MatsBerlin 3 Postad 6 Juli , 2022 (redigerade) Hur ser jag enklast om ett segel passar min segelbåt? Fick en uppsjö av segel vid mitt förra båtköp som den tidigare ägaren inte visste om de tillhörde båten. Redigerad 6 Juli , 2022 av MatsBerlin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 234 Postad 6 Juli , 2022 Enklast är att ta mått på riggen, sedan rulla ut seglen på ett trädäck eller gräsmatta och ta mått på seglen. Jämför sedan måtten. Seglets förlik eller mastlik skall vara c:a 15 cm kortare än riggens mått, och liknande på bommen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MatsBerlin 3 Postad 6 Juli , 2022 11 minuter sedan skrev Peter_K: Enklast är att ta mått på riggen, sedan rulla ut seglen på ett trädäck eller gräsmatta och ta mått på seglen. Jämför sedan måtten. Seglets förlik eller mastlik skall vara c:a 15 cm kortare än riggens mått, och liknande på bommen. Tack! Och för ett försegel? Samma där, ~15cm kortare än staget? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 234 Postad 6 Juli , 2022 (redigerade) 6 minuter sedan skrev MatsBerlin: Tack! Och för ett försegel? Samma där, ~15cm kortare än staget? Yes, samma. Det är en bra början i alla fall. Gamla fockar gjordes dock kortare, de kunde skotas någon meter ner på förstaget i början av 70-talet. Sedan är det ju lite svårare att mäta sig till skothornets höjd; man kan ju inte skota seglet under däck så att säga, enklast är nog att mäta upp och skalenligt rita en triangel med förstag och avstånd förstagsinfästning-mast som bas och sedan rita ut seglets mått (akterlik, underlik) på pappret och se var man hamnar. Eller - helt enkelt hissa det om förliket har rätt längd. Redigerad 6 Juli , 2022 av Peter_K Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 171 Postad 6 Juli , 2022 (redigerade) Är det inte enklare att knyta i en tamp i stor- resp försegelskot. Hissa i topp och märka tampen. Mät sen tampen. Dra bort t ex 15 cm. Inte så bra med typ långt måttband direkt... Kan ju gå av. Redigerad 6 Juli , 2022 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 234 Postad 6 Juli , 2022 9 minuter sedan skrev Hybro: Inte så bra med typ långt måttband direkt... Kan ju gå av. Typ långa måttband brukar typ vara starka för att klara att hissas upp. Detta för att de inte skall töjas ut. 🙂 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 6 Juli , 2022 Varför inte bara hissa upp seglet och prova, se var skotpunkten hamnar, hur seglet funkar i förhållande till vanten och om det är urblåst och odugligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 6 Juli , 2022 55 minuter sedan skrev Hybro: Är det inte enklare att knyta i en tamp i stor- resp försegelskot. Hissa i topp och märka tampen. Mät sen tampen. Dra bort t ex 15 cm. Inte så bra med typ långt måttband direkt... Kan ju gå av. När jag mätte för en ny fock i höstas använde jag ett långt måttband, men parallellt hade jag en tunnare lina som säkring för fallet, så jag skulle kunna få ner det lätt igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser