dol 1 Postad 9 Juli , 2022 Jag har en båt som på senare modeller har fått flytkroppar under badbryggan för bättre bärighet i aktern. Har kontaktat leverantören för att se om man kan köpa dessa i efterhand, men verkar inte vara möjligt trots att de är separata delar som är fastsatta som eftermontage. Det känns som ett stort projekt att bygga pluggar då det behövs två pluggar (sb + bb) på ca 100 liter styck för ett "one off" projekt, speciellt med min begränsade erfarenhet 🙂 i området. Nån som har tips på hur det kunde byggas utan pluggar? Och i sådana fall vilka material? Alternativ tips på företag som kan bygga dessa om jag själv bygger "mallar" för pluggarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 9 Juli , 2022 Är det inte bara att använda tex. divinycell som du limmar ihop till lådor, som du sen plastar med glasfiber och polyester. Sist lägger du på lämplig ytbeläggning, tex epoxiprimer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 511 Postad 10 Juli , 2022 2022-07-09 vid 10:39 skrev No_jah: Är det inte bara att använda tex. divinycell Eller köp några frigolitblock och skär till i rätt form och plasta med epoxi utanpå. Polyester funkar inte eftersom lösningsmedlet kommer att smälta frigoliten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dol 1 Postad 10 Juli , 2022 2022-07-09 vid 11:39 skrev No_jah: Är det inte bara att använda tex. divinycell som du limmar ihop till lådor, som du sen plastar med glasfiber och polyester. Sist lägger du på lämplig ytbeläggning, tex epoxiprimer. Hur gör man på insidan? Det blir ju en "kub", tänker om man behöver sätta väv och polyester på insidan med för att få styvheten. Båten väger ca 3,5 ton 35-40 knop, så behöver ju hålla ihop 🙂 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 511 Postad 11 Juli , 2022 (redigerade) 14 timmar sedan skrev dol: Hur gör man på insidan? Det blir ju en "kub", tänker om man behöver sätta väv och polyester på insidan med för att få styvheten. Båten väger ca 3,5 ton 35-40 knop, så behöver ju hålla ihop 🙂 Vad är det för båt? Några foton på din båt utan flytkroppar och på nyare båtar med flytkroppar kan nog hjälpa oss att hjälpa dig. Redigerad 11 Juli , 2022 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dol 1 Postad 11 Juli , 2022 Båten är en Askeladden 805. Se nedan några bilder jag har hittat på näten av den nyaremodellen samt min akter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 11 Juli , 2022 Det där var ju en lustig lösning, det känns ju mer som en förlängning av skrovet än bara extra flytkroppar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 672 Postad 11 Juli , 2022 Ja, det där är ju en förlängning av skrovet. Påminner väldigt mycket om den förlängning jag gjorde på vår NB870 just för att öka bärigheten i aktern vid planing. Varvet hade vid ursprungsdesignen "dragit in" skrovet i aktern, motiverat av något märkligt resonemang och teori om "mindre våtyta". De gjorde dock sedan just denna förlängning, som jag delvis kopierade. Två "lådor" som plastades i en enkel form gjord av Formplywood och sedan skruvades/plastades fast på båten: Hela "skrovförlängningsprojektet" finns dokumenterat på min hemsida (se nedan), gå till "Dagbok"/NB870 och sedan April-maj 2008. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dol 1 Postad 12 Juli , 2022 21 timmar sedan skrev IngemarE: Ja, det där är ju en förlängning av skrovet. Påminner väldigt mycket om den förlängning jag gjorde på vår NB870 just för att öka bärigheten i aktern vid planing. Varvet hade vid ursprungsdesignen "dragit in" skrovet i aktern, motiverat av något märkligt resonemang och teori om "mindre våtyta". De gjorde dock sedan just denna förlängning, som jag delvis kopierade. Två "lådor" som plastades i en enkel form gjord av Formplywood och sedan skruvades/plastades fast på båten: Hela "skrovförlängningsprojektet" finns dokumenterat på min hemsida (se nedan), gå till "Dagbok"/NB870 och sedan April-maj 2008. Snyggt arbete Ingemar! Riktigt inspirerande 🙂 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser