Jonaslatt 50 Postad 8 Juli , 2022 Byggde en b20 i vintras. Totalrenoverad. Köpte brytarlöst system. Billiga varianten där man byter ut brytarna. När jag starta upp allt hade jag några Kina stift liggandes inget känt märke. Allt funka.. Sen när allt börja närma sig mål köpte jag nya ngk stift ngk BP6HS. Provkörde motorn, justera in allt lät den köras in mm. Sen vart den svår startat en dag bluddra när jag gasa mm. Montera tillbaka Kina stiften och den gick klockrent direkt. Köpa nya ngk igen fast BP7HS. Ner med båten i sjön för första gången. Gick kanon direkt. Efter kanske 20 min körning börja den bluddra. Byte tillbaka till Kina stiften och den fick klockrent igen. Men då vart jag nöjd för dagen och tog upp båten igen. Vad är det som förstör stiften.? Brytarlösa systemet borde väl inte förstöra stiften? Nu vet jag inte vad som händer om jag skulle köra med Kina stiften längre tid. Kanske blir samma med de då. Men ville inte chansa så jag kom tillbaka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 973 Postad 8 Juli , 2022 1 timme sedan skrev Jonaslatt: Byggde en b20 i vintras. Totalrenoverad. Köpte brytarlöst system. Billiga varianten där man byter ut brytarna. När jag starta upp allt hade jag några Kina stift liggandes inget känt märke. Allt funka.. Sen när allt börja närma sig mål köpte jag nya ngk stift ngk BP6HS. Provkörde motorn, justera in allt lät den köras in mm. Sen vart den svår startat en dag bluddra när jag gasa mm. Montera tillbaka Kina stiften och den gick klockrent direkt. Köpa nya ngk igen fast BP7HS. Ner med båten i sjön för första gången. Gick kanon direkt. Efter kanske 20 min körning börja den bluddra. Byte tillbaka till Kina stiften och den fick klockrent igen. Men då vart jag nöjd för dagen och tog upp båten igen. Vad är det som förstör stiften.? Brytarlösa systemet borde väl inte förstöra stiften? Nu vet jag inte vad som händer om jag skulle köra med Kina stiften längre tid. Kanske blir samma med de då. Men ville inte chansa så jag kom tillbaka. Hur ser stiften ut när den börjar bluddra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonaslatt 50 Postad 8 Juli , 2022 Tyvärr sotiga. Har också märkt när jag ska ställa tändningen när den bluddra vid gas så "blixtrar" inte tändningslampan på tomgång. Byte jag stift så funka lampan direkt på tomgång. Kan för mycket sot göra så den går så dåligt? Då borde det räcka att göra rent stiften så ska den funka igen? Vilket den inte verkar göra tyvärr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 973 Postad 8 Juli , 2022 50 minuter sedan skrev Jonaslatt: Tyvärr sotiga. Har också märkt när jag ska ställa tändningen när den bluddra vid gas så "blixtrar" inte tändningslampan på tomgång. Byte jag stift så funka lampan direkt på tomgång. Kan för mycket sot göra så den går så dåligt? Då borde det räcka att göra rent stiften så ska den funka igen? Vilket den inte verkar göra tyvärr. Sot på stiften brukar ju betyda att den får för fet blandning. För mycket bensin eller för lite luft. Är det rätt stift till den motorn enligt rekommendationen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonaslatt 50 Postad 9 Juli , 2022 Japp rätt stift. Tycker bara att det är konstigt att de går sönder. Ska byta tändspole idag och kolla igenom allt. SUCK Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 488 Postad 9 Juli , 2022 2 timmar sedan skrev Jonaslatt: Japp rätt stift. Tycker bara att det är konstigt att de går sönder. Ska byta tändspole idag och kolla igenom allt. SUCK Några bilder på stift som gått sönder? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 718 Postad 9 Juli , 2022 Testa att köra länge med kinastiften om de nu en gång verkar fungera. Om de också fallerar skulle jag byta fördelare till en med spetsar för att testa om det är den elektroniska enheten som inte funkar. Jag satte in en sån där billig elektronisk tändmodul på min B20 och fick problem efter en knapp timmes körning. Efter en stund när man stått stilla och skrapat sig i huvudet över vad som kunde vara fel hade modulen svalnat och motorn startade och gick en stund igen. Satte ihop en annan fördelare med brytarspetsar och sommaren var räddad... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonaslatt 50 Postad 9 Juli , 2022 6 timmar sedan skrev Faderullan: Testa att köra länge med kinastiften om de nu en gång verkar fungera. Om de också fallerar skulle jag byta fördelare till en med spetsar för att testa om det är den elektroniska enheten som inte funkar. Jag satte in en sån där billig elektronisk tändmodul på min B20 och fick problem efter en knapp timmes körning. Efter en stund när man stått stilla och skrapat sig i huvudet över vad som kunde vara fel hade modulen svalnat och motorn startade och gick en stund igen. Satte ihop en annan fördelare med brytarspetsar och sommaren var räddad... Det va lite så jag tänkte också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser