Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
w4rner

Volvo Penta 2002B går varm?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag är nybliven ägare till en segelbåt som det sitter en VP 2002B i. 
Båten har stått på land i 3 år och därför genomför jag lite underhåll på motorn innan jag törs ge mig ut. 
 

Jag har bytt motorolja och filter, bytt impeller och renoverat sjövattenspumpen. Det är ett bra flöde av sjövatten nu. 
 

idag skulle jag byta glykolen till färskvattenkylningen då jag tyckte att den såg lite gråaktig ut. Jag tappade ur hela systemet genom pluggen under pumpen och det rann ut ca 2-3 liter, delvis rostfärgad glykol. Jag satte dit pluggen igen och började fylla men inget rann ner från behållaren. Jag testade köra motorn på tomgång 5-6min för att se om termostaten skulle öppna och att glykolen då skulle vandra vidare i systemet, men icke. 
Jag skruvade då bort termostathuset och som det märktes att det var ett övertryck i, och när detta släppte så rann glykolen ner från behållaren och ut i ledningarna. 
Jag tog hem och testade termostaten och den öppnar inte ens vid 100 grader. Ny termostat beställd!


 

Nu till min fundering/oro:

Jag körde motorn på tomgång utan termostat för att se om glykolen, som jag fyllt på ytterligare 0,5liter, skulle försvinna in i systemet men icke. 

Jag får bara i drygt 2,5 liter glykol medans instruktionsboken anger 4 liter. 
jag upplevde att termostathuset blev väldigt varmt under körningen på tomgång och misstänker att något är fel. 
Det finns ingen tempmätare(så vitt jag kan se) installerad på motorn utan endast ett hög temp larm på panelen. 
 

Vad kan problemet vara? 
Kan det vara värmeväxlaren som är igensatt och skapar problemet?

Och hur gör jag med mängden glykol? Jag får ju inte i de där 1,5 litrarna som saknas..

 

Tacksam för alla råd/tips i detta läge!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror du du har fått en luftficka någonstans i motorn/kylsystemet.

Jag fick en sådan när jag eftermonterade färskvattenkylningen på min Md6a.

Allt fungerade bra först. Men under första provturen på sjön, någon halvtimma, så gick motorn varm.

Jag tog fram vad jag behövde för att byta impeller, men den var hel!

Sedan väntade jag tills motorn svalnat, under tiden öppnade/kollade jag de slanganslutningar som jag tyckte kunde ha med saken att göra.

Jag har ett svagt minne av att jag då hörde ett gurglande ljud i systemet, tror också att jag kunde fylla på lite mer vatten?

Det var mer än 20 år sedan, så minnet är diffust.

I varje fall så fungerade den perfekt efter detta, och gör så än idag.

 

Så mitt enda råd får bli att fundera ut var det skulle kunna uppstå en luftficka, när du fyllde på ett tomt system. Högsta punkten är ju självklart misstänkt.

Porlar det i expansionskärlet när du slår på tändningen?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Wingan:

Jag tror du du har fått en luftficka någonstans i motorn/kylsystemet.

Jag fick en sådan när jag eftermonterade färskvattenkylningen på min Md6a.

Allt fungerade bra först. Men under första provturen på sjön, någon halvtimma, så gick motorn varm.

Jag tog fram vad jag behövde för att byta impeller, men den var hel!

Sedan väntade jag tills motorn svalnat, under tiden öppnade/kollade jag de slanganslutningar som jag tyckte kunde ha med saken att göra.

Jag har ett svagt minne av att jag då hörde ett gurglande ljud i systemet, tror också att jag kunde fylla på lite mer vatten?

Det var mer än 20 år sedan, så minnet är diffust.

I varje fall så fungerade den perfekt efter detta, och gör så än idag.

 

Så mitt enda råd får bli att fundera ut var det skulle kunna uppstå en luftficka, när du fyllde på ett tomt system. Högsta punkten är ju självklart misstänkt.

Porlar det i expansionskärlet när du slår på tändningen?

Tack för svar!

Du har absolut en poäng, när jag fyllde glykol första gången och körde på tomgång en stund för att sedan lyfta på termostathuset så pyste det ut luft och glykolen i behållaren flödade ut i systemet. 
 

Andra gången, när jag fyllt i mer glykol och lättade på termostathuset kom det istället glykol så där tycks det inte finnas någon luft kvar, vilket också är högsta punkten. 
 

Jag kan inte heller hitta något om att lufta systemet i instruktionsboken(kanske står något i servicemanualen som jag inte har). 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Sitter det inte en cirkulationspump  i sötvattenkretsen? 

Funkar den? 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev excel319:

https://avdhoeff.home.xs4all.nl/zeilen_bestanden/Volvo-Penta-Type_2001-2002-2003T_Workshop-Manual.pdf

 

Har du öppnat kranen som sitter på blocket. Om inte så har du inte tömt hela motorn på kylvätska och kan följdaktligen inte fylla på totalvolymen som står i manualen.

Jag antar att du menar på sidan 25 som visar hela kylsystemet. Vilken är kranen? Menar du nummer 23 på bilden? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev Hybro:

Sitter det inte en cirkulationspump  i sötvattenkretsen? 

Funkar den? 

Jo det stämmer, när jag drar den med handen så hör jag hur den drar runt och det ”kluckar”. Den drivs av samma remm som allt annat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev w4rner:

Det är original, alltså sötvattenskylning med värmeväxlare för sjövatten. 

Mig veterligen fanns det inte original sötvattenkylning på 2002:orna. Men där kan jag ha fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev excel319:

Mig veterligen fanns det inte original sötvattenkylning på 2002:orna. Men där kan jag ha fel.

Jag tror att det är original eftersom hela systemet finns med i servicemanualen på sida 25. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte vilken manual du tittar i, men i den jag har på sidan 19 finns denna bild. Och pluggen vi pratar om är #15 (jag förutsätter att det är den @Excel319 syftar på). Och det kanske är den du syftar på fast du har ett annat nummer i din manual? Den sitter längst ner på motorblocket och då borde du få ut allt vatten om du inte har konstig slangdragning.

 

 

 

image.png.37676e54d8e04dbe6515c39bd996e997.png

 

Om du har otur kan rostflagor och annat skräp sätta igen avtappningshålet så du kan behöva pilla med något för att rensa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev ABC:

Vet inte vilken manual du tittar i, men i den jag har på sidan 19 finns denna bild. Och pluggen vi pratar om är #15 (jag förutsätter att det är den @Excel319 syftar på). Och det kanske är den du syftar på fast du har ett annat nummer i din manual? Den sitter längst ner på motorblocket och då borde du få ut allt vatten om du inte har konstig slangdragning.

 

 

 

image.png.37676e54d8e04dbe6515c39bd996e997.png

 

Om du har otur kan rostflagor och annat skräp sätta igen avtappningshålet så du kan behöva pilla med något för att rensa.

Det var som tusan!

Skq ner och testa strax. Tack för det!!

 

Utöver detta så har jag också tagit isär det mesta av systemet och provblåst i alla rör och luften passerar igenom systemet utan problem, så förmodligen är det inte stop någonstans i vilket fall. 
 

Är det någon som har ett bra tips på hur jag kan testa att cirkulationspumpen fungerar som den ska när den är demonterad?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men det måste väl ändå finnas två vattenpumpar? 

 

En ser jag på bilden, för vattenkretsen i motorn.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdatering:

 

Jag hittade avtappningen som ABC hänvisade till, skruvade ut nippeln me. Ingen glykol kom ut. Jag skruvade ut hela nippeln och grävde lite med en skruvmejsel. Efter mycket grävande och säkert 2-3cm av stenhård gegga kom glykolen ut!! Så, alla glykol som behövdes fanns i systemet - skönt!

 

Jag har som sagt även tagit isär hela systemet och blåst igenom både tryck- och sugsidan för att säkerställa att det inte finns något stop. 
 

Allt är tillbaka skruvat nu så det som saknas är den nya termostaten samt glykol innan provkörningen. I min bok så kommer systemet fungera nu eftersom jag rivit allt och gått igenom. Håller tummarna!

 

Ps. Fördelen med ingreppet är ju att man lärt sig det utantill, samt att skruva isär det sittandes i ett minimalt utrymme. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Hybro:

Men det måste väl ändå finnas två vattenpumpar? 

 

En ser jag på bilden, för vattenkretsen i motorn.

 

 

Det stämmer, en pump för sjövatten och en cirkulationspump för ”färskvattensidan”. De sitter på varsin sida av motorn. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev w4rner:

Uppdatering:

 

Jag hittade avtappningen som ABC hänvisade till, skruvade ut nippeln me. Ingen glykol kom ut. Jag skruvade ut hela nippeln och grävde lite med en skruvmejsel. Efter mycket grävande och säkert 2-3cm av stenhård gegga kom glykolen ut!! Så, alla glykol som behövdes fanns i systemet - skönt!

 

Jag har som sagt även tagit isär hela systemet och blåst igenom både tryck- och sugsidan för att säkerställa att det inte finns något stop. 
 

Allt är tillbaka skruvat nu så det som saknas är den nya termostaten samt glykol innan provkörningen. I min bok så kommer systemet fungera nu eftersom jag rivit allt och gått igenom. Håller tummarna!

 

Ps. Fördelen med ingreppet är ju att man lärt sig det utantill, samt att skruva isär det sittandes i ett minimalt utrymme. :)

Risken är att den gegga du grävde ut inte bara satt i kranen, utan att det finns mer därinne som hindrar glykolen att komma åt att kyla cylindrarna tillräckligt mycket. Hoppas jag har fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Rascal:

Risken är att den gegga du grävde ut inte bara satt i kranen, utan att det finns mer därinne som hindrar glykolen att komma åt att kyla cylindrarna tillräckligt mycket. Hoppas jag har fel.

Det hoppas jag med! Får testa montera termostaten och sen provköra helt enkelt. 
Jag antar att nästa steg är att typ riva hela motorn för att komma åt, men det blir ju ett något större projekt.. kontra ev. köpa ny motor istället..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...