Dadid 19 Postad 27 Juni , 2022 Bytte givare i bränsletanken varefter mätaren går baklänges. förstår att givaren är av amerikansk modell och mätaren europeisk, men brukar mätarna (Wema har jag för mig) gå att ställa om på något vis? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 624 Postad 27 Juni , 2022 Nej, inte vanliga mätare utan bara mycket avancerade, processorbaserade. Och är det en standard, t ex Wema, så går det inte. Du måste alltså köpa en ny givare (ofta benämnd 10-190 eller 0-180 Ohm) och byta igen. Biltemas passar, de instrument de säljer/sålt är f.ö. från samma tillverkare som Wema köpte ifrån (f.ö. är nog Wema mest varumärke numera, tror det är KUS som ligger bakom). https://www.biltema.se/bat/batmotor/tankinstrument/nivagivare-2000037601 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dadid 19 Postad 27 Juni , 2022 Då det är denna givare jag köpt ( https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/matare/branslegivare-2000037781 ) är det alltså ”fel” instrument på båten med ursprung i England? Om så, behåller jag nog givaren och kopplar intill Victronsystemet istället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 624 Postad 27 Juni , 2022 (redigerade) Ja, det där är ju en 10-180 Ohm.... Då är det sannolikt instrumentet som är "fel". Men inte ovanligt, det är ingen så tydlig regel att denna sidan av Atlanten bara och alltid har 0-180. Annars har du ju denna givare som ett billigt alternativ, och så fungerar instrumenten fortfarande som tänkt i båten: https://www.axmarin.se/Branslegivare-240/33ohm?ref=gs&gclid=EAIaIQobChMItpDStoDN-AIVh-J3Ch0DAQb8EAQYAyABEgKf-_D_BwE Redigerad 27 Juni , 2022 av IngemarE 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser