Aweloi 24 Postad 8 Juli , 2022 Har ett problem och det är att jag är novis när det kommer till båtmotorer samt att meka. Jag är dock tjurskallig och vetgirig men inser nu att jag behöver hjälp då google saknar svar för en sådan här gammal båtmotor. Jag har gett mig tusan på att få en gammal Crecent Marin 25hk att gå igen. Den har stått iaf minst 20 år. Fick igång motorn ganska snabbt men det kom ingen skvallerstråle så kylningen fungerade ej. Antog att impellern var dålig så tänkte öppna upp och kika. Fick dock ej loss impellerhuset så tänkte att man kanske måste loss med växelhuset också. Det visade sig när jag fått lös allt att impellern var ok, men att kylröret täppt igen pga en packning som smulats sönder och täppt igen röret. Nu är det fixat och när jag nu ska montera ihop allt får jag ej växelhuset på plats. Det styper i en hajfensformad tapp som sitter på en stång som går upp till en spak. Förmodligen en växelspak men är inte säker. Motorn har också en rorkult som man kan växla med men spaken kanske är till för att koppla till ett separat reglage? Spaken (den som är deformerad, se bild) styr tappen upp och ner. Innan jag tog isär motorn var spaken för övrigt helt stum, men verkade kunna köra motorn som den skulle ändå genom att växla på rorkulten. När jag ska sätta tillbaka växelhuset vill som inte den hajfensformade tappen åka tillräckligt djupt ner i växelhuset utan det tar stopp när det är ca en cm kvar för att kunna skruva ihop det. Så nu behöver jag lite experthjälp av kunniga mekare. Någon som vet vad jag ska göra för att få till det? Vad är tappen (och spaken) till för? Bifogar lite bilder så att det blir enklare att förstå vad jag babblar om. Bifogar även en sprängskiss. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 968 Postad 8 Juli , 2022 6 timmar sedan skrev Aweloi: Har ett problem och det är att jag är novis när det kommer till båtmotorer samt att meka. Jag är dock tjurskallig och vetgirig men inser nu att jag behöver hjälp då google saknar svar för en sådan här gammal båtmotor. Jag har gett mig tusan på att få en gammal Crecent Marin 25hk att gå igen. Den har stått iaf minst 20 år. Fick igång motorn ganska snabbt men det kom ingen skvallerstråle så kylningen fungerade ej. Antog att impellern var dålig så tänkte öppna upp och kika. Fick dock ej loss impellerhuset så tänkte att man kanske måste loss med växelhuset också. Det visade sig när jag fått lös allt att impellern var ok, men att kylröret täppt igen pga en packning som smulats sönder och täppt igen röret. Nu är det fixat och när jag nu ska montera ihop allt får jag ej växelhuset på plats. Det styper i en hajfensformad tapp som sitter på en stång som går upp till en spak. Förmodligen en växelspak men är inte säker. Motorn har också en rorkult som man kan växla med men spaken kanske är till för att koppla till ett separat reglage? Spaken (den som är deformerad, se bild) styr tappen upp och ner. Innan jag tog isär motorn var spaken för övrigt helt stum, men verkade kunna köra motorn som den skulle ändå genom att växla på rorkulten. När jag ska sätta tillbaka växelhuset vill som inte den hajfensformade tappen åka tillräckligt djupt ner i växelhuset utan det tar stopp när det är ca en cm kvar för att kunna skruva ihop det. Så nu behöver jag lite experthjälp av kunniga mekare. Någon som vet vad jag ska göra för att få till det? Vad är tappen (och spaken) till för? Bifogar lite bilder så att det blir enklare att förstå vad jag babblar om. Bifogar även en sprängskiss. Den hajfensformade delen (nr 40 på sprängskissen) är den del som sköter växlingen nere i växelhuset och styrs av spaken och stången som den sitter på. Den går troligen inte att få tillbaka utan att du plockar ut propelleraxeln ur växelhuset. Det innebär att du måste lossa dom två skruvarna nr 57 och dra ut nr 54 och delarna innanför. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 9 Juli , 2022 8 timmar sedan skrev Rascal: Den hajfensformade delen (nr 40 på sprängskissen) är den del som sköter växlingen nere i växelhuset och styrs av spaken och stången som den sitter på. Den går troligen inte att få tillbaka utan att du plockar ut propelleraxeln ur växelhuset. Det innebär att du måste lossa dom två skruvarna nr 57 och dra ut nr 54 och delarna innanför. Fast om den gick att demontera med axeln på plats borde den även gå att demontera. Jag hade prövat med att vinkla rigg och växelhus så att den kan smita förbi. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 968 Postad 9 Juli , 2022 1 timme sedan skrev Bosse: Fast om den gick att demontera med axeln på plats borde den även gå att demontera. Jag hade prövat med att vinkla rigg och växelhus så att den kan smita förbi. /B Hoppas kan man ju men formen på biten motverkar nog det. Det är ju en hårt fjädrad axel som ska pressas undan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 9 Juli , 2022 1 minut sedan skrev Rascal: Hoppas kan man ju men formen på biten motverkar nog det. Det är ju en hårt fjädrad axel som ska pressas undan. Mycket möjligt, men borde det då inte varit lika svårt att få isär den? Nåja.att ta ut axeln verkar ju inte heller övermäktigt, han löser det nog. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Aweloi 24 Postad 9 Juli , 2022 Löste det igår. Det var som Rascal sade. Hajfenan har som funktion att trycka fram del 47 och 49 som är fjädrande mot hajfenan. Antar att hajfenan redan var ur läge när jag fick motorn eftersom spaken var stum. Genom att trycka fram del 47 med en mejsel fick jag ner den på plats. Nu är det monterat och klart och spaken fungerar fint igen. Tack alla för hjälpen! 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser