Gå till innehåll
lördag 01 februari 2025
Gäst Henrik

Ormen

Rekommendera Poster

Gäst Henrik

Jag köpte i våras en Sea Ray 215 EC -99 med en mercruiser 5.7 EFI och Alphadrev, supernöjd förutom en sak, vid låga farter ca 4-10 knop så ormar den sig ordentligt, jag vet om att fenomenet uppstår mer eller mindre på de flesta båtar men det här är MYCKET mer så att folk börjar undra om man inte har smuttat för mycke på burkmaten. Är det någon som har något tips för att mildra denna effekt så vore det toppen. Om det är någon som undrar över stigning på propeller så vet jag inte det men förutsätter att det är typ standard då tidigare ägaren inte gjort något speciellt med båten samt väldigt få gångtimmar (som ny)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till båten, hade liknande problem tidigare med min sea sprite. I vårast installerade jag smart tabs(helautomatiska trimplan) och sedan dess har problemen försvunnit. en annan fördel är att också planingströskeln försvann...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

smart tabs funkar med varsin gas cylinder som pressar ned trimplanen mot vattnet,när farten ökar ökar också vattentrycket och trimplanen stiger. se länk för bättre beskrivning. http://www.nauticusinc.com/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Henrik

Ok, får tacka för tipset ,jag var inne och kikade på länken du hänvisade till, kan vara värt att testa, återförsäljare, är det en vanlig företeelse i butikerna eller vet du någon speciell (i sthlm-omr), har själv inte reflekterat över sådana här tabbar i de butiker jag besökt. /Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Henrik

Topp! /Henrik :-Tack

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Richard

Smarttabsen är betydligt billigare på Hjertmans, där köpte jag mina. MVH/Richard

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Henrik

Nu har jag provat att köra med de befintliga hydraulplanen fullt nere vid låga farter (fattar inte att jag inte provat det förrut..) och vips, ormningen försvann i princip helt och hållet. Funderar ändå på att testa de föreslagna sk smarttabbsen så slipper man hålla på och tänka på det i fortsättningen. Tackar för tipsen. /Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...