Seahunter 33 Postad 12 Juli , 2022 Fick lite trubbel på en maskin (Iveco Aifo 8061 SRM 3010) härom dagen, gick inte att stoppa på stopknappen utan det fick bli handdrag i solenoiden När vi skulle gå dagen efter så går det inte att starta densamma...fin start på semestern🤥 Har gjort en del undersökningar med resultatet att tändningslås funkar och ger tändning och start, startmotor har full kräm, 60 amp säkring till maskin har inte löst ut men signal till både start och stopsolenoiden saknas nere på maskin. Finns här någon som kan ha nått bra tips?? Mvh Andréas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 12 Juli , 2022 Du har alltså ”signal” från tändningslåset/stoppknappen, men ingen sådan vid solenoiden? Är kabelstammen mellan motortavlan och motorn skarvad och förlängd någonstans? Finns alla funktionerna där i förlängningen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 12 Juli , 2022 En snabbfix är nu att låta bli att felsöka, och istället dra två nya kablar parallellt med kanelstammen. En från tändningslåset till startmotorns solenoid, och en från tändningslåset till stoppsolenoiden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seahunter 33 Postad 12 Juli , 2022 Inga skarvar mer än de som levererades från Regal när de byggde båten, den snabbfixen kan vara tuff för generatorn om det inte finns "tändning". Annars är det ju enkelt med en lös + signal till starten i motorrummet och manuell stopp via höger armen. Mvh Andréas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 12 Juli , 2022 49 minuter sedan skrev Seahunter: Inga skarvar mer än de som levererades från Regal när de byggde båten, den snabbfixen kan vara tuff för generatorn om det inte finns "tändning". Annars är det ju enkelt med en lös + signal till starten i motorrummet och manuell stopp via höger armen. Mvh Andréas Generatorn…? Enligt en DIN 72552 är anslutningen till startmotorns solenoid märkt med 15. Om du har tur finns det angivet vid en anslutning på tändningslåset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seahunter 33 Postad 14 Juli , 2022 Fixat och klart Skulle lossa elboxen på maskin, skulle börja med att lossa kabelstammen...det var redan gjort. Inget som man kunde se sådär enkelt, så jag anklagar inte mig för felbehandling alls. Tur man sitter hemma på kammarn och funderar ut egna idéer innan man kallar in betalfolket🤥 Mvh Andréas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 14 Juli , 2022 13 minuter sedan skrev Seahunter: Fixat och klart Skulle lossa elboxen på maskin, skulle börja med att lossa kabelstammen...det var redan gjort. Inget som man kunde se sådär enkelt, så jag anklagar inte mig för felbehandling alls. Tur man sitter hemma på kammarn och funderar ut egna idéer innan man kallar in betalfolket🤥 Mvh Andréas Det låter ju annars som ett typiskt volvopentafel. Bra att du löste det! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seahunter 33 Postad 15 Juli , 2022 Huff da, tala´nte om uddamärket...jag får kliande utslag och rodnader vid blotta tanken på möget Mvh Andréas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 15 Juli , 2022 4 minuter sedan skrev Seahunter: Huff da, tala´nte om uddamärket...jag får kliande utslag och rodnader vid blotta tanken på möget Mvh Andréas Av alla elfel ombord kan man nog relatera bortåt 80% till kontaktfel eller liknande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser