Gå till innehåll
tisdag 18 februari 2025
BoCaMa

Solcellsinstallation

Rekommendera Poster

Hej! Jag ska installera solpanel på båten, 85 W panel och en Epever Triron 2210N regulator. Enligt installationsanvisningarna skall det finnas en brytare på både + och - mellan solpanel och regulator. Inget problen, men undrar mest av nyfikenhet varför brytare behövs på bägge? Och vilken typ av brytare har ni använt? Panelen har MC4 kontakter, som ev. kunde fungera som brytare. Men dessa är tyvärr fastlimmade och jag måste klippa bort dessa för att inte behöva ta upp större hål för kabeln än kabelns dimension. Så jag skarvar kabeln permanent och placerar brytarna mer lättåkomligt, panelens kablar är rätt korta. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klipp inte bort några MC4 kontakter! Kan du inte trä kabeln från andra hållet, eller är den inkapslad i panelen?

Jag har mina sådana kontakter intakta, dom ligger uppepå taket, under panelerna.

Sedan 4 mm2 kabel som via en säkring är kopplade till regulatorn. Från regulatorn ytterligare 4mm2 kabel via säkring och strömbrytare på plus till batteriet.

Jag kan inte heller lista ut varför man skall kunna bryta både plus och minus. Jag bryter genom att koppla bort MC4 vid panelerna och stänger av mellan regulator och panel då jag nu emellanåt tvingas starta om regulatorn, och det fungerar bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
43 minuter sedan skrev BoCaMa:

varför brytare behövs på bägge? Och vilken typ av brytare har ni använt?

Jag har använt sk dvärgbrytare (som både är säkring och brytare) och satt dubbla för både plus och minus på vardera sidan om regulatorn. Varför det behövs på bägge ledarna kan jag inte svara på men efter att, när jag installerade min senaste regulator, ha tittat på många YT och andra tips och alla hade dubbla, så satte jag dit det jag också.

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
58 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

58 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Klipp inte bort några MC4 kontakter! Kan du inte trä kabeln från andra hållet, eller är den inkapslad i panelen?

Jag har mina sådana kontakter intakta, dom ligger uppepå taket, under panelerna.

Sedan 4 mm2 kabel som via en säkring är kopplade till regulatorn. Från regulatorn ytterligare 4mm2 kabel via säkring och strömbrytare på plus till batteriet.

Jag kan inte heller lista ut varför man skall kunna bryta både plus och minus. Jag bryter genom att koppla bort MC4 vid panelerna och stänger av mellan regulator och panel då jag nu emellanåt tvingas starta om regulatorn, och det fungerar bra.

Tack för input! Kabeln är inkapslad i panelen. Panelen är en tunn version utan ram som jag tänkt montera direkt på rufftaket. Så kontakterna rymms inte under panelen, utan de skulle då ligga oskyddat. Jag kunde köpa nya kontakter och montera dem på insidan, men kontakterna skulle då ligga dåligt till. Därför tanken att skarva ledningarna och placera brytare mer lättåtkomligt. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev BoCaMa:

Tack för input! Kabeln är inkapslad i panelen. Panelen är en tunn version utan ram som jag tänkt montera direkt på rufftaket. Så kontakterna rymms inte under panelen, utan de skulle då ligga oskyddat. Jag kunde köpa nya kontakter och montera dem på insidan, men kontakterna skulle då ligga dåligt till. Därför tanken att skarva ledningarna och placera brytare mer lättåtkomligt. 

Ja då förstår jag, annars skall MC4 tåla en hel del, dom är ju iallafall sköljtäta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...