Gäst Stefan Postad 28 Juli , 2005 Hej, ska köpa plotter och väljer mellan Garmin 172C och Garmin 192C (bägge med intern antenn). Vilken ska jag välja ? Någon som varit i samma val eller som har 172:an respektive 192:an ? Garmin 192 är 900kr dyrare, fördelar? Tacksam för lite tips. //Stefan ?-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iron_eagel2 0 Postad 28 Juli , 2005 :-nojd Har själv en 172c som jag är nöjd med,kan inte svara på vilken du skall köpa då jag inte kan referera den med 192:an Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst //Stefan Postad 28 Juli , 2005 OK tack. Lutar åt 172 då den har 256 färger istället för 16, samt högre upplösning; 320x320 istället för 320x240 som 192:an har. Tror inte en halv tums mindre skärm (4,5 isf 5) märks. Uppdateras sjökortet snabbt i 172:an? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marie_J 0 Postad 28 Juli , 2005 Jag köpte en 172ci och är kanon nöjd med den. Jag stog i valet och kvalet med om vad jag skulle välja. 172ci är absolut prisvärd! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Stafan Postad 28 Juli , 2005 Tack Marie, det blir nog en 172:a. Problemet är att hitta en, det verkar som dom är slut överallt, även hos leverantören Sportmanship. Blir till att leta på nätet...:cry: Ha de´! ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cher 0 Postad 28 Juli , 2005 Vi båtägare anser att 172an är bästa valet i senaste numret. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
conny76 0 Postad 29 Juli , 2005 172c är skit BRA och som sagt bäst i test! kolla på sea sea, eller pricerunner.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nickem 1 Postad 29 Juli , 2005 kolla priset på www.tekniktema.se 5990:- inkl moms...vet ej om den finns på lager där men billigt är det.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Stefan Postad 29 Juli , 2005 Köpt idag och monterat ikväll!!! Verkar kanon :-D Har bara bryggseglat med den ikväll, men ska ut snarast. :-tackar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Peter Postad 3 Augusti , 2005 Hejsan alla båtfantaster ! Tänkte bara tala om att www.tekniktema.se har 172C och 192C hemma för OMG lev. (3:e Aug.) annars är det ca 5-6 dagars lev. tid / hälsar säker källa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
micke747 0 Postad 4 Augusti , 2005 172:an har jag köpt för några veckor sedan och är skitnöjd! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Niclas Postad 4 Augusti , 2005 Jag har också en 172 och är nöjd med den. Noterade dock en sak under en varm sommardag. Skärmen bleknade när den blev för varm. Färgerna försvann och det blev svårt att se något på displayen. jag har GPS monterade bakon vindrutan och solen lyste rakt på den från aktern. Det var nog 30-33 grader ute och jag antar helt enkelt att GPSen blev för varm. Den kändes kokhet och när jag täckte till den för solen en stund gick det bättre igen. Någon annan som märkt av samma problem eller borde man reklamera den ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havskatt 18 Postad 5 Augusti , 2005 Jag har en Garmin 178C samma som 172C fast med inbyggt ekolod. Råkade ut för samma fenomen att färgerna bleknade efter att legat för ankare precis som du, (har också plottern bakom vindruta. Färgerna blev normala när jag började köra igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MickeWe 0 Postad 10 Augusti , 2005 Jag köpte min 172:a från GPScity i staterna, men kartan i Sverige. Slutpriset med moms, tull och frakt blev ca 5000 kronor, dvs ca 2000 kronor billigare än i Sverige. Det man riskerar är att få sända den till England om det blir problem med den samt att man bara har 1 års garanti. Jag fick den i maj, sänd med bud hem till dörren, funkade perfekt. Det enda som strulade var att FedEx i Sverige var sega med att avisera att jag måste betala in tull etc via dem. Det försenade leveransen en vecka. Utan deras strul hade det tagit ungefär 1 vecka från beställning till leverans. Man kan korta tiden genom att följa leveransen på nätet och ringa till FedEx när den är i Sverige. Innan jag vågade köpa en amerikansk GPS läste jag mycket på nätet, men det finns bara en global modell och det är bara att byta till Svenska och sätta i karta så är man igång. En suverän GPS! (Har också råkat ut för att displayen svartnar när det blir för varmt innanför vindrutan, det är enda klagomål jag har efter en säsong med GPS.) Lycka till med ditt köp! /Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kassler Postad 11 Augusti , 2005 Jag har tittat lite på priser på just en 172Ci. Tekniktema är billigast med 5990:- men även Power PC med fler säljer den för under 6500:-. Marinkedjan hävdar ju att de har lägsta prisgaranti men vid kontakt med dem (de tar ju över 7000:-) så visade det sig att de inte vill jämföra sina priser med Tekniktema för de anser inte detta vara en seriös handlare med ett lager.... Tala om seriös när hela Marinkedjans hemsidan basunerar ut lägsta prisgaranti men vill inte stå för det. Jag kollade lite på aspidshop.com också men det känns lite osäkert att handla från utlandet av någon anledning. Någon som hittat ett billigare ställe? /Kassler Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Peter Postad 17 Augusti , 2005 Hej alla båtfantaster inkl mig själv ! Ang. www.tekniktema.se så är det jag som äger den sidan och kan garantera att ni som handlar får bästa servicen som man kan få. Jag har 172C, 192C, 60CS för omg. lev och dom FINNS på lager. (17:e aug.) Och skulle det vara så att lagret sinar så har ni som kunder en leveranstid på max 7 arbetsdagar dagar till er. (Kollinummer mailas alltid till kunden efter att paketet lämnat lagret) Mvh ägaren av tekniktema.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Magnus Postad 6 September , 2005 Har en 172C som jag inte är så nöjd med. Tre problem har visat sig: 1) displayen bleknar om den utsätts för solljus värme (jag har den i sittbrunnen på en rattpedistal så vi talar inte om överdrivet hög värme. 2) displayen har under sommaren blivit täckt med fläckar som inte går bort och som gör att den är svår att avläsa i vissa (de flesta) vinklar. Sportsmanship´s kommentar var att kombinationen av sol saltvatten kunde orsaka en etsning och att man skulle vara noga med att skölja instrumentet i färskvatten. Anmärkningsvärt med tanke på att någon varningstext angående användning utomhus i miljöer där sol och saltvatten kan förekomma, saknas i manualen. 3) ett allvarligare problem, instrumentet tappar kontakten med satelliterna efter en stunds användning (de gröna staplarna bara dör ut...) och sedan stänger den av sig av sig själv!? Alla försök att sätta på den igen resulterar efter en stund i samma sak. Tiden varierar men tenderar att bli kortare för varje gång. Detta är ändå en utbytesenhet eftersom den första redan efter några veckor i juni uppvisade detta problem. Jag fick en ny som fungerade ok under semestern men som nu i helgen började på samma sätt. Jag har blivit lovad en nytt instrument (fast de tycks vara slut och inget besked kan lämnas om när de kommer in igen) men ett tvivel är sått om instrumentets tillförlitlighet. Det kan ju lägga av igen i ett kritiskt läge...En gång är ingen gång och två gånger är en gång för mycket. Som sagt, jag är inte nöjd! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 6 September , 2005 Att du har fått fläckar på skärmen är givetvis inte bra med tanke på att denna är behandlad och inte skall rengöras med någon typ av kemikalie, endast vanligt färskvatten och en bomullstrasa för att inte repa bort denna reflexskyddande behandling. Att du har problem med satelitmottagningen skulle kunna vara ett programvarufel, har du uppdaterat din plotter från Garmins hemsida? http://www.garmin.com/support/collection.jsp?product=010-00327-00 Vissa buggar i programvaran förekommer. Själv så kör jag med Garmin 276c och har inte haft några som helst problem med denna under 2 säsongers användning. /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjomat 0 Postad 7 September , 2005 Jag köpte 178ci från USA i våras och är grymt nöjd. Betalade c:a 5000:- inkl frakt och tull utan sjökort. 178ci är som 172ci fast med ekolod också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Brickan Postad 7 September , 2005 Tjena Peter Varför säljer du inte några plottrar på din sida längre? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 8 September , 2005 Om man nu köper en 172C , vilka tillbehör är bra att investera i , (kablar, kontakter , m.m ) och nästa fråga är kan man /hur gör man / ha den i bilen ...... Finns det någon som flyttar runt 172c i olika fordon ? Vill ha svar från någon med praktisk erfarenhet, och inga gissningar tack !! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pizzabagarn 0 Postad 8 September , 2005 Då ska du köpa cigg-kabel som strömförsörjning. Garanterat flyttbar. Hur det sen fungerar med kartor har jag ingen aning om. Har precis köpt en 192C och det verkar funka bra! Med cigg-kabel slipper man borra hål i båten för den fasta installationen vilket gör ont varje gång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 8 September , 2005 Bra! ... för ''hål i båten'' är ju en rysare ! Varför blev det 192 ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 8 September , 2005 Med ett extra minneskort så finns det kartor att ladda ner från nätet. Det finns ett som heter cityselect och det är som namnet säger citykartor. Sedan finns det fritidskartan. inga utav de här är låsta som Garmins bluechart. Finns på DC /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 8 September , 2005 Här var mina kundskaper långt borta ... 1 Låsta ? 2 DC ? om du har lust , kan du förklara lite enkelt . Och är det något av detta som man måste ta hänsyn när man väljer GPS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 8 September , 2005 Låsta menar jag med att du inte kan använda de nedladdade sjökorten för att plotta med GPS. med de andra är det inga problem att plotta. DC den sajt som man kan leta efter innehavare som har dessa på sina datorer. Som jag har skrivit tidigare så har jag själv en 276c som jag även flyttar över till lastbilen för stadsnav. /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pizzabagarn 0 Postad 8 September , 2005 Ville egentligen köpa en 182 vilket jag hade hört skulle vara en bra burk men så råkade det bli en 192, skiljer väl inget med undantag av färgen. Första åkturen fick jag också en solfläck på skärmen som försvann efter någon halvtimme. märkligt, tål ej utomhusbruk??!? Har bara haft den i 3 veckor så jag vet inte hur jag skall kommentera det hela. Känns bra i alla fall. Volvo 740 är en bra bil men ändå så köper man en V70 för att få någon liten teknisk finess och betalar därför några kronor till. Ps Jag gillar tyska bilar Ds Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 500 Postad 8 September , 2005 Har en 192:a och är mycket nöjd. Hade tidigare en 182:a och när jag bytte båt tänkte jag sätta dit en sån där med men då fanns det ingar 182:or. Hade sett en 192:a på SeaSea i Segeltorp som hade klart sämre bild än den 182:a jag hade. Säljaren var av samma uppfattning. Såg sedan en 192:a på annat ställe och den var mycket bättre. Så en sån blev det och det har jag inte ångrat. Jag har inte haft några problem med sol eller vatten. Har den dock inne i kabinen även om den sitter under takluckan och får en del stänk och mycket sol. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 8 September , 2005 Enkel fråga, hoppas jag! Kan ni på era GPS ställa in så att sjökortet ligger framför markeringen för egen båt , jag menar , tycker det verkar dumt att ha markeringen mitt i skärmen . För inte behöver man kunna se det man redan har passerat !!! För en så pass liten skärm som 172c har så vill man ju se så mycket som möjligt fram ..... (har gjort bort mig ) ?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 9 September , 2005 nää...... OPEL ...... ???? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser