Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
Gäst Johan

Bekymmer med mercury 500

Rekommendera Poster

Gäst Johan

Har lite bekymmer med min merc. Det är en 500, troligtvis början 70. Dels så krävs det ett x antal drag innan den går igång, dels måste man vara vääldigt finkänslig med reglagen. Ofta dör den vid gas. Sen när det väl bär iväg så gör det det väldigt långsamt, slö som tusan! Låter som den inte riktigt kommer upp i varv! Vad kan det vara för fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad som helst. Börja att kolla på stift. Rätt värmetal, och avstånd. Sen finns det massor att kolla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis som många andra gamla motorer är det bra att göra ett kompressionstest för att veta om och var man ska lägga sina slantar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst granis

Joo, stiften tänkte jag byta, det var första tanken! Med enorm risk för att låta dum...men hur tusan gör man ett komp.test?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För det första när du byter stift är det Perma gap stift som gäller, allt annat är skit för den motorn. När du ska starta så se till att du pumpat blåsan stenhård i princip så hårt att förgasarna flödar över lite. Nu vet jag inte vad den sitter på för båt, fel propeller kanske??? Låter som bränslebrist kolla över filter och soppapump. Kan hjäpla att öppna lågfarts skruvarna på förgasarna något För att göra komp prov måste stiften ur och du måste ha en komp provare ( ett instrument som visar trycket i cylindrarna)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Johan

Jag fick tips på ett annat forum om propellern också. Det kan det kanske vara. Båten den sitter på är av sportigare typ och cirka 4,5m lång. Propellern som sitter där nu är en två-bladig historia. Vad bör man ha? Misstänkte nästan att man måste ha någon form av instrument för komp.test.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Proppen har ju inget med hur motorn går annat än vid fart. Är det brytarmodellen eller CDI-typen. Om det är 70-talare kan det vara Thunderbolt Ignition tändning. Är motorn med röd rand eller blå. Kan vara precis vad som helst i fel när du inte vet nåt om båtmotor. Bättre att lämna in den för koll då. Kostar ju en slant. Men om du skruvar sönder den och sedan lämnar in. Blir det ju dubbelt så dyrt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst johan

Jag tror inte den har thunderbolt, misstänker nämligen att det är en -72 el. -73 eftersom den har den kromade bygeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har den den kromade bygeln är den från 1967 och bakåt. Då har du troligtvis magnettändning med fördelare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som en gammal modell. Är den svart med krom. Då är det en 1966 och neråt. Då är det ju en brytare med fördelare. Och dom går man inte in och mekar med. Det är dom mest jobbiga motorer som finns. Fråga mig och min grabb. Har ägt två sådana. Har just nu ett par 1965 svarta. En 20 hk och en 6 hästar från samma tid. Med då utan dessa fördelare och krångelbrytare. Mitt säkra tips lämna in den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst johan

Intressant att man får olika bud på årgång hela tiden. Fick svar från en självutnämd expert igår. Han sa att det till 99% var en -72. Finns det ingen som vet exakt? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Kolla också http://www.marinepower.com/ klicka på downloads så kan du hämta ett dokument om motorer som bl.a är tillverkade i Belgien. Här hittade jag min motor. 1973:a verkade det att vara, den stämmer rätt bra in på samma utseendebeskrivning av din motor. Lycka till //Rickard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst johan

Nu vet jag vilken årsmodell det är iaf. Enligt oldmercs.com så visar serienumret att det är en -66. Så nu ska det bytas stift. Och iom upptäckte jag att det satt fel stift i den, hoppas det löser mina problem :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst johan

Bytte stiften igår...blev nästan ingen skillnad dessvärre. Något jämnare gång på lägre varv.... Nästa projekt blir väll rengöring av förgasarna...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om du kommer på ett bra sätt att demontera förgasarna på så är jag intresserad att höra hur du gjorde. har en 69:a tror dom ser lika ut. jag tänkte åxå göra ren förgasarna igår. men jag gav upp efter att ha rivit isär halva motorn typ. jag gjorde ren nålfiltren iaf och det räckte. nu går den fint igen :) lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...