Gå till innehåll
söndag 08 september 2024

Rekommendera Poster

Postar i egen tråd istället, i förhoppning att slippa trådkapning / OT-inlägg.

 

Jag har sedan i höstas arbetat med elkonvertering av vår Grinde och tänkte dela med mig av min erfarenheter.

 

Projektet är väldokumenterat i både text, bild och film på båtens hemsida med både blogg och informationsarkiv.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett 50-tal blogginlägg och några tusen timmar senare tuffar arbetet alltjämt på.

Senaste nytt och mycket annat finns här : https://grinde-19.se/. Mycket nöje!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Imponerande, speciellt din förklaring av varför man behöver växla ner motorn. Det var just den oklarheten som gjorde att jag tvekade konverteringen från Yanmar YSB8, till en 5kw golden motor.

 

10kw är ganska mycket för båtar under 10m. 5kw räcker nog gott och väl, just för att man inte ska köra de i maxfart så ofta utan bara ut och in från hamn, om det är vindstilla då är det fint med lite långsammare fart.

 

Du har en beräkning där med återladdning när man seglar, ekonomin då ser ju rätt bra ut. Oftast har jag sett folk på internet jämföra diesel-energi-värde mot LifePo4, räckvidd osv. Men får man in under 1 timmes segling tillräcklig laddning för att kunna lägga till och ut från hamn som man gör på några minuter, ja man beror då inte ens på laddning från land-ström.

 

Hur är det med ljudet när du seglar och den genererar? Låter det?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att du uppskattar det! Tack.

 

Ja, jag tror också att 5 kW räcker, det är ju trots bara en hjälpmotor :)

 

Mina beräkningar på återladdning är än så länge teoretiska men grundar sig på vad jag fick ut förra sommaren utan växel. Jag har dock hört från andra med liknande storlek på båt, motor och växel att det ligger ungefär i den häraden.

 

Ja det där med ljudet är ju en ganska viktig del... Nu med kuggremmen blir där ett till ljud så att säga, av själva remmen. Jag hoppas dock att ljudet från själva motorn, skall märkas lite lägre i och med att motorn nu inte sitter direkt på axeln. Men jag ser denna sommaren som ett en utvärdering av just det. På något vis kokar det väl ner till hur många gratis watt-timmar tystnaden är värd så att säga. Skulle det visa sig att det låter för mycket, så får det bli en folding istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ljudet från el-motor-installationen kanske är lättare att ljuddämpa/ljudisolera bort än en diesel-motor, eftersom oljuden är från en begränsad frekvens-omfång och är oftast inte låga dunkande oljud? På din video låter det mera som högre än 2000Hz, ungefär inom vanligt tal-område. Inte något som är under 200Hz.

Bygga in motor-rummet i Biltemas 3cm ljuddämpande matta borde göra stor skillnad.

 

Funderar även om det är möjligt med en "knapp-för-tystnad", alltså att frikoppla från propeller-axeln och låta den snurra fritt istället för att generera. Som en vanlig bilkoppling fungerar, fast mellan propeller-axeln och snurr-hjulet.

 

Tänk om det gick att ha en foldingpropeller med funktionen att folda sig när man seglar så inte ens propelleraxeln snurrar, men även hålla sig utvecklad och generera el när man vill. Är foldingpropeller lika effektivt som en vanlig när det gäller generation av el, om det fanns något som kunde hålla den öppen?  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag tror också det skall gå ganska lätt att dämpa bort en hel del. Videon är dessutom med den gamla riggen i aluminium, vilken jag tänker mig "sjunger" lite mer än den nya i glasfiber.

 

Oceanvolt har en servostyrd flöjlande (ej folding) propeller i sitt S-drev, som kostar skjortan.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...