Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025
Wiking280

Glapp i nytt cutlesslager?

Rekommendera Poster

Jag har precis bytt cutlesslager. Men det nya glappar också. Se klipp. Jag har mätt axeln och den håller diametern 40 mm, så felet bör inte ligga där. Glappet är ca 0,25- 0,3 mm. Är detta normalt? Förstår att då det är vattensmort så kan det inte vara för tight.  Sväller gummit något i vattnet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mycket glappade det gamla?

Tror nog att ett nytt lager ska inte glappa alls. 

En ren petitess... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det måste väl finnas lite spelrum så att vattnet kan komma i mellan och smörja och kyla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jag TROR det skall finnas ett visst spelrum av tidigare nämnda skäl - men, försäkerhets skull… vad säger återförsäljaren?

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Hybro:

Hur mycket glappade det gamla?

Tror nog att ett nytt lager ska inte glappa alls. 

En ren petitess... 

Ungefär lika mycket tycker jag… men det gamla var torrt och sprucket. Ja, inte borde det väl glappa så pass mycket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Rascal:

Det måste väl finnas lite spelrum så att vattnet kan komma i mellan och smörja och kyla.

Ja, absolut, men tycker det glappar lite väl mycket. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite spel är inte onormalt, men 0,25 på nytt lager känns lite väl mycket, borde snarare vara typ 0,10.

Kolla följande sida, dock är den för inch och inte mm. Men det går ju att konvertera, men det får du göra själv🙂

https://www.pacificmarine.net/engineering/propeller-and-rudder-bearings/cutless-bearing-clearance.htm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
42 minuter sedan skrev Peter_K:

Jag TROR det skall finnas ett visst spelrum av tidigare nämnda skäl - men, försäkerhets skull… vad säger återförsäljaren?

Jag ska kontakta dem imorgon så får vi se. Tänkte bara om någon här satt på svaret direkt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och föresten, på ett annat forum så påpekade någon att lagren finns i tum för den delen av världen som inte förstått storheten med metriska systemet. Kan vara så att det finns ett mått som ligger nära 40 mm och att du fått fel.

"Därför finns en möjlighet att det lager som nu testas är ett entumslager, avpassat för en axel som är 25.4 mm. Här är det noga att lagren är för rätt dimension, och för en 25 mm axel skall gummilagret vara 25 mm. Upplevs lagret som "glappt" misstänker jag därför en felleverans."

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 minuter sedan skrev Boanjohan:

Och föresten, på ett annat forum så påpekade någon att lagren finns i tum för den delen av världen som inte förstått storheten med metriska systemet. Kan vara så att det finns ett mått som ligger nära 40 mm och att du fått fel.

"Därför finns en möjlighet att det lager som nu testas är ett entumslager, avpassat för en axel som är 25.4 mm. Här är det noga att lagren är för rätt dimension, och för en 25 mm axel skall gummilagret vara 25 mm. Upplevs lagret som "glappt" misstänker jag därför en felleverans."

Men då borde den väl inte passa i lagerbocken tycker jag. Beställde iaf ett 40/55- lager. Jag får kolla med återförsäljaren helt enkelt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
17 minuter sedan skrev Boanjohan:

Lite spel är inte onormalt, men 0,25 på nytt lager känns lite väl mycket, borde snarare vara typ 0,10.

Kolla följande sida, dock är den för inch och inte mm. Men det går ju att konvertera, men det får du göra själv🙂

https://www.pacificmarine.net/engineering/propeller-and-rudder-bearings/cutless-bearing-clearance.htm

Kikade där nu och det verkar ju som att glappet ligger utanför toleranserna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aj då. Bra att du har kollat så du kan nämna det om de försöker dribbla bort dig när du pratar med dem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...