bOFFE68 0 Postad 7 Juli , 2022 Hei. Jeg har en Halco 26 for med strak/fast aksling. Har 2 styreposisjoner inne/ute. På begge styreposisjoner er det innstallert 2 spaks kontrollere med en spak for veksel og en for hastighet/gass. Jeg synes det kan bli litt mye å forholde seg til, spesielt i stressede situasjoner (mye vind, båten driver av sted) i småbåthavna. Så da vurderer jeg å bygge om til 1-spak kontroll på begge styreposisjoner. Legger ved bilder av nåværende kontroll og den jeg tenker å benytte for å bygge om. Er det noen som har erfaringer/råd å komme med vedr dette? Er det bedre med 1-spak vs 2-spak? Fordeler/ulemper? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 639 Postad 7 Juli , 2022 Absolut 1-spaks, om du frågar mig. I stressade situationer och när man behöver en hand fri är 2-spaks en stor nackdel. Men du har ett problem att lösa: Två styrpositioner. Från varje styrposition går troligen idag en wire för gas och en för växel. Dessa är sannolikt parallellkopplade, dvs om du drar i gasen eller växeln på ena reglaget rör sig även spaken på den andra styrpositionen. På ett enspaksreglage fungerar det inte att parallellkoppla på samma sätt. Gaswire kan dock ofta "parallellkopplas" på motorn, enligt principen "mest gas vinner". Antingen köper man färdiga detaljer eller också tillverkar man själv. Så här gjorde jag på en motor (ber om ursäkt för den lågupplösta bilden): Växelwire måste däremot gå via en "växlingsenhet", s.k. DS-växel: https://www.comstedt.se/produkt/ds-vaxel-vaxel Med denna väljer man vilken styrposition som skall kunna styra växling (dvs vilken styrpositions växelwire som skall vara sammankopplad till backslag/drev). Skifte av styrposition är möjligt med båda positionernas spakar i neutralläge. När någon styrposition inte är i neutral är det andra reglaget spärrat. Vilken typ av enspaksreglage du sedan väljer är nog mer en smaksak 😉 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bOFFE68 0 Postad 7 Juli , 2022 7 minuter sedan skrev IngemarE: Absolut 1-spaks, om du frågar mig. I stressade situationer och när man behöver en hand fri är 2-spaks en stor nackdel. Men du har ett problem att lösa: Två styrpositioner. Från varje styrposition går troligen idag en wire för gas och en för växel. Dessa är sannolikt parallellkopplade, dvs om du drar i gasen eller växeln på ena reglaget rör sig även spaken på den andra styrpositionen. På ett enspaksreglage fungerar det inte att parallellkoppla på samma sätt. Gaswire kan dock ofta "parallellkopplas" på motorn, enligt principen "mest gas vinner". Antingen köper man färdiga detaljer eller också tillverkar man själv. Så här gjorde jag på en motor (ber om ursäkt för den lågupplösta bilden): Växelwire måste däremot gå via en "växlingsenhet", s.k. DS-växel: https://www.comstedt.se/produkt/ds-vaxel-vaxel Med denna väljer man vilken styrposition som skall kunna styra växling (dvs vilken styrpositions växelwire som skall vara sammankopplad till backslag/drev). Skifte av styrposition är möjligt med båda positionernas spakar i neutralläge. När någon styrposition inte är i neutral är det andra reglaget spärrat. Vilken typ av enspaksreglage du sedan väljer är nog mer en smaksak 😉 Tusen takk for et raskt og utfyllende svar🙂 Det er faktisk en slik vekslingenhet på båten i dag. Hvorfor det har valgt denne løsningen kontra å koble kontrollene med hverandre vet jeg ikke. Dette ble gjort av forrige eier. Men jeg må pr i dag sette ene styreposisjoner i nøytral posisjon for å kunne bruke den andre styreposisjoner. Så det jeg egentlig trenger for ombygningen er 2 stk 1-spak kontrollbox samt nye wire/kabler. Ønsker å bytte wirene da de gamle er trege og med mye slack/dødgang. Men mottar gjerne flere synspunkter vedr 1-spak vs 2-spak. Fordeler/ulemper.🙂 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 639 Postad 7 Juli , 2022 Just nu skrev bOFFE68: Det er faktisk en slik vekslingenhet på båten i dag. Hvorfor det har valgt denne løsningen kontra å koble kontrollene med hverandre vet jeg ikke. Dette ble gjort av forrige eier. Bra, då är ju det största problemet redan löst ! Sannolikt tyckte tidigare ägare att det gick för trögt. När man parallellkopplar två reglage så blir det nämligen ganska "tungt". 2 minuter sedan skrev bOFFE68: Ønsker å bytte wirene da de gamle er trege og med mye slack/dødgang Kontrollera först om slack/dödgången verkligen beror på wirene. Många DS-enheter är inte av bra konstruktion och kan tillföra en hel del dödgång och glapp. Just den jag länkar till tycker jag dock fungerar bra, i alla fall för växling. Båten jag tog bilden ifrån hade från början en DS-enhet även för gas, men byggdes om till "parallellkoppling på motorn" just för att gasen kändes oprecis, med lite dödgång och glapp. Men det berodde alltså på DS-enheten och inte på wirene. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser