Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
MrMe

Bygga soffa från scratch

Rekommendera Poster

Hej alla kunniga!

 

Jag tänkte ge mig på något jag aldrig gjort förr så innan jag börjar tänkte jag beskriva hur jag tänkte med förhoppningen att få tips eller rättningar av er 🙂

 

Projektet handlar om att bygga nya soffor till sittbrunnen i en 35 fots motorbåt - det finns inga gamla att malla från så det blir en egen design. Båten är en 80-tals båt i glasfiber så även sofforna ska vara i glasfiber och tack och lov saknades rundningar på 80-talet så designen blir en smula kantig vilket borde förenkla saker och ting 🙂

 

Steg 1: Bygg soffan i plywood. Här tänkte jag använda "vattenfast" plywood i 12mm. Möjligen 18mm i själva sitsen. Soffan skruvas ihop med rostfria skruvar som försänks rejält. Tänkte också att limma fogarna med vanligt PVA trälim. I detta läge skruvas inte sitsen fast då den kommer förhindra tillgång till innandömet som ska bli stuvfack. Vad tror ni? Räcker 12mm om man förstärker med glasfiber?

 

Steg 2: Runda alla kanter med en överhandsfräs. Dels för att få snyggare kanter men också för att underlätta när jag ska lägga på glasfiber

 

Steg 3: Skapa en radie i alla innerhörn med hjälp av glasfiberspackel

 

Steg 4: Utanpå plywooden monteras en trälist i framkant som ska dölja en infälld LED-stripe som kommer vara riktad ner mot durken. Denna stripe kommer monteras i en aluminiumlist med "diffuser"

 

Steg 5: Plasta samtliga hörn med polyester och glasfibermatta

 

Steg 6: Plasta hela soffan med två lager glasfiberväv. Är två lager tillräckligt?

 

Steg 7: Spackla ojämnheter med polyesterspackel

 

Steg 8: Slipa. Här vet jag inte riktigt hur det ska gå då polyestern kanske inte kommer härda utan ett skyddande lager

 

Steg 9: Applicera gelcoat med roller. Tänker mig två rikliga lager

 

Steg 10: Applicera topcoat med roller

 

Steg 11: Våtslipa i steg från 300 papper och upp till 1000

 

Steg 12: Polera med rubbing och sedan polermedel

 

Så - vad tror ni? Vad har jag glömt?

 

/C

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har plastat en hel del prylar som jag tyckt saknas (nu senast ett peke till nya båten), och jag tycker inte din idé att ge sig på att göra sittytor alls är fel. Tvärtom !

 

Men jag hade gjort den omvända vägen. Kan förstå att det känns olustigt att kasta sig in i glasfiberns värld med att göra form o.s.v. och det är mer komfortabelt att jobba "inifrån och ut" med trä som man antagligen känner bättre till. Men med alla de steg du beskriver kommer det antagligen bli mer jobb och ett klumpigare slutresultat.....

 

Jag hade således börjat med att göra en enkel form ("låda") av ihopskruvad formplywood (sådan där slät brunaktig). Ihopskruvad, för att du då kan lossa en sida eller två för att lättare få ur bänken ur formen sedan utan att göra sönder vare sig den eller det plastade för mycket.

I denna spacklar du i alla hörn och jämnar ut till en snygg avrundning med t ex en bricka (M8-M10). Sedan vaxar du formen noga (vanligt tjockare bilvax, gärna cremetyp, funkar).

 

Pensla på Gelcoat (blandat med härdare, förstås) så det täcker bra och kan bli lite att putsa/slipa på sedan. Ingen topcoat eftersom den kritiska sidan är mot formen där luften ändå inte kommer åt.

När denna härdat (någorlunda) målar du polyester och lägger glasfibermatta som du "mättar" med polyester - men inte mer. Det skall inte rinna. Jämna till/tryck ut luftblåsor. För detta rekommenderar många aluminiumroller, men jag brukar nästan alltid använda en bredare pensel och tycker det fungerar bättre. Lägg 3-4 lager vått-i-vått.

 

Innan detta härdat lägger du i en distansskiva i "det blöta" som du förberett. Denna kommer ge styvheten främst i mitten på bänken. Den KAN vara i plywood (12mm räcker), men kan också vara i betydligt lättare material. Det är inte den som ger så mycket av styvheten utan det faktum att - när du är färdig - kommer ha två plastlager med en distans emellan. Om du skall skruva saker i, t ex ben, är det dock en fördel att ha plywood, i alla fall just där.

Ställ lite vikter på skivan så den håller sig i god kontakt med "det blöta" under och låt denna omgång härda ungefär tills den börjar svalna (det blir nämligen varmt under härdningen).

Sedan bäddar du in skivan med kanske 4-5 lager till.

 

Med fördel plastar du upp lite på formens/"lådans" sidor också. Räcker att du drar upp kanske 5 av lagren på sidorna. Då får du en liten nerböjning, en kant runt bänken. 3-5 cm är lagom. Dels ger denna en väldig styvhet till bänken utan att vara tung, dels får du det där stället att sätta en dold LED-listen innanför helt på köpet 🙂.

 

Slutligen lossar du hela bänken ur formen och skär rent allt utstick med en bra såg eller fräs. Försegla kanten som blev med att måla på topcoat om du vill (även om den är nedåt och inte syns). Insidan penselmålas också med fördel med topcoat för att isolera ev. vassa glasfibertrådar och bli en trevlig yta.

Återstår polering på utsidan och ev. laga i en och annan osnygghet i gelcoaten.

 

OM man - när allt lossats - misslyckats helt med gelcoatskiktets finish går det ju även att ge upp detta måla bänken. Finns alltifrån bra sträckfärger till 2-komp som sprutas och t.o.m. billack.

 

Jag har i princip uteslutande använt Biltemas polyester (lär f.ö. vara Norpols) och deras matta, med gott resultat. Köp en billig halvmask (150-300:-) från BT, JULA, Clas eller liknande, så slipper ångorna tära på hjärncellerna.

 

Exempel på akterbänk:

Se min hemsida, NB870-bygge, Dagbok och "Oktober 2004"

bild.png.666add648bd288caba3b7342960b12b5.png

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Ingemar och stort tack för utförligt svar!

 

Jag har övervägt att bygga en form men då soffans konstruktion är väldigt speciell, med bara ett 12 mm tjockt ryggstöd som sticker upp cirka 50cm - dessutom i 15 graders vinkel så blir det dels svårt att bygga formen, men sedan mer eller mindre omöjligt att laminera i den så har jag förkastat den idén. Jag har även kikat på att bygga den i olika delar som sedan monteras ihop för att på så sätt komma runt det problemet, men tror att det blir överkurs.

 

Möjligen blir det så att jag faktiskt ska ha två identiska soffor i båten - vet inte riktigt ännu och då känns det ännu mer relevant att använda form då den i stora delar faktiskt kommer kunna återanvändas, men just nu tror jag som sagt att det blir för svårt.....

 

I din beskrivning ovan rekommenderar du 7-9 lager glasfiber samt en kärna av plywood eller annat. Vad är det som avgör hur många lager man ska ha?

 

/C

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev MrMe:

I din beskrivning ovan rekommenderar du 7-9 lager glasfiber samt en kärna av plywood eller annat. Vad är det som avgör hur många lager man ska ha?

Belastningen, främst dragbelastningen som skiktet utsätts för. Inte så mycket styvheten hos lagret i sig, för det är som sagt inte antalet lager utan distansen mellan lagren (och/eller framkanten) som ger styvheten.

 

Se mina rekommendationer mer som "känsla" än vetenskapliga uträkningar 😉. 2 skikt i ytterlagren blir dock för tunt (räkna med att varje bygger 0,6-0,9 mm) för att bära upp vikten av flera sittande personer utan att spricka upp, medan över 5-6 ger en onödigt tjock och klumpig konstruktion.

Lite är det kanske beroende på vilken matta som används, men ovanstående gäller den med slumpmässigt utspridda fibrer.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men det är klart - skall du ha plastningen bara för att fuktisolera plywoodskivan och för att lägga på ett snyggt ytskikt så räcker naturligtvis 1-2 lager.

 

Bilder av båten på platsen för de tilltänkta "sofforna" vore intressant att få se 😉

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Detta är inte den aktuella båten, men sofforna är väl vad man skulle kunna kalla en "inspirationskälla". Notera att på soffan som har ryggen akterut kommer ryggstödet att sticka upp på baksidan mot motorluckorna vilket gör att jag måste ha en "fin" sida på båda sidor även om den ena kommer ha ryggstödsdynor större delen av tiden

 

Soffa.png.b436a00b5a57caa7769e6e4c8a797f4a.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men är det liknande det där så skall inte sitt- och ryggdel vara i samma del/sammanhängande. Och jag gissar att de skall kläs/stoppas (galon eller liknande) ?

 

Ett tips skulle kunna vara att plasta det som skall vara snygg baksida mot en formplywoodskiva med en plywoodskiva i "plastskivan", och sedan använda denna som bas för klädseln på framsidan.

Alternativt klär du baksidan också, i alla fall det uppstickande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev IngemarE:

Men är det liknande det där så skall inte sitt- och ryggdel vara i samma del/sammanhängande. Och jag gissar att de skall kläs/stoppas (galon eller liknande) ?

 

Ett tips skulle kunna vara att plasta det som skall vara snygg baksida mot en formplywoodskiva med en plywoodskiva i "plastskivan", och sedan använda denna som bas för klädseln på framsidan.

Alternativt klär du baksidan också, i alla fall det uppstickande.

Tack för tipset - jag hade nog tänkt bygga hela soffan som en enhet, men att göra som du föreslår blir förmodligen både enklare och bättre.

 

1. Göra en form för "lådan" och sedan plasta den som en enhet

2. Göra sits som en enhet som sedan skruvas fast i lådan (denna ska sitta med gångjärn så att den kan öppnas)

3. Göra ryggstödet separat som kläs på både fram och baksida

 

Tål att tänka på 😀

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg att jag skrev att det inte "skall" sitta ihop....

Allt kan givetvis göras på många olika sätt, och flera kan vara mer eller mindre rätt. Men då har du fått lite annan input i alla fall.

 

Jag hade absolut gjort de klädda delarna som separata delar. På Akterdäckssoffan på min bild ovan monterades senare en stoppad dyna med stroppar med tryckknappar på. Så man kan göra på många sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är semestern slut och jag har haft möjlighet att prova nya båten i några veckor: Alltså dags att börja arbeta.

 

Har börjat sondera terrängen för var man köper polyester och glasfiber till rimliga priser men det är en djungel.

 

Till er som gjort liknande saker förr:

Jag har siktat in mig på 450g glasfibermatta och tänkt använda den genom alla projekten, helt enkelt för att jag inte vet var och när jag ska använda olika typer av matta eller väv. Kommer detta funka eller är jag helt ute och cyklar?

 

För övrigt har listan på nya glasfiber detaljer växt sedan jag börjat använda båten:

- Två stycken soffor, möjligen till och med tre

- En möbel som ska innehålla ett pentry i sittbrunnen med plats för kyl, gasolspis och diskho

- Batteribox för hela batteribanken (totalt 690Ah)

- En elcentral i form av en kåpa som sätts över kabelkanalen där saker som skiljereläer, batteriladdare, kopplingsplintar m.m. monteras på ett överskådligt vis

 

Gelcoat är inköpt i en färg som ser ut att matcha väldigt väl (Dover vit) men det slutliga resultatet får jag återkomma med när jag gjort en första lagning

 

/Christian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev MrMe:

Jag har siktat in mig på 450g glasfibermatta och tänkt använda den genom alla projekten, helt enkelt för att jag inte vet var och när jag ska använda olika typer av matta eller väv. Kommer detta funka eller är jag helt ute och cyklar?

Väv har du om du laminerar med epoxy, matta till polyester.
Tunnare matta om du skall plasta över kanter/vinklar/skarpa böjar.

 

5 minuter sedan skrev MrMe:

- Två stycken soffor, möjligen till och med tre

- En möbel som ska innehålla ett pentry i sittbrunnen med plats för kyl, gasolspis och diskho

- Batteribox för hela batteribanken (totalt 690Ah)

- En elcentral i form av en kåpa som sätts över kabelkanalen där saker som skiljereläer, batteriladdare, kopplingsplintar m.m. monteras på ett överskådligt vis

Tips; se till att båten inte ligger snett i vattnet när du plastat klart... det är många hundra kilo det här...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Peter_K:

Väv har du om du laminerar med epoxy, matta till polyester.
Tunnare matta om du skall plasta över kanter/vinklar/skarpa böjar.

 

Tips; se till att båten inte ligger snett i vattnet när du plastat klart... det är många hundra kilo det här...

Kanon! Tack - då är jag på rätt spår med matta. Ingen av delarna kommer ha särskilt avancerade former så jag håller tummarna för att det ska gå bra.

 

Absolut är det en risk med att lägga till mycket vikt, men det mesta av det jag tänkt göra har en gång funnits i båten och det handlar mer om att återställa än att addera. Båten väger trots allt 5500kg så den tål en del. Tack för påminnelsen dock!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev MrMe:

Båten väger trots allt 5500kg så den tål en del. Tack för påminnelsen dock!

När jag köpte min båt låg den synligt snett i vattnet. Efter att ha flyttat två bly-syrabatterier från mitten av båtens centrumlinje till den andra samt installerat en toa med tank låg den rakt i vattnet. Båten vägen nära två ton. Dvs, det behövs inte mycket för att det skall bli snett.
 

Som experiment. 

Ställ en person som vägen 80 kg på ena sidan av båten, och se om den lutar, och det gör den sannolikt. Det motsvarar vikten för hälften av dina batterier om det är bly-syra. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Peter_K:

När jag köpte min båt låg den synligt snett i vattnet. Efter att ha flyttat två bly-syrabatterier från mitten av båtens centrumlinje till den andra samt installerat en toa med tank låg den rakt i vattnet. Båten vägen nära två ton. Dvs, det behövs inte mycket för att det skall bli snett.
 

Som experiment. 

Ställ en person som vägen 80 kg på ena sidan av båten, och se om den lutar, och det gör den sannolikt. Det motsvarar vikten för hälften av dina batterier om det är bly-syra. 

Hej,

 

Vid provkörning placerade vi två 100kg "gubbar" på sidan av båten utan att åstadkomma någon lutning så det bör inte vara något problem. Har dock haft motsvarande problem i en tidigare båt där den lutade åt babord - flyttade batteribanken till andra sidan varvid båten lutade åt styrbord 🤣

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Tänkte passa på att återkoppla de framsteg som hittills åstadkommits 🙂 Som första "plastningsprojekt" valde jag att göra ett lock till en av kabelkanalerna i motorrummet. Tanken är att den ska sedan agera "elcentral" där saker som skiljereläer, kopplingsplintar, laddare m.m. kommer monteras.

 

kabelkanal.jpg.526b43f79ff4456645c60eb744cda499.jpgSom synes så ser elinstallationen hemsk ut just nu, men det ska det bli ändring på. 

Panel.jpg.371c5b48ed39121f0acd09c2993b6b13.jpg

Den hemma gjorda panelen kommer senare att agera elcentral men mycket rensning i befintligt elsystem återstår innan den kan monteras.

 

Här kommer en steg för stegbeskrivning över hur jag gjorde och vad jag lärt mig under vägen. 

1. Byggde en enkel form av formplywood

2. Vaxade formen. Här visade det sig att traditionellt vax inte gick att uppbringa lokalt så jag provade samma flaska jag använder till båten. Det är inte optimalt men fungerade

3. För att undvika skarpa hörn skapades en radie i formens innerhörn. Här valde jag att skapa radien med hjälp av latexfox. Fördelen med detta var att den är väldigt lätt att skapa en snygg radie av, men nackdelen är att den inte blir tillräckligt hård så radierna har massor av märken. I fortsättningen blir det någon form av spackel eller annat hårdare material

4. Penslade insidan av formen med två lager gelcoat. Då formplywood inte är direkt perfekt så är två lager för lite visade det sig

5. Lade på tre lager glasfibermatta (450g) där varje lager mättades med polyester. Här är tricket att blanda till lagom stora batcher av polyester så den inte hinner börja härda. I mitt fall visade det sig att 200g per batch var lagom.

6. Mättade en plywoodskiva med polyester och lade den på den fortfarande våta glasfibern samt tyngde ner.

7. Avslutade med två lager glasfibermatta och polyester

 

Dagen efter kunde jag skruva upp formen och med hjälp av plastkilar lossa biten från plywooden.

 

8. Våtslipade för hand med 400/800/1200 papper. Till de riktiga möblerna har jag beställt fler kornstorlekar och papper som passar excenterslipen

9. Polerade med polermaskin med Menzerna 400/2500/3800 

 

Resultatet då? Den kommer duga att ha i motorrummet, men följande har jag lärt mig:

1. Använd mycket gelcoat

2. Hitta ett bättre material än latexfog för att skapa radier

3. Förmodligen något annat vax eller PVA

4. Finare slippapper än 1200. Menzerna produkterna hanterar det ganska bra, men för en perfekt yta ska man nog slipa till åtminstone 2000

5. När jag lägger glasfibern ska jag vara lite noggrannare med det som hänger utanför formen. Detta sågades av med hjälp av en "Fein" men där jag hade för mycket material blev kanten inte alls lika fin som där det var någon enstaka centimeter.

 

/Christian

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Najs !

Mycket av det du skriver stämmer överens med mina erfarenheter. Det perfekta "släppmedlet" har jag ännu inte hittat, men det bästa är nog "krämvax" och det sämsta någon flytande släppmedelsgoja jag köpte i Båtbutiken.

 

I hörnen använder jag Biltema Polyesterspackel/fin och en bricka av lämplig storlek för att släta ut till en fin radie. Hårt och bra men lossar lätt från formplywooden när man skruvar isär formen.

 

Jag brukar låta "överhänget" gå rejält utanför formen (5-10cm) så rensågningen sker där det fortfarande är homogent och lika tjockt.

 

Samma erfarenhet som du med gelcoatlagret. Egentligen skulle den sprutas på för att få jämntjock men 2-3 lager pensling funkar också. Men det är lätt att i sin iver efter jämnhet vid efterarbetet slipa igenom detta tunna lager (som du också märkt), vilket dock går att reparera "utifrån" sedan. Fast det hade varit snabbare/snyggare att redan från början lägga ett lager till i formen.

 

Tror dina fortsatta projekt kommer bli riktigt bra och snygga. Tack för uppdateringen !

😀

 

EDIT: Skickar med några bilder av ett tidigt projekt (peket till förra båten), där du bl.a. ser spacklingen. Tyvärr kom "vecket" fel i höjd gentemot resten av båten, men det var ingen som någonsin brydde sig om det sedan....

P6290006.JPG

P6300001.JPG

P6300005.JPG

P7130002.JPG

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev IngemarE:

I hörnen använder jag Biltema Polyesterspackel/fin och en bricka av lämplig storlek för att släta ut till en fin radie. Hårt och bra men lossar lätt från formplywooden när man skruvar isär formen.

 

Hej,

 

Jag hade faktiskt en burk polyesterspackel framme men vågade inte använda den då polyester fäster väldigt bra på just polyester. Var orolig att spacklet och gelcoaten skulle bli för bra kompisar och därmed inte släppa alls. 

 

/Christian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev MrMe:

Var orolig att spacklet och gelcoaten skulle bli för bra kompisar och därmed inte släppa alls

Men du lägger ju på släppmedlet/vaxet efteråt, så det kommer emellan.

Om det fastnar är det väldigt lätt att knacka bort spackelresterna från ytterhörnen, då det är mycket sprött och släppmedlet/vaxet som sagt gör att det inte fäster bra mot gelcoaten.

 

Om man lyckats med släppmedlet, förstås.....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Tänkte jag skulle uppdatera hur det väl gick efter tipsen jag fick här... och svaret är väl "så där".

 

Den första soffan är nu plastad och jag gjorde så här:

- Form byggdes av formplywood

- Radier skapades invändigt av modellera. Detta rekommenderas INTE så till nästa del blir det spackel som rekommenderat här

- Tvättade med aceton

- Vaxade tre gånger med vanligt båtvax (Menzerna)

- Målade med tre lager gelcoat som fick torka någon timme mellan varje strykning och sedan vila över natten

- Lade på smala remsor med glasfibermatta och polyester i alla hörn (ca 5cm breda)

- Lade på två lager glasfibermatta och polyester och lät torka någon timme

- Primade 12mm plywood med polyester innan dessa placerades i formen och fick torka en stund

- Lade på ytterligare två lager glasfibermatta och polyester och lät allt stå över natten

- Skruvade isär formen och tog ut den färdiga produkten

 

Designen blev fin och flera av radierna blev riktigt bra men...

 

1. På de stora ytorna har jag inte lyckats få glasfibret att fästa tillräckligt på gelcoaten  vilket skapat stora bubblor. Dessa går nog att slipa ner och spackla, men det var trist...

 

2. Jag hade gjort ett "lock" till soffan med ett stort hål i mitten för att kunna få en radie i glasfiber även på överdelen. Denna var svårt att komma åt så lamineringen blev inte bra här

 

3. Invändigt ser soffan hemsk ut då jag troligtvis inte mättat glasfibern med tillräckligt med polyester

 

Jag ska provmontera soffan i båten för att se att den fungerar som tänkt och sedan måste jag bestämma mig för om jag ska försöka rädda den eller börja om.

 

Fråga:

Det är många lager och ganska snabba ryck som gäller. Finns det någon risk om jag skulle låta de olika delarna härda ut mycket längre mellan lagren? Jag tänker om jag efter att lagt de första glasfiberremsorna låter den stå ett dygn innan jag fortsätter med nästa lager och så vidare? Absolut kommer det ta mycket längre tid, men jag gissar att risken minskar att jag "sabbar"föregående lager om det verkligen får bli stenhårt innan jag tar nästa. Kanske kan jag då till och med slipa till ojämnheter från föregående lager innan jag lägger på nästa. På samma sätt kan jag då tynga ner plywoodskivorna på ett helt annat sätt om jag bara lägger plywood på en sida och har denna nedåt går det ju att lägga på tyngder. Som det var nu la jag på all plywood (fem sidor) samtidigt och fick förlita mig på polysterns "greppvillighet"

 

En bild på resultatet så långt...

 

 

 

Soffa.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev MrMe:

Jag tänker om jag efter att lagt de första glasfiberremsorna låter den stå ett dygn innan jag fortsätter med nästa lager och så vidare? Absolut kommer det ta mycket längre tid, men jag gissar att risken minskar att jag "sabbar"föregående lager om det verkligen får bli stenhårt innan jag tar nästa.

När det väl börjat härda så "sabbar" du ingenting om du fortsätter redan efter 10-15 min. Så snart det svalnat så brukar jag köra på med nästa omgång (för många lager på en gång kan bli lite varmt när allt börjar härda). Men att vänta ett dygn eller så tillför ingenting.

 

58 minuter sedan skrev MrMe:

3. Invändigt ser soffan hemsk ut då jag troligtvis inte mättat glasfibern med tillräckligt med polyester

Svårt att säga utan bild. Men mattan skall visserligen mättas/blötas rejält, men mer än att den blir just genomblöt tillför inget positivt.

58 minuter sedan skrev MrMe:

På de stora ytorna har jag inte lyckats få glasfibret att fästa tillräckligt på gelcoaten  vilket skapat stora bubblor. Dessa går nog att slipa ner och spackla, men det var trist...

Låter som att du snålat med polyestern, alternativt slarvat med utjämningen av lagren av (den nedblötta) mattan.

 

58 minuter sedan skrev MrMe:

Kanske kan jag då till och med slipa till ojämnheter från föregående lager innan jag lägger på nästa

Nja, du skall inte behöva ha några sådana ojämnheter om du gjort rätt. Jag brukar som sagt använda en pensel för att jämna till och få ner "toviga" bitar - innan det härdat. Ibland kan nästa lagers matta hjälpa till, men då måste man veta att man har den tiden på sig innan härdningen startar. Att slipa ner emellan skall inte behövas, det tyder snarast på att du inte fått till tidigare steg.

 

På den färdiga prylens insida kan det visserligen sticka upp ett och annat strå på en annars jämn yta. Men inte mer. Dessa kan man givetvis slipa till när man plastat klart. Sedan brukar jag måla gelcoat (topcoat) på insidan om den kommer synas. Dels för att binda ev. vassa strå, dels för att få en vit och mer lättavtorkbar yta.

 

58 minuter sedan skrev MrMe:

På samma sätt kan jag då tynga ner plywoodskivorna på ett helt annat sätt om jag bara lägger plywood på en sida och har denna nedåt går det ju att lägga på tyngder. Som det var nu la jag på all plywood (fem sidor) samtidigt och fick förlita mig på polysterns "greppvillighet"

Håll/kläm skivor du inte kan tynga ner (t ex på sidor) med skruvtvingar tills polyestern börjat härda. Först om det är omöjligt behöver du ta paus och lägga en i taget så vikter gör jobbet. Att förlita sig på polyesterns "klibbighet" för att trotsa tyngdkraften på så tunga saker som plywood är inte att rekommendera. Brukar sluta med luftfickor och "delaminering". Inge bra....

 

Men den ser väl inte så dum ut ?

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev IngemarE:

När det väl börjat härda så "sabbar" du ingenting om du fortsätter redan efter 10-15 min. Så snart det svalnat så brukar jag köra på med nästa omgång (för många lager på en gång kan bli lite varmt när allt börjar härda). Men att vänta ett dygn eller så tillför ingenting.

 

Svårt att säga utan bild. Men mattan skall visserligen mättas/blötas rejält, men mer än att den blir just genomblöt tillför inget positivt.

Låter som att du snålat med polyestern, alternativt slarvat med utjämningen av lagren av (den nedblötta) mattan.

 

Nja, du skall inte behöva ha några sådana ojämnheter om du gjort rätt. Jag brukar som sagt använda en pensel för att jämna till och få ner "toviga" bitar - innan det härdat. Ibland kan nästa lagers matta hjälpa till, men då måste man veta att man har den tiden på sig innan härdningen startar. Att slipa ner emellan skall inte behövas, det tyder snarast på att du inte fått till tidigare steg.

 

På den färdiga prylens insida kan det visserligen sticka upp ett och annat strå på en annars jämn yta. Men inte mer. Dessa kan man givetvis slipa till när man plastat klart. Sedan brukar jag måla gelcoat (topcoat) på insidan om den kommer synas. Dels för att binda ev. vassa strå, dels för att få en vit och mer lättavtorkbar yta.

 

Håll/kläm skivor du inte kan tynga ner (t ex på sidor) med skruvtvingar tills polyestern börjat härda. Först om det är omöjligt behöver du ta paus och lägga en i taget så vikter gör jobbet. Att förlita sig på polyesterns "klibbighet" för att trotsa tyngdkraften på så tunga saker som plywood är inte att rekommendera. Brukar sluta med luftfickor och "delaminering". Inge bra....

 

Men den ser väl inte så dum ut ?

Stort tack för alla utförliga svar.! Då jag har två soffor till samt ett pentry som ska plastas med samma metod gäller det ju att inte göra om samma misstag igen utan koncentrera sig på att göra nya misstag 🙂

 

Och viss ser den "ok" ut men det är alldeles för många skavanker för att jag ska vara nöjd. Förhoppningsvis går den dock att rädda - jag har köpt på mig ett stort lager våtslippapper, gelcoat och förtjockningsmedel för att kunna rädda det som räddas kan 

 

Fortsättning följer...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väldigt intressant och jag tänker att jag kanske kan skriva lite i denna tråden för att utbyta kunskaper.

 

Jag har plastat en del grejer nu men är absolut inte fullärd. Jag håller nu på att plasta ett utanpåliggande roder och plastar utomhus och lägger in objektet i en "ugn" jag byggt av lecablock och frigolit i garaget. 

 

Jag har nästan helt gett upp mattorna och jobbar nästan bara med väv numera. Klipper väven så att maskorna kommer 45 grader ibland så att inte all styrka ska komma vinkelrät mot varandra. Något enstaka lager har jag lagt matta, mest för att bli av med den...

 

När jag plastade liknande form som TS i tidigare projekt hade jag också problem med att väven lossnade på vertikala ytor och var omöjlig att få rätt igen. I nästa projekt plastade jag bara horisontellt och la hela projektet så att det gick att plasta på ytan nedåt. När det stelnat lite så började jag med nästa yta..

 

Det jag funderar över är slipning mellan lagren. Jag har aldrig slipat mellan lagren och aldrig upplevt något problem, jag har försökt plasta så fort som möjligt, gärna medan ytan fortfarande är lite klibbig. Men även om det legat över natten så har det fungerat bra att fortsätta..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Dava:

Jag har nästan helt gett upp mattorna och jobbar nästan bara med väv numera. Klipper väven så att maskorna kommer 45 grader ibland så att inte all styrka ska komma vinkelrät mot varandra. Något enstaka lager har jag lagt matta, mest för att bli av med den...

 

När jag plastade liknande form som TS i tidigare projekt hade jag också problem med att väven lossnade på vertikala ytor och var omöjlig att få rätt igen

Jag å min sida använder nästan enbart matta. Men det måste vara rätt tjocklek och gärna "förpreparerad"/emulsionsbunden.

 

Använder man för tjock matta (eller av misstag lyckas få dubbla lager) så uppstår ofta de fenomen som beskrivs ovan även för mig - mattan blir bångstyrig, "lossnar" och lever sitt eget liv. Man kan ibland frestas att använda en tjockare matta för att snabbare bygga upp tjocklek med färre lager, men det brukar inte bli bra.

 

Biltemas 300g/m² är rätt trevlig då den är tunn, och med den tjockleken har jag nästan aldrig några problem att göra det som behövs. T.o.m. plasta "upp-och-ner", dvs få mattan att hänga kvar i "taket". Men inte fler än ett par lager innan det börjar härda, annars tar tyngdkraften över...🙄

450g/m² funkar väl också, men då får man vara extra noga med att den blöts igenom ordentligt innan man försöker forma den på slutlig plats.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...