JonatanB 5 Postad 26 Juni , 2022 Hej! jag har penta panel som har en knapp, Instr. light, som helt enkelt tänder en belysning bakom mätarna på panelen. problemet är att den knapp påverkar visaren på temperaturmätaren och stämmer den i det högre läget så går den varm, stämmer den i det lägre läget går den fint. gott och gott, när jag trycker på knappen och tänder belysningen hoppar visaren upp minst 5 grader. Som att lamporna stör mätaren på något sätt. någon som sett detta innan och som kan hjälpa mig förstå vilket av de olika lägena jag ska tro på? tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 161 Postad 26 Juni , 2022 Spänningsfall, över oönskad resistans, elektriskt motstånd är orsaken. Spänningsfall ökar i förhållande till strömmens storlek, i detta fall till instrumentbelysning och tempmätare. Dålig kontakt någonstans mellan pluspol på batteriet och instrumentet / instrumentbelysningen. Dålig kontakt någonstans mellan minuspol på batteriet och instrumentet / instrumentbelysning. Med någonstans menas dålig kontaktering, oxiderade brytare, oxiderade säkringar, oxiderad kabelskarvar bl a s k sockerbitar, o s v, o s v. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 650 Postad 26 Juni , 2022 2 timmar sedan skrev Hybro: Dålig kontakt någonstans mellan minuspol på batteriet och instrumentet / instrumentbelysning Detta alternativ röstar jag på 😉 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 161 Postad 26 Juni , 2022 Ja... Inte helt omöjligt. Kanske bara typ 10 % möjlighet, då det ligger s a s mer inkopplat på plussidan. Huvudbrytare, säkringar, strömbrytare för varje funktion, tändningslås, div relän i vissa fall o s v. Fast de flesta, 99 % letar/misstänker plussidan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 650 Postad 26 Juni , 2022 1 minut sedan skrev Hybro: Ja... Inte helt omöjligt. Kanske bara typ 10 % möjlighet, då det ligger s a s mer inkopplat på plussidan. Huvudbrytare, säkringar, strömbrytare för varje funktion, tändningslås, div relän i vissa fall o s v. Allt är ju lika mycket inkopplat på minussidan av förbrukare. Ström som går åt ena hållet måste ju komma tillbaka...😛 Men minusen är oftast referens för givare m.m. Därför kommer i första hand en dålig minus att ge just dessa fenomen. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonatanB 5 Postad 26 Juni , 2022 Hej! tack för alla svar! Ska följa kablarna till mätaren bakåt och se över alla kontakter. Men då tolkar jag i alla fall som att mätaren visar rätt utan belysning igång, dvs innan jag trycker på den? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 650 Postad 26 Juni , 2022 Just nu skrev JonatanB: Men då tolkar jag i alla fall som att mätaren visar rätt utan belysning igång, dvs innan jag trycker på den? Inte säkert, men möjligen kanske mer sannolikt. Det faktum att den ändrar sig när andra laster kopplas till/från tyder dock på att något inte är ok. Därför kan du inte vara helt säker på vilket läge som är "rätt". Följ @Hybros råd ovan, och om du frågar mig skulle jag börja testa med en spänningsmätning mellan motorblock och minus i panelen (vid tempinstrumentet), med och utan belysning tänd. Här skall vara mycket nära 0V, och förbli det oavsett vad du slår på och av. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 26 Juni , 2022 Vad är det för motor i båten? VP fyr- eller sexcylindrig analog dieselmotor? Jag frågar därför att jag känner till en felkälla som kan ge symptom som ditt. En lösning på detta problem kan vara att dra fram en extra minuskabel från en bra minusplint, och koppla denna med en dubbel flatskftskabelsko på minuskabeln på valfri instrumentbelysningslamphållