Fredric_sthlm 16 Postad 2 Juli , 2022 Jag har dubbla KAD42:or och mina instrument lever djävulen👿 På styrbords maskin upplever jag att värdena efter en stunds körning går ner på såväl Volt-, Oljetryck och temp. Kommer alltid efter en stund som sagt. På babords maskin lägger instrumenten av efter en stunds körning, alltså Volt-, Oljetryck, temp samt trimgivarinstrument. Slår jag av maskinen och startar igen så poppar dom igång igen. Har kollat så kontakterna sitter i ordentligt i boxarna på motorerna. Ngn som har ngt konkret tips att testa. Känns ju absurt att bägge uppsättningarna som ju är separerade med separata batterier strular. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 2 Juli , 2022 Jaha.. jag hade ju förstås föreslagit de där runda multikontakterna på de svarta boxarna…. För övrigt finns det likadana kontakter på stammen strax under instrumenttavlorna, och om det är lång våg därifrån till motorerna finns det fler sådana om kabelstammen är förlängd, om du har flybridge finns det Y-kopplingar på dessa kabelstammar som kanske kan vara glappiga… Kanske kan litet elektronikspray i dessa kontakter vara bra. MEN jag hade nog försökt att se till att båda instrumenttavlorna fick en ny minusanslutning, leta upp den gemensamma minuskabeln under instrumenten, det kan räcka att skarva minus instrumentbelysningen och dra en kabel därifrån till en bra och säker minusplint. Prova på en instrumenttavla i taget så ser du om detta har någon effekt, klipp inte av någon originalkabel, utan tänk dig att dra en ny minuskabel parallellt med den ursprungliga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 3 Juli , 2022 22 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Jaha.. jag hade ju förstås föreslagit de där runda multikontakterna på de svarta boxarna…. För övrigt finns det likadana kontakter på stammen strax under instrumenttavlorna, och om det är lång våg därifrån till motorerna finns det fler sådana om kabelstammen är förlängd, om du har flybridge finns det Y-kopplingar på dessa kabelstammar som kanske kan vara glappiga… Kanske kan litet elektronikspray i dessa kontakter vara bra. MEN jag hade nog försökt att se till att båda instrumenttavlorna fick en ny minusanslutning, leta upp den gemensamma minuskabeln under instrumenten, det kan räcka att skarva minus instrumentbelysningen och dra en kabel därifrån till en bra och säker minusplint. Prova på en instrumenttavla i taget så ser du om detta har någon effekt, klipp inte av någon originalkabel, utan tänk dig att dra en ny minuskabel parallellt med den ursprungliga. Tack! Ja minusanslutningen känns ju som spöket i detta problem, Så det ÄR alltså en gemensam minus för bägge kabelstammarna? Ska testa att dra fram en frisk minuskoppling🙏 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 3 Juli , 2022 3 timmar sedan skrev Fredric_sthlm: Tack! Ja minusanslutningen känns ju som spöket i detta problem, Så det ÄR alltså en gemensam minus för bägge kabelstammarna? Ska testa att dra fram en frisk minuskoppling🙏 Ja gör det, det kan ju iallafall inte bli sämre! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 3 Juli , 2022 Det är säkert en minusledare i varje kabelstam. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 3 Juli , 2022 7 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Det är säkert en minusledare i varje kabelstam. Var nere och drog igång maskinerna idag och nästan direkt lade BB instrument av helt. Drog isär kontaktstycket bakom panelen och körde kontaktspray och gick upp och kollade och hör och häpna, dim var igång. Stack sedan ut och körde och SB maskins instrument tycks påverkas sv varvtalet. Från drygt 2000 varv går värdena ner på volt och oljetryck. Hann inte leka med en adderad minusledare idag men blir spännande att se om det ksn vara det, men blir inte klok på att vördena går ner vid högre varvtal. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser