Gäst Gustav Postad 28 Juli , 2005 Vi är 3 personer som skall segla över till Gotland från Landsort och vi har knappt någon seglingsvana. Vad är det vi bör tänka på inför detta äventyr? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Aaron Sterner Postad 28 Juli , 2005 Du bör kolla igenom vädret ordentligt innan ni sticker. se till att det är ett stabilt högtryck om du inte vill bli överraskad av dålig vind. Om ni har dålig seglarvana kan jag rekomendera att ni åker från västervik istället. det är kortare och bekvämare. om ni åker från västervik vänta hellst på nordlig vind, för då är det inte lika stark vind ute på havet, dock blåser det mer intill land. Har ni dålig seglingsvana ska ni absolut inte åka, alla ska kunna navigera (utan GPS, batterierna kan ju ta slut, eller gå sönder) och alla ska också kunna behärska båten själva. Det är längre än vad ni tror (60nm). ca 10h vid 6knop. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst forgus31 Postad 28 Juli , 2005 Stabilt högtryck kan innebära dålig=svag vind. Räkna med en hel del motorgång. Vid längre sträckor föredrar jag själv hellre regnställ och bra vind än högtryck och badbrallor. Vid högtryck kommer (kanske) vinden vid 2-tiden och försvinner vid 6-blecket. Att hitta till Gotland lär inte bli någon svårighet och på havet händer sällan några olyckor men givetvis bra att förebygga dem Se till att hålla er kvar i båten gärna med en tamp om livet eller riktig väst med säkerhetslina, speciellt om någon måste upp på däck och justera något. Det är svårt att få upp den som ramlat i. En lykta som tänder sig när livbojen kastas i är nödvändigt vid mörkersegling. Annars är det tji att hitta den som ramlat överbord. Ett bra sätt är att starta i kraftig vind och träna upp sig inomskärs och notera hur besättningen klarar hård vind och sjö. Lära sig att reva. Gå gärna ut bottenrevat med minsta focken . Det är alltid lättare att slå ut rev än att ta in och så har man lärt sig det momentet också. Ha mobil i tät plastpåse om inte VHF finns. Ganska stor chans att nå land. Raketer och handbloss ska alltid finnas ombord. Varma kläder i en tät plastpåse lätt till hands räddar liv. Man kan ladda den med en massa choklad. Det går väl alltid åt även om olyckan inte skulle vara framme. Varm dryck på termos och enkel skaffning om inte någon är säker på att klara sig undan sjösjuka. Sjösjukeplåster är bra att få någon att skriva ut. Det här kan man skriva mycket om så räkna med många fler tips. Det är alltid spännande att gå en havssträcka där man inte ser land åt något håll. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Pelle Postad 28 Juli , 2005 Se även till att ni har fungerande lanternor på båten och använd dessa vid mörker. En livflotte är alltid bra som en sista utväg. Det kan vara en idé att starta tidigt, kring 4 på morgonen för att komma fram i hyfsad tid för att få bra plats i hamn. Ett gott humör, roliga historier och god mat gör att ni snabbt kommer dit. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skallgrim 0 Postad 28 Juli , 2005 Ja jisses nu dyker det upp gamla minnen :-) . Gjorde den resan strax efter att jag hade köpt min första segelbåt, en del kunde man ju fast man var ju ingen stjärna på navigering direkt.... Men det viktigaste är i mitt tycke att man ser till att avsegla när det är ett lugnt och fint väder samt att ha fungerande lanternor, självklart bör man ju kunna grunderna i navigering oxå. Däremot så råkade jag och mina kamrater ut för ett problem som vi inte hade förutsatt på hemvägen. Vi närmade oss Sthlms skärgård på natten och möttes då av ett flipperspel av fyrblink, då vi inte visste nånting om fyrar så blev det ganska rörigt för oss. Insåg efter detta hur rackarns bra det var att kunna utläsa fyrkaraktärer och med hjälp av dessa kunna bestämma sin position samt att segla i deras leder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Prins Eugen Postad 28 Juli , 2005 ..sola asset innan fotografering, det bör ni tänka på.. :shock: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kirigoe 0 Postad 29 Juli , 2005 fattigmans lanterna :-D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 532 Postad 29 Juli , 2005 Mitt bästa råd: Låt bli! Eller se till att ha med åtminstone någon som kan segla. Hoppas ni har god vana av motorbåtar och navigering om ni nu inte kan segla. För att ge sig ut utomskärs är ingen barnlek. Visst går det i det allra flesta fall bra men den gången det inte gör det är det värre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kritan Postad 30 Juli , 2005 [KUR]Ha mobil i tät plastpåse om inte VHF finns. Ganska stor chans att nå land.[/KUR] Vad jag vet så är det ca 4-6 timmar som man inte har någon täckning alls. Men det kanske har blivit bättre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Aaron Sterner Postad 30 Juli , 2005 det jag menar med dålig vind är inte 1m/s utan hård vind och vågor. Tack och hej... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ulven 0 Postad 30 Juli , 2005 Har seglat till Gotland några gånger. Ett tips är att först segla ner till Harstena, mycket fin liten hamn som dom skriver om i senaste numret av Praktiskt Båtägande. Därifrån är det 135 grader mot Visby. Stick tidigt på morgonen så ni hinner fram innan det blir mörkt. Kolla kommunkationsutrustningen innan ni sticker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Nicklas Postad 31 Juli , 2005 gps, flytvästar, sjöställ, strålkastare. lämna kusten på eftermiddagen, så ni kommer in till visby i mörker. Då ser du två radio master som ligger syd om visby, (Mycket lätt att navigera på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser