Garpen61 12 Postad 27 Juni , 2022 Mercruiser 4,3L TKS Ny termostat, fräscha knän o limpor (Dry Joint) Den går upp till 180 - 190 innan den vänder ner, sen håller den sig på 175. Bytte impeller för två år sen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 159 Postad 27 Juni , 2022 Inte grader väl? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Garpen61 12 Postad 27 Juni , 2022 Nä, inte celsius, Fahrenheit såklart. 175 F = 80 C Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 27 Juni , 2022 Är den sötvattenkyld så är det inget att bekymra sig över. Min V6:a ligger mellan 84-88°C beroende på belastning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Garpen61 12 Postad 27 Juni , 2022 Den är sjövattenkyld Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 27 Juni , 2022 Då är det för varmt. Säker på att instrumentet visar rätt? Kolla med en ir termometer mät där tempgivaren sitter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 27 Juni , 2022 Vilken temperatur är det på termostaten som är monterad? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Garpen61 12 Postad 28 Juni , 2022 71 grader, samma som satt innan, borde jag köra en "kallare"? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Garpen61 12 Postad 28 Juni , 2022 14 timmar sedan skrev Gelis: Då är det för varmt. Säker på att instrumentet visar rätt? Kolla med en ir termometer mät där tempgivaren sitter. OK, var sitter givaren på denna motor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan_sjobjorn 212 Postad 28 Juni , 2022 58 minuter sedan skrev Garpen61: 71 grader, samma som satt innan, borde jag köra en "kallare"? Ja, har för mig att sjövattenkylda ligger närmare 60C än 70C Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gullholmarn 56 Postad 28 Juni , 2022 32 minuter sedan skrev johan_sjobjorn: Ja, har för mig att sjövattenkylda ligger närmare 60C än 70C Kanske inte helt relevant, men i min gamla sabb skulle den ha en termostat som öppnade vid 54 grader för sjövattenkylning. Detta för att inte fälla ut saltkristaller i kanalerna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 28 Juni , 2022 1 timme sedan skrev Garpen61: 71 grader, samma som satt innan, borde jag köra en "kallare"? VolvoPenta 4,3 V6 som i princip är lika motor har en 62°C termostat vid sjövattenkylning och en 71°C vid sötvattenkylning. Men det verkar som Mecruiser kör med 71°C (160°F) rakt av. Anledning till lägre temp på termostaten vid sjövattenkylning är att minimera risken för mineralpåbyggnad i kylkanalerna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Garpen61 12 Postad 28 Juni , 2022 1 timme sedan skrev Gelis: VolvoPenta 4,3 V6 som i princip är lika motor har en 62°C termostat vid sjövattenkylning och en 71°C vid sötvattenkylning. Men det verkar som Mecruiser kör med 71°C (160°F) rakt av. Anledning till lägre temp på termostaten vid sjövattenkylning är att minimera risken för mineralpåbyggnad i kylkanalerna. Jag har beställt en 61 graders, ska även mäta lite med IR Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Garpen61 12 Postad 4 Juli , 2022 Bytt till 61 och nu stannar den på ca 70 grader och sensorn verkar ge rätt gradtal. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser