade balansen. Men mantåget höll...

Så lina att koppla direkt i flytvästen... 

 

 

 

Det är ju svårt att låta bli att titta på hur andra bär sig åt i hamn. Det finns fortfarande ”sjöövare” som testar olika sorters tilläggningstaktiker, med varierad framgång. De använder ofta flytväst, men inte alltid.
Och man ser hur olika personer bär sig åt när de embarkerar respektive debarkerar sina och närliggande båtar. 
En del tycks har hämtat inspiration från friidrottens värld, man kan ju finna både trestegshopparen, höjdhopparen och längdhopparen, dock, måste jag erkänna, att jag har ännu inte sett någon stavhoppare.

 

På kastfronten (när man skall kasta i land en lina) finner man både diskuskastaren och cowboy/cowgirlen… för det mesta hamnat linan i vattnet, och vid något tillfälle fångas den effektivt upp av propellern och lindas snyggt upp kring propelleraxeln, det brukar gå väldigt snabbt och är även ett effektivt sätt att stanna motorn på.

 

Antalet hundar har ju ökat, inte bara ombord, och det är även intressant hur man bär sig åt för ett dessa fyrbenta vänner skall komma iland och ombord.

Små pockethundar vållar ju inga problem, då dom lätt kan bäras iland eller ombord. Men då jyckarna har passerat tiokilosgränsen brukar det bli intressant, särskilt från en segelbåt i 30-40 fotsklassen som är utrustad med en stabil pulpit, en eller dubbla rullfockar, och ett smalt peke med ett upphängt förligt ankare. Extra intressant blir det hunden är ordentligt kissenödig, efter en segling från exempelvis Kosteröarna till Hinnebo, och debarkeringen skall ske till en en flytbrygga där höjdskillnaden till båtens fördäck sällan understiger 100 centimeter…. Ni kan tänka er själva… dessa hundar har nästan alltid flytväst, och tur är väl det.  Men jag har sett exempel på ryggskottslyft, heroiska hundsprång (flygande hundar) och snillrikt ihopfällbara landgångar, även olika ambrovincher där en gummibåt eller SUP-bräda på något sätt är involverad i debarkering, eller embarkering,

 

Sedan skall besättningen iland, då har oftast flytvästarna tagits av. Efter nån timma eller mer  kommer besättningen tillbaka med inte bara fyllda matkassar av papper, utan även flak med öl eller kolsyrade läskedrycker som numera är hårdvaluta i ett av våra grannländer. Ja Brazil Jack eller Cirkus Scotts direktörer hade knappast iscensatt detta bättre. Men det finns ju nästan alltid krabbfiskande barn som är utrustade med diverse håvar som mot skälig ersättning kan rädda de dyrbaraste varorna.

 

Det är nog i hamnarna det flesta incidenterna med man (eller hund) över bord sker, jag har i år bara sett två män som gått överbord, en medelålders och en ung vuxen. Inget barn och ingen hund, än så länge. Ja män… inga kvinnor, dom har vett på att ta det försiktigt och kan göra träffsäkra riskbedömningar.

 

Krabbfisket vid bryggans grundare partier tycks ju fortfarande kunna konkurrera med andra aktiviteter. Men barna tröttnar snabbt, efter sisådär trekvart är det bara de vuxna, som till en början satte igång barna med krabbfisket, som koncentrerar sig på dessa små skaldjurs aktiviteter på hamnens botten. Vad barna gör har dessa målsmän ingen aning om.

 

Man känner igen idogt krabbfiskande barn på deras flytvästar. Om flytvästens bröstparti är smutsigt och slitet så har flytvästen suttit på vid iallafall några krabbfisketillfällen.

Hamnens tångkrabbor får sannolikt åka ”hiss” många gånger varje säsong.

 

Vi har vid flera tillfällen de senaste åren mött en familj i en traditionsbåt, en motorseglare i mahogny som är ”under renovering” hade vi varit tvungna att besiktiga våra båtar på samma sätt som vi gör med våra bilar, hade denna båt fått så många treor och tvåor att den fått ett ”sjösättningsförbud”. 
Förra veckan mötte vi dem på norrgående, dom kom från en välbesökt veteranbåtsträff i Skärhamn.
 

Nu kom dom in i hamn, motorn funkade, till och med backslaget, men ett oigenkännligt ljud avslöjade att länspumpen startade ungefär var tjugonde minut, i våras gick den pumpen kontinuerligt. Sannolikt passerar Skageracks samlade mängd med vatten genom denna pumps membran och backventiler, minst en gång per säsong.

Men flytvästar bar iallafall hela besättningen, det är ju bra!

Men undrar om det i veteranbåtskretsar är ett krav på att flytvästarnas ålder och design måste matcha båten?

Jag har sett medelålders gentlemän i keps och tweedkavaj, i någon brittisk bil på veteranbilsmöten, det förstärker helhetsintrycket, men en flytväst som i bästa fall härstammar från 1970-talet kan aldrig vara bra…?

 

I förrgår, i Bovallstrand hjälpe barna till med att fylla vatten i föräldrarnas segelbåt… men i fel tank. Pappan gick runt på kajen och tiggde ihop tomma plastdunkar, han och en annan ”pappa” skulle fixa detta på något vis… Jag vet inte hur det gick, men enligt uppgift hade man inte hunnit få i mer än någon liter.

 

Det har ju varit så himla praktiskt att gå in i Bovall för att fylla på matförråden, nu är det litet knepigare då dagligvarubutiken flyttat från kajkanten till utkanten av samhället…. Men man får ju litet motion iallafall… samhället, byn är ju inte så stor.


 

Redigerad av Georg_Ohm
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv är jag en flytvästslarver. Har motorbåt (27 fot snipa) som maxar drygt 7 knop, är ute och kör i princip enbart när det är fint väder. Att ha flytväst när man är inuti båten under gång har jag ärligt medvetet valt bort. Gör man fart och man av någon anledning måste upp på däck så ska flytväst på. 


Hur många har flytväst i båten när den är förtöjd  i naturhamn, eller i gästhamn? Jag vill påstå att det är väldigt mycket större risk att hamna i sjön när man ligger förtöjd än när man är ute och kör. När man kör är man i båten, när man ligger förtöjd är det ett jäkla spring på skarndäck fram och tillbak mellan land och båt, med grill, mat etc. 
När man är i båten (vilket är fallet med vår båt när vi är ute och kör) är ju risken obefintlig att hamna i spat.


Hade segelbåt förut och då var det alltid flytväst ute under färd men inte nere i ruffen under färd.

Lika så när jag är ute med mindre öppen båt med stor motor och högre fart.

 

Så för mig är det omständigheterna som avgör användandet av flytväst när jag är ute och kör med båten. Jag har t.ex. inte den på mig när jag åker Djurgårdsfärjan i Sthlm eller tar färjan över till Finland.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
35 minuter sedan skrev Boanjohan:

Själv är jag en flytvästslarver. Har motorbåt (27 fot snipa) som maxar drygt 7 knop, är ute och kör i princip enbart när det är fint väder. Att ha flytväst när man är inuti båten under gång har jag ärligt medvetet valt bort. Gör man fart och man av någon anledning måste upp på däck så ska flytväst på. 


Hur många har flytväst i båten när den är förtöjd  i naturhamn, eller i gästhamn? Jag vill påstå att det är väldigt mycket större risk att hamna i sjön när man ligger förtöjd än när man är ute och kör. När man kör är man i båten, när man ligger förtöjd är det ett jäkla spring på skarndäck fram och tillbak mellan land och båt, med grill, mat etc. 
När man är i båten (vilket är fallet med vår båt när vi är ute och kör) är ju risken obefintlig att hamna i spat.


Hade segelbåt förut och då var det alltid flytväst ute under färd men inte nere i ruffen under färd.

Lika så när jag är ute med mindre öppen båt med stor motor och högre fart.

 

Så för mig är det omständigheterna som avgör användandet av flytväst när jag är ute och kör med båten. Jag har t.ex. inte den på mig när jag åker Djurgårdsfärjan i Sthlm eller tar färjan över till Finland.

Vår motsvarighet till dessa stora flytande spelhålor- och systembolag stavas ”Stenalajn”. Besättningarna på dessa färjor tränas regelbundet på MOB, man över bord. Det finns väl flera anledningar till det, kan jag tro. Nu var det längesedan jag hörde eller läste om sådan incident från något av Sten A. Olssons fartyg, men det har förekommit.

Nej, jag hade ingen flytväst på mig under överfarten med VV- färjan över det beryktade Hamburgsund…. Där kan man tura hela dagen, det är gratis, men man får ta med sig skaffning själv, det finns ingen taxfreebutik ombord.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det faller varje år någon person överbord från de större flytetygen, i alla fall här uppe på Ostkusten.  Så att de tränas i MOB på de stora fartygen är ytterst relevant. Om inte för personen i vattnet så är det viktigt för besättningens säkerhet då sjösättandet av Fast Rescue Boat är en farlig operation. Efter ESTONIA katastrofen blev det bl.a. fokus på att kunna rädda folk ur vattnet även från stora fartyg, det var inte så reglerat att kunna göra det förut, mer fokus på egen överlevnad.

 

Även vi fritidsbåtsfolk borde träna i MOB så minst 2 personer vet hur man ska göra om någon faller över bord. Det sker ju stt Gubben trillar i spat och Gumman inte har en aning hur båten fungerar. Tyvärr rätt vanligt att det är just denna fördelning.

 

Själv håller jag mig mestadels i innerskärgården här i Stockholms skärgård. De vågor av lite storlek som blir är som regel från andra båtar. I alla fall om det inte blåser kraftigt. Så oftast har man relativt platt vatten med små rörelser i båten även om det blåser mycket. På västkusten kan jag tänka mig att det är lite annorlunda.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använder flytväst av gammal vana sedan barnsben.

Av erfarenhet vet jag att det är mycket lättare att hitta ett olycksoffer efter ett olycka om de har flytvästar på sig. Har några gånger deltagit i eftersökningar, som tur är har jag inte varit den som hittat den drunknade... Det drar ut på efterspaningarna om man sjunker under ytan för att långt senare dyka upp (bokstavligen) när gasbildningen blivit tillräcklig i kroppen. Den kroppen lär inte vara angenäm att hantera. Så använd flytväst, i bästa fall hjälper den er att komma ur situationen levande. I värsta fall blir ni i alla fall hittade medan ni är ett vackert lik...

 

Hur lätt det är hänt att man kommer i sjönöd kan anekdoten om min salig far påvisa. Även om vi barn alltid hade västtvång så hittade farsan på allehanda undanflykter för varför han inte behövde någon. Plötsligt på äldre dar köpte han en väst som han använde flitigt.

Efter lite lirkande fick jag förklaringen till denna trosomvändelse. Han hade varit ute på stugan och när han skulle kliva ner i båten från bryggan hade han fallit i vattnet. Det är kanske en knapp meter djupt men eftersom han slog skallen i fallet så var han i obalans några sekunder. Det räckte för att han skulle hamna under vattnet och det hann bli panik innan han lyckades fatta vad som hänt och åt vilket håll uppåt var.

 

Olyckors mest framträdande egenskap är att de inträffar oförutsett.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Boanjohan:

 

 

Även vi fritidsbåtsfolk borde träna i MOB så minst 2 personer vet hur man ska göra om någon faller över bord. Det sker ju stt Gubben trillar i spat och Gumman inte har en aning hur båten fungerar. Tyvärr rätt vanligt att det är just denna fördelning.

 

 

Blir svårt att öva MOB när jag oftast är ute ensam med båten, har iof inte provat men något säjer mej att jag ska nog inte prova att hoppa i spat och förvänta mej bli räddad av min skuta iaf.

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En ny teori:

Det kan vara så att ju fler hk och ju snabbare båt man har desto färre flytvästar.

Det  kom två muskelbåtar inbluddrandes med öppna avgasspjäll i hamnen, tre besättningsmän i varje båt, ingen bar flytväst, däremot hjälpar det kanske med headset. Undrar om det är muskelbåtstävling i och runt Smögen?

Men man flyter väl bra i hawaiiskjorta och bermudasshorts…?

 

Sedan kan jag tipsa om att det låter klart häftigare på tomgång om man växlar sjuan och åttans tändkablar…

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Minns i ungdomen när vi körde gatan upp och ned med moppe.

En mullrande Amazon, framfördes av en spoling med bakvänd keps och jeansjacka.

 

Fattade inte, men motorn verkade våldsamt trimmad.

 

Inte! Krängde runt kväll efter kväll med dragen choke.

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi som gillar livet på havet köper ALDRIG svarta flytvästar eller seglarställ utan en snygg skrikig färg som underlättar att man återfinns vid oplanerat MOB.

Utöver att bli räddad är det inte fel att slippa bli överkörd av annans propeller.

 

Men ni som har ögon ser nog väldigt många med svarta flytvästar/seglarställ för det är viktigt hur man ser ut på fina bryggan, IQ f——mås.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev skippeer:

Vi som gillar livet på havet köper ALDRIG svarta flytvästar eller seglarställ utan en snygg skrikig färg som underlättar att man återfinns vid oplanerat MOB.

Utöver att bli räddad är det inte fel att slippa bli överkörd av annans propeller.

 

Men ni som har ögon ser nog väldigt många med svarta flytvästar/seglarställ för det är viktigt hur man ser ut på fina bryggan, IQ f——mås.

Uppblåsbara flytvästar kan ju vara svarta. När de blåses upp är blåsan orange eller gul.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra poäng att det är starka färger på flytvästens uppblåsbara del om den fungerar/används.

Stor risk att det fortfarande finns uppblåsbara flytvästar som saknar spärren som förhindrar att patronen gängas ur dvs västen blåses inte upp automatiskt.

 

Som havsseglare vet jag hur svårt det är att finna någon i 2 meters vågor i grått regnigt väder så jag personligen köper bara seglarjackor med starka färger.

 

Den vanligaste drunkningsolyckan är väl med män med neddragen gylf så den bästa förebyggande metoden är väl att förbjuda byxor med gylf.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev skippeer:

Vi som gillar livet på havet köper ALDRIG svarta flytvästar eller seglarställ utan en snygg skrikig färg som underlättar att man återfinns vid oplanerat MOB.

Utöver att bli räddad är det inte fel att slippa bli överkörd av annans propeller.

 

Men ni som har ögon ser nog väldigt många med svarta flytvästar/seglarställ för det är viktigt hur man ser ut på fina bryggan, IQ f——mås.

Kajakister vill ibland smyga runt öarna obemärkta… ofta svarta eller grå kläder med matchande flytväst. Jag har varit väldigt nära minst en gång, det som varnade mig var en solreflex från bladet på paddeln. 
Vissa sjöfarare med snabba stora ribbar anammar ofta det militära modet, och är då väl kamouflerade. Undrar om dom vet hur dåligt dom syns när dom kommer farande i sisådär 40-50 knop…? 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Lika illa än så länge med flytvästanvändandet.

Den gånga långhelgen var latade vi oss i en av Öckerö kommuns hamnar, den med många krogar och väldigt mycket asfalt... @Makro hemmatrakter för övrigt.

 

En båt var på ingång, alla utan mannen som skulle fälla ankaret bar flytväst fast uppknäppt. Det framgår med all tydlighet att man inte skall ankra i denna hamn, då det finns bojförtöjning. Besättningens klädsel skvallrade om att man inte bara hade en dag på sjön, utan skulle säkerligen på något kalas uppe på ön.

Iallfall brottades mannen på akterdäck med en ovanligt kraftig och slingrig ankarlina, Minns ni Jan Lindblad som brottades med en åtta meter lång anakondaorm i något naturprogram på 1970-talet...?  ja så såg det ut, ungefär. Bara det att på akterdäck fanns inga funktionärer beredda med kniv att avliva anakondan vid behov, det fanns heller inget filmteam. Ankaret kom aldrig i vattnet, och det var ju bra det. En av de yngre i besättningen fick iallafall tag i bojens ten och förtöjde där med något "snöre", typ "tvättlina" (den byttes senare ut mot en riktig lina med tillhörande bojkrok).

Men nu var mannen som hade brottats med anak.. ankarlinan smutsig, hans blazer hade tydliga och oklädsamma smutsränder, trots flytvästen, om han hade den knäppt hade blazern klarat sig. Så han gick senare iland utan blazer... det är inte många numera som bär blazer, men jag känner ju inte till klädkoden på tillställningen som man skulle besöka. Damerna hade långklänningar, men båtens peka lågt dikt an lastbilsdäcken på kajen, så trots att det var lågvatten kom samtliga iland utan missöden, en och annan akrobatisk rörelse möjligen, men inte mer.

 

En öppen båt vi tidigare sett, en potent 26 fots båt md hemmahamn på Vrångö, kom in i hamnen tillsammans med Elida. Ingen i den öppna båten bar flytväst dom var många ombord. Men dom litade nog på Jesus, ja det står så på den båten, "Jesus for life" står det. Och Jesus visste ju var vadstenarna i Genesarets sjö låg.

Vi har inga vadstenar i västerhavet, iallafall inte speciellt många. Elidas besättning bar heller inga flytvästar, men väl selar och annan säkerhetsutrustning som kanske krävs då detta fartyg skall framföras. Vi hade hoppats på musikalisk underhållning, men sådan bjöds ej. För er som inte vet, så bjöd man på underhållning från de gamla "Elidorna", en gång var Carola med, även om det då inte behövdes någon "stormvind" eller så var hon förbjuden att framföra just den sången.. detta var för övrigt i Smögen kanske 1995 eller därikring.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Elidas besättning bar heller inga flytvästar, men väl selar och annan säkerhetsutrustning som kanske krävs då detta fartyg skall framföras. Vi hade hoppats på musikalisk underhållning, men sådan bjöds ej. För er som inte vet, så bjöd man på underhållning från de gamla "Elidorna", en gång var Carola med, även om det då inte behövdes någon "stormvind" eller så var hon förbjuden att framföra just den sången.. detta var för övrigt i Smögen kanske 1995 eller därikring.

Jag har mött nuvarande Elida med pågående sång från däck en gång, så det är nog en tradition som fortsätter.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev raol:

Jag har mött nuvarande Elida med pågående sång från däck en gång, så det är nog en tradition som fortsätter.

Tryggt att veta! traditioner, inte minst på sjön, är viktiga!

Litet andlig spis emellanåt skadar ju aldrig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bläddrade lite snabbt i senaste båtliv och det är ändå rätt ok med flytvästanvändningen. Alla barn som ser ut att vara ute på sjön har tex. flytvästar. Jag upplever samma diskussion kring användandet av cykelhjälm - där det faktiskt är lagkrav på att barn ska använda den men inte vuxna!

 

På våra klubbseglingar är det krav på flytväst för att få vara med och tävla och man kan tom bli diskad om man inte har flytväst på sig! Barnen har flytväst från att de lämnar bilen på bryggan men själv tar jag på min först när vi ska kasta loss.

 

Den stora frågan är ju snarast hur viktigt är det att ha flytvästen på när man är förtöjd i hamnen? Sällan mer än någon meter att simma och mina båtar har så låga fribord att jag kan häva mig tillbaka upp utan att behöva simma till någon stege.. det skulle vara om man slår huvudet i något hårt i fallet och tuppar av - men då hjälper ju inte seglarvästen något och en stor klumpig orange eller uppblåsbar är jag inte sugen att ha på mig..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...