valbiten 7 Postad 5 Juli , 2022 Postar i egen tråd istället, i förhoppning att slippa trådkapning / OT-inlägg. Jag har sedan i höstas arbetat med elkonvertering av vår Grinde och tänkte dela med mig av min erfarenheter. Projektet är väldokumenterat i både text, bild och film på båtens hemsida med både blogg och informationsarkiv. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ottow 22 Postad 7 Juli , 2022 Imponerande! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
valbiten 7 Postad 7 Juli , 2022 Tackar! Kul att det finns ett intresse för detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
valbiten 7 Postad 16 April , 2024 Ett 50-tal blogginlägg och några tusen timmar senare tuffar arbetet alltjämt på. Senaste nytt och mycket annat finns här : https://grinde-19.se/. Mycket nöje! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jarbol 8 Postad 8 Maj , 2024 Imponerande, speciellt din förklaring av varför man behöver växla ner motorn. Det var just den oklarheten som gjorde att jag tvekade konverteringen från Yanmar YSB8, till en 5kw golden motor. 10kw är ganska mycket för båtar under 10m. 5kw räcker nog gott och väl, just för att man inte ska köra de i maxfart så ofta utan bara ut och in från hamn, om det är vindstilla då är det fint med lite långsammare fart. Du har en beräkning där med återladdning när man seglar, ekonomin då ser ju rätt bra ut. Oftast har jag sett folk på internet jämföra diesel-energi-värde mot LifePo4, räckvidd osv. Men får man in under 1 timmes segling tillräcklig laddning för att kunna lägga till och ut från hamn som man gör på några minuter, ja man beror då inte ens på laddning från land-ström. Hur är det med ljudet när du seglar och den genererar? Låter det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
valbiten 7 Postad 8 Maj , 2024 Kul att du uppskattar det! Tack. Ja, jag tror också att 5 kW räcker, det är ju trots bara en hjälpmotor Mina beräkningar på återladdning är än så länge teoretiska men grundar sig på vad jag fick ut förra sommaren utan växel. Jag har dock hört från andra med liknande storlek på båt, motor och växel att det ligger ungefär i den häraden. Ja det där med ljudet är ju en ganska viktig del... Nu med kuggremmen blir där ett till ljud så att säga, av själva remmen. Jag hoppas dock att ljudet från själva motorn, skall märkas lite lägre i och med att motorn nu inte sitter direkt på axeln. Men jag ser denna sommaren som ett en utvärdering av just det. På något vis kokar det väl ner till hur många gratis watt-timmar tystnaden är värd så att säga. Skulle det visa sig att det låter för mycket, så får det bli en folding istället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jarbol 8 Postad 9 Maj , 2024 Ljudet från el-motor-installationen kanske är lättare att ljuddämpa/ljudisolera bort än en diesel-motor, eftersom oljuden är från en begränsad frekvens-omfång och är oftast inte låga dunkande oljud? På din video låter det mera som högre än 2000Hz, ungefär inom vanligt tal-område. Inte något som är under 200Hz. Bygga in motor-rummet i Biltemas 3cm ljuddämpande matta borde göra stor skillnad. Funderar även om det är möjligt med en "knapp-för-tystnad", alltså att frikoppla från propeller-axeln och låta den snurra fritt istället för att generera. Som en vanlig bilkoppling fungerar, fast mellan propeller-axeln och snurr-hjulet. Tänk om det gick att ha en foldingpropeller med funktionen att folda sig när man seglar så inte ens propelleraxeln snurrar, men även hålla sig utvecklad och generera el när man vill. Är foldingpropeller lika effektivt som en vanlig när det gäller generation av el, om det fanns något som kunde hålla den öppen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
valbiten 7 Postad 15 Maj , 2024 Ja, jag tror också det skall gå ganska lätt att dämpa bort en hel del. Videon är dessutom med den gamla riggen i aluminium, vilken jag tänker mig "sjunger" lite mer än den nya i glasfiber. Oceanvolt har en servostyrd flöjlande (ej folding) propeller i sitt S-drev, som kostar skjortan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
valbiten 7 Postad 29 Augusti , 2024 Vad kan utvärdera en el-konvertering bättre än en månads semestersegling med hela familjen? Det hela kan sammanfattas med ett ord : succé! Läs mer här : https://grinde-19.se/blog/sommarsegling-2024 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
