Hybro 1 152 Postad 7 Juli , 2022 Om nu någon tänker sig att ersätta en laddningsfördelare som har två dioder (blå grunka, bild ovan) direkt med ett skiljerelä kommer spänningarna över batterierna bli ca 0.7 V för höga! Därför att en generator byggd för att anslutas via laddfördelare, lämnar ca 0.7 V för hög spänning. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 605 Postad 7 Juli , 2022 Just nu skrev Hybro: Om nu någon tänker sig att ersätta en laddningsfördelare som har två dioder (blå grunka, bild ovan) direkt med ett skiljerelä kommer spänningarna över batterierna bli ca 0.7 V för höga! Därför att en generator byggd för att anslutas via laddfördelare, lämnar ca 0.7 V för hög spänning. Nej, för den här har ju sensorledning ! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 152 Postad 8 Juli , 2022 Och du är säker på att samtliga generatorer med sensorledning klara att reglera ned spänningen med 0.7 V eller rent av högre? Så bara att tuta o köra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybrid 27 Postad 8 Juli , 2022 På tal om laddning... Körde över Marstrandsfjorden i förrgår. Rejäl sjö så drog på ordentligt. Hade varit inne i en vik och sniffat lite tidigare så plottern var inställd på delad skärm mellan sjökort/ekolod. Då ser man även laddningen. Den pendlade mellan 14,6v och 15,4v. Blybatterier. Inte ok även om vissa förbrukare var påslagna. Även jag får ner och undersöka saken. Så kan det gå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 8 Juli , 2022 Även jag får krypa ned under durkarna och lyssna på om det bubblar… jag har iallafall 0,2-0,3 V tillgodo… Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybrid 27 Postad 8 Juli , 2022 56 minutes ago, Georg_Ohm said: Även jag får krypa ned under durkarna och lyssna på om det bubblar… jag har iallafall 0,2-0,3 V tillgodo… Laddström är ju rätt moderat. Vi har en solpanel och PWM-regulator kopplat till ett 110Ah-batteri hemma som nödström. PWM har 2 USB-uttag så alla sådana laddas från denna setup sedan många år. Regulatorn gillar att putta i 14,4v i batteriet. Batteriet mår bra. Men en generator på 70-90A som laddar på som en idiot är mindre bra. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser