MEnkvist 2 Postad 1 Juli , 2022 Hej, Jag är nybliven ägare till en Mercury 50 EFI från 2007 så har inte så stor vana på motorn. Kommer från n 2-takt som aldrig strulade. Nu när jag körde i helgen börjar motorn att gå väldigt ojämnt och saknar kraft. Inte alltid dock utan ibland, och det är direkt från start. Den startar alltid men strular den går det inte fixa utan att stanna en stund. Jag misstänker att det är tändspole. Har testat på land att dra ur nedersta spolen när motorn går dåligt och det gör då ingen skillnad. Går motorn rent gör det stor skillnad så klart att dra ut spolen. Så långt allt väl. MEN, kan en spole verkligen fungera ibland och ibland inte? Kan det vara ett annat fel, jordfel? Jag har noterat ytterligare en konstighet (eller konstigt jämfört med min gamla 2-T). När jag pumpar filtret helt fult innan start verkar det som att den oftast går rent. Men när jag gasar på töms filtret helt på bensin. Kan detta vara orsaken till att cyl 4 går dåligt? Är det bränsletryck? Spridare som är fel...? Hoppas på tips så jag slipper testa köpa en spole för 2000 spänn när det filter som är fel. Motorn är nyservad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
martinke 20 Postad 1 Juli , 2022 Om du säger att bränslefiltret töms vid körning så är det troligen bränslebrist som är felet! Kolla efter dåliga bränsleslangar, kanske bränsleblåsan är dålig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Themariner 19 Postad 2 Juli , 2022 Det läcker troligen in luft någonstans mellan filtret och tanken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Strosselhuset 83 Postad 2 Juli , 2022 En tändspole kan fungera ibland och ibland inte så det skulle kunna vara spolen men... Jag tror också att du har läckage på bränslesystemet. Tror inte det läcker bensin utan det suger in luft. När motorn går dåligt, pumpa på blåsan. Hjälper det är troligtvis felet att det läcker. När motorn är avstängd, pumpa på blåsan. Lyssna och titta efter läckor. På några motorer jag har haft liknande problem med har det varit snabbkopplingarna vid motorn eller tanken. Har även varit med om att slangarna hårdnat och inte tätat vid slangklämmorna. Lycka till. /Mathias 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MEnkvist 2 Postad 4 Juli , 2022 Ska testa att gå igenom slangarna från tanken. Köpte ny blåsa så ska börja med det. Slangarna verkar mjuka så det är nog inte torrsprickor. Har för mig att jag testade med att pumpa blåsan när det strulade sist och att det inte hjälpte. Men ska göra igen nu utan kåpa på så jag ser vad som händer i filtret /Mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Craycoat 130 Postad 4 Juli , 2022 Prova med nytt tändstift på cylinder 4 och kolla att elektrodavståndet är enligt spec. Bränslebrist brukar inte drabba en enskild cylinder på insprutningsmotorer, såvida inte spridaren är kass. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MEnkvist 2 Postad 4 Juli , 2022 (redigerade) Nu har jag testat alla tips, är nog spolen i alla fall. Testade med annan bränsleslang utan lycka. Att filtret töms verkar sammanfalla med att motorn går dåligt, kan nog vara så att den trycker ut bränslet i cylindern som inte tänder. Testade att byta plats på spole 4 och 1 istället. Efter det går den lika dåligt. Drar jag nu ut spole 1 händer inget, medan 4 nu påverkar gången än mer negativt. Dvs tvärtom från innan. Beställer väl en spole då Redigerad 4 Juli , 2022 av MEnkvist 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MEnkvist 2 Postad 26 Juli , 2022 Problemet är löst. Genom att köra motorn och koppla bort spole efter spole lyckades jag isolera felet till en tändspole. Beställde och bytte, fortfarande fel! Samma procedur igen... Och, ytterligare en spole sönder. Efter två bytta tändspolar går den finfint igen. Tack för alla tips! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser