Aiqd 0 Postad 12 Juli , 2022 Hej. Jag skulle testa ifall kylningen gick bra på motorn igår. Det är en Mercury 35hk från 1988. Tvåtakt. Jag tog den största tunnan jag kunde hitta, fyllde med vatten och drog igång motorn. Inget ”kissande”. Testade dra igång 2-3 gånger till med lite mer vatten för att verkligen verkligen vara säker. Insugshålen för vattnet var precis under ytan, men fick sedan reda på att det inte alls var tillräckligt med vatten i tunnan. Nu har jag fått tag på en mycket djupare tunna och vet inte ifall jag borde testa med denna eller låta bli. Och istället byta impeller bara. För den lär vel vara helt bränd och sönder nu? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gausafeten 38 Postad 12 Juli , 2022 har du fått tag på en tunna som är djup nog så är det väl bara att testa. Är impellern kass ser du det, och är den ok så märker du det också. Det är ingen större fara att testa så länge du inte låter motorn bli för varm. Man ska inte dömma ut saker utan att kolla först. Men en 35hp i en tunna kan värma vattnet rätt fort så kör inte för länge för motorn vill gärna ha kylvatten som inte kokar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Aiqd 0 Postad 12 Juli , 2022 Ja precis. Jag kör bara i några sekunders intervaller, och varvar inte motorn alls ju. Så hinner inte bli varm nog för att ta skada. Ska prova ikväll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser