Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024
dynaflux

Hur ska lanternor kopplas?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag har fått lära mig att topplanternan ska ha en egen strömbrytare då man kan låta den vara släckt när man navigerar i mörker (då med de övriga tända). Jag anar att detta inte är i linje med Sjötrafikförordningen - eller? Jag hade det på min gamla båt och tyckte det var rätt bra i vissa situationer. 

Sedan har jag sett på amerikanska båtar att de har en separat strömbrytare för "anchor light" men frågan är om det avser lanterna eller en strålkastare. 

Redigerad av dynaflux
  • Förvirrad 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta diskuterades nyligen i en annan tråd.

Har du en runtlysnde topplanterna kan du lägga den på separat strömbrytare för att kunna använda den som ankarljus, men under gång skall alla lanternor vara tända på en motorbåt.

Har du en segelbåt så ska topplanternan vara släckt då du går för segel men akterlanterna ska vara tänd

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
21 timmar sedan skrev dynaflux:

Jag hade det på min gamla båt och tyckte det var rätt bra i vissa situationer. 

Då är den inte rätt monterad. Finns bländskydd att montera så man slipper bli bländad på natten.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
22 timmar sedan skrev dynaflux:

Sedan har jag sett på amerikanska båtar att de har en separat strömbrytare för "anchor light" men frågan är om det avser lanterna eller en strålkastare. 

Jag glömde att nämna det, ”anchor light” är ankarlanterna, annars hade det kunnat stå searchlight.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du får koppla dem precis hur du vill men du ska alltid ha babord, styrbord, akter och topplanterna tända  när du kör i mörker med motordriven båt.
Det enklaste är att koppla alla på en brytare men har du en runtomlysande kombinerad topp/akterlanterna så kan det vara en poäng att ha den på en separat brytare för att kunna använda den som ankarlanterna med de övriga släckta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...