Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
batm

Problem med Mercery reglage

Rekommendera Poster

Har problem med att växla min Mercery 100hk EFI. Var väldigt trög och jag hade svårt att få i backen först och nu har den fastnat i framåt växel oavsett hur jag kämpar med växelreglaget.

Var ska jag börja felsöka? Hur öppnar jag upp reglaget?

20220704_130201.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev batm:

Har problem med att växla min Mercery 100hk EFI. Var väldigt trög och jag hade svårt att få i backen först och nu har den fastnat i framåt växel oavsett hur jag kämpar med växelreglaget.

Var ska jag börja felsöka? Hur öppnar jag upp reglaget?

20220704_130201.jpg

Är du säker på att det är i reglaget det kärvar?

Lossa vajrarna på motorn och kolla om det går att röra reglaget då.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 hours ago, Rascal said:

Är du säker på att det är i reglaget det kärvar?

Lossa vajrarna på motorn och kolla om det går att röra reglaget då.

Nej, det är jag inte. Jag ska ta av huven imorgon och kolla hur det ser ut vid motorn. Om det inte är reglaget utan vid motorn det kärvar - vad innebär det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Väldigt förenklat är det tre rörliga delar, handtagsmekanismen, vajern, och reglaget på motorn. Alla ska kunna röra sig och behöver regelbunden smörjning. Men de funkar normalt i åratal utan att man gör något :)

Så när det går trögt handlar det om att hitta vad som trögar mest och smörja det. Blir det bra så är man klar :), annars fortsätter man med de andra två delarna.

Sen är vajrarna en förbrukningsvara, de håller inte för evigt, speciellt efter som de flesta av oss är rätt dåliga på det förebyggande underhållet av dem ;). Men första steget är att lista ut vad som går trögt, fram, bak, eller vajern.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
14 timmar sedan skrev batm:

Hur öppnar jag upp reglaget?

Knappen i centrum på spaken du trycker in när du bara vill ha gas utan att lägga i någon växel, den knappen går att dra ut, och under den kommer du åt att lossa en mutter eller nåt.

Så vad det på min i varje fall.

Redigerad av touchwood

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fick loss spaken och tre av sex skruvar. Men de sista tre roterar bara och skulle behöva hålla emot på baksidan. Det är dock trångt som bara den så kan inte komma åt. Måste missa något?

20220706_142946.jpg

20220727_145559.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ser ut som en Silver Hawk? Min har det äldre mercuryreglaget, och det sitter med just tre st genomgående skruvar. På baksidan sitter det 10mm låsmuttrar som man kommer åt med en fast nyckel, även om det är lite tight.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
20 hours ago, Davkar said:

Ser ut som en Silver Hawk? Min har det äldre mercuryreglaget, och det sitter med just tre st genomgående skruvar. På baksidan sitter det 10mm låsmuttrar som man kommer åt med en fast nyckel, även om det är lite tight.

Japp, en Silver Hawk. Kändes orimligt att nå in med någon nyckel till alla tre bakom men får göra ett rejält till försök om det är det tänkta sättet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev batm:

Japp, en Silver Hawk. Kändes orimligt att nå in med någon nyckel till alla tre bakom men får göra ett rejält till försök om det är det tänkta sättet.

Att få loss muttrarna med en förlängd nyckel är väldigt enkelt jämfört med att få dit dom när du ska sätta tillbaka reglaget!!!! Tänk och kolla om det verkligen är i reglaget trögheten sitter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...