Gå till innehåll
söndag 08 september 2024
Alsarp

Bogpropeller

Rekommendera Poster

Bogpropellern på min 2855:a låste sig i ”funktionsläge”  och båten började göra ”piruetter” i hamnen i söndags. Bara tur att jag inte slog sönder några andra båtar. Antar att det är något relä som pajat men någon som vet vad som kan orsaka otrevligheten? Hittar inget liknande ämne på nätet.

Tacksam för svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för fabrikat/modell på bogisen och vad är det för kontrollpanel ?  Bild ?

Låter mycket riktigt som att kontaktorn/kraftreläet kärvar och fastnat, alternativt att styrspänningen från panelen inte fungerar som den skall (fel i switchen o.s.v.). Men du får börja med att mäta från panelen/koppla ur den. Sedan gå vidare i mätningen, kontaktorn/kraftreläet sitter oftast påbyggd på motorn.

 

Gissar att du har en huvudbrytare för bogisen, det skall finnas just för att snabbt kunna bryta den vid sådana situationer som du råkade ut för. Ja, det händer väldigt sällan, men NÄR det händer är man tacksam för brytaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ägt båten 5-6 år men aldrig reflekterat över att bogpropellern INTE har någon huvudströmbrytare. Ej heller hittar jag någon säkring. Tog bort kablarna på ”joysticken” men det hjälpte inte utan alla tre batterierna fick jag koppla ur innan jag fick hejd på’n.

5611CE7C-F224-4CAF-881A-EF37DC3CDAB3.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som @IngemarE var inne på…

Så finns det ett/ en polvändande relä/ kontaktor som ger spänning och ström till bogpropellerns motor och bestämmer åt vilket håll den skall rotera åt.

Det kan mycket väl vara så att denna kontaktors kontakter fastnar i varandra, kanske liksom svetsats ihop om strömmen blivit för hög, och då går inte motorn att stanna annat än om man bryter strömmen. Ankarspel kan ha ett/en likadan relä/kontaktor, och jag hjälpte en gång en besättning med just det felet, ankarspelet gick inte att stanna, det var ett sådant där med kapstan på fördäck så det blev aldrig några följdfel, män otrevligt ändå….

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske är dax att modernisera min skuta med en fjärrstyrd huvudbrytare eller två.

Har aldrig slagit mej att bogen eller ankarspelet kan haka upp sig.

Har iof manuella huvudbrytare till dom men inte direkt lättåtkomligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Wildeside:

Kanske är dax att modernisera min skuta med en fjärrstyrd huvudbrytare eller två.

Har aldrig slagit mej att bogen eller ankarspelet kan haka upp sig.

Har iof manuella huvudbrytare till dom men inte direkt lättåtkomligt.

Kan vara en idé, jag har faktiskt ingen sådan brytare heller… men jag vet var säkringen sitter iallafall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På vår gamla båt hängde sig bogisen en gång, och då var jag väldigt tacksam över huvudbrytaren. Även om den var manuell och satt några meter bort.

På nuvarande är det fjärrstyrda BEP-brytare (med motor) till alla sådana saker. De tar dock upp till 4-5s att slå av och på.

 

TS: Minimum är att du måste se till att det finns säkring i alla fall, men bygg även dit en huvudbrytare när du åtgärdar felet.

 

Den här manualen med elschema kanske är relevant för din bogis.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack för svar och inte minst för manual.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...