valbiten 7 Postad torsdag kl 09:26 Hej allesammans, för er som bor i Göteborg kanske detta kan vara något? Onsdagen den 12:e mars är det dags för föredrag hos SXK Västkustkretsen! Jag kommer prata om kostnader, batterier, räckvidd och laddning, såväl som hur själva arbetet genomfördes och dess utmaningar. Det kommer lämnas gott om utrymme för egna frågor. Datum : 2025-03-12 Tid : 18:30 - 21:00 Plats : Talattagatan 24 426 76 V Frölunda Pris : 175:- (125:- för medlemmar) Anmälan : Kryssarklubbens hemsida Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 507 Postad torsdag kl 22:07 2024-05-09 vid 21:41 skrev Jarbol: Tänk om det gick att ha en foldingpropeller med funktionen att folda sig när man seglar så inte ens propelleraxeln snurrar, men även hålla sig utvecklad och generera el när man vill. Är foldingpropeller lika effektivt som en vanlig när det gäller generation av el, om det fanns något som kunde hålla den öppen? En foldingpropeller som snurrar viker inte in sig så frågan är hur mycket elgenereringen bromsar rotationen. Blåser det tillräckligt bör det funka, men kansks viker den in sig när man tappar farten i ett slag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 507 Postad torsdag kl 22:34 Jag var sugen på elmotor 2016, men då var det för dyrt. Mycket dyrare än den diesel jag installerade. En annan sak som gjorde elmotorn lite ointressant för oss var räckvidden. När vi seglar hemmavid brukar vi segla dit vinden bär så länge den bär, men när det blir längre turer som tex. 130 M över Östersjön till Estland så vill man kunna tuffa på även om det inte blåser. Lösningen skulle ju då vara ett elverk och idag med dagens pris på batterier mm. skulle ju en sådan installation funka ekonomiskt. Har du några tankar om det här med att seglar långt över öppet hav när man har elkonverterat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
valbiten 7 Postad fredag kl 06:55 8 timmar sedan skrev Mackey: En foldingpropeller som snurrar viker inte in sig så frågan är hur mycket elgenereringen bromsar rotationen. Blåser det tillräckligt bör det funka, men kansks viker den in sig när man tappar farten i ett slag. En foldingpropeller fungerar inte. Den fäller ihop sig med en gång. Det strömmande vattnets kraft som fäller ihop bladen är starkare än centrifugalkraften som behövs för att hålla ute dem. Vi provade detta första året. Efter två år med fast tre-bladig byter vi nu igen till en folding, eftersom laddeffekten är ganska begränsad och kräver hög fart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
valbiten 7 Postad fredag kl 07:38 8 timmar sedan skrev Mackey: Jag var sugen på elmotor 2016, men då var det för dyrt. Mycket dyrare än den diesel jag installerade. En annan sak som gjorde elmotorn lite ointressant för oss var räckvidden. När vi seglar hemmavid brukar vi segla dit vinden bär så länge den bär, men när det blir längre turer som tex. 130 M över Östersjön till Estland så vill man kunna tuffa på även om det inte blåser. Lösningen skulle ju då vara ett elverk och idag med dagens pris på batterier mm. skulle ju en sådan installation funka ekonomiskt. Har du några tankar om det här med att seglar långt över öppet hav när man har elkonverterat? Bara sedan jag byggde batteriet för tre år sedan har priserna halverats och kapaciteten ökat. Vår elkonvertering kostar idag hälften av en dieselmotor - inklusive batterier! Det där med räckvidd blir i slutänden lite av en filosofisk fråga, hur man ser på segling, vad man vill och kanske framför allt vad man är villig att acceptera. En dag eller två med stiltje när man skall över Östersjön går någorlunda enkelt att parera med en väderprognos och att vänta. Ett stiltjebälte när man korsar Atlanten är en annan sak. För vår del får nog tiden utvisa hur det funkar men känner jag mig själv rätt så är jag en person som kan vänta, precis som segelfararna innan motorernas intåg. Vårt batteri tar oss till Danmark i marchfart. Skall vi komma 130 Nm blir det till att gå med låååg fart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 507 Postad fredag kl 13:13 (redigerade) 5 timmar sedan skrev valbiten: Det där med räckvidd blir i slutänden lite av en filosofisk fråga, hur man ser på segling, vad man vill och kanske framför allt vad man är villig att acceptera. Jo, så är det ju. Vi har seglat mellan Åland och Sverige (ca. 30 M) på fem timmar och på 14 timmar. 50 M med elmotor är ju helt okej även om man ska tvärs över Östersjön. Det räcker ju inte hela vägen, men man måste ju inte välja att gå över i stiltje. Om man då hamnar i stiltje löser 50 M ganska mycket. Min far var fly förbannad när han varit på något möte inför Gotland runt och de berättade att from. i år måste det finnas en motor ombord. "Det är väl för faan ingen jävla motorbåtstävling!" Pappsen tävlade även en del med motorbår bör tilläggas. När vi seglade som paying crew på stilla havet gick vi fem dygn i sträck i stiltje, tror det blev runt 700 M. Då var det bra med dieselmotor. Vi snittar väl 50 - 60 timmar med motor per år, men timmarna är väldigt ojämnt fördelade över åren och vi trivs ganska bra med vår åtta år gamla Beta 25. Redigerad fredag kl 13:16 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser