Parca22 11 Postad 8 Juli , 2022 Ohoj, seglarvänner! Då jag tidigare fått lösningar på många av mina problem här, hoppas jag även denna gång på lite tips&råd. Tack på förhand! Jag har en segelbåt på 35´ med en beräknad undervattenskropp på ca 24,5 kvm. I slutet av april skrapades det färg för fulla muggar, med hopp om sjösättning absolut senast månadsskiftet maj-juni. Det som återstår är lite skrap längs vattenlinjen och att börja slipa innan målning. Den grå färgen på bilden är sannolikt en äldre epoxibehandling, då den är mer eller mindre omöjlig att skrapa bort. De ovanpåliggande X antal lagren gick relativt enkelt att skrapa med rätt verktyg och jag har skrapat bort ca 15-20 kg gammal västkustfärg. Båten ligger numera i Vänern, med möjliga avstickare kommande år ner till kusten ett par veckor i taget. Planen var att epoxibehandla båten för att sedan lägga på någon typ av hård färg. Dessvärre har det mesta gått åt pipsvängen sedan april, med Covid och dödsfall m.m. och det är först nu jag återigen har möjlighet att lägga tid på henne. Så - vad gör jag nu med 5 veckors semester kvar? a) Kan jag lägga i henne som hon är och sedan börja slipa och färdigställa i slutet av augusti? Varför/Varför inte? b) Skall jag lägga på något lager bottenfärg för att antingen skydda henne eller göra jobbet lättar i höst? I så fall, vilken typ av färg? c) Jag funderar på att lägga Lefants T-coat, men hittar inga härdningstider på nätet. Är detta en rimlig lösning för att hinna klart kommande vecka? d) Vad har jag missat i mitt resonemang? Med vänlig hälsning Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 8 Juli , 2022 Sjösätt som den är, i sötvatten händer inte så mycket med beväxning. Ta det i höst. 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 482 Postad 8 Juli , 2022 Håller med pseudonym, sjösätt, semestra och njut nu så kan du kanske ta upp lite tidigt och göra klart botten före vintern så slipper du det till våren.. På fem veckor lär det inte växa mycket i sötvatten. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Parca22 11 Postad 12 Juli , 2022 Hej och tack för snabba svar pseudonym och Mackey! De konfirmerade min känsla och hjälpte mig på traven att fatta beslut i helgen. Sjösatte under gårdagen, d.v.s. så fort jag kunde få tag i en kranförare. Som den båtfixare med stor tur man är, så valde dock kranens ok att redan på land kramas med min radarmast. Hårt. Detta var inte vad jag behövde... Bifogar bild för att påminna andra om att man varken skall ha för bråttom eller vara för korkad. Ta hand om Er där ute. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 12 Juli , 2022 "That'll buff out!" Nä, men trist. Fast det där går ju att fixa enkelt. Bara såga av röret och skarva på en ny bit. Svets, skruvar och beslag eller "rör i rör". Många alternativ. Tills det är fixat kan du ju kolla på flygplan med radarn! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Parca22 11 Postad 12 Juli , 2022 Japp! Både flyg- och ubåt! Kikar på lösningar i detta nu. Kommer göra en djupare analys av skadeläget under dagen, risken är ju att elektroniken fått sig en smäll. Bl.a. TV-antennen hamnade på backen. Tur man ändå inte har TV i båten (vad man nu skall ha det till Skall också kolla akterspegel och infästningarna till stagen lite mer noggrannt - igår såg jag inget, men det hastade på lite med andra båtar som skulle till kranen o.s.v. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 632 Postad 12 Juli , 2022 Vis av skadan så plocka av allt sådant före sjösättning/upptagning nästa gång. Hos oss vägrar t.o.m. kranföraren att lyfta båten om den inte är fri för oket från radarmaster/plattformar och antenner. För även om de rent teoretiskt kan gå igenom/förbi oket så vill de för säkerhets skull ha det "svängrummet", så alla utstickande/uppstickande saker skall vara demonterade. Men som andra redan sagt - det där fixar du ganska lätt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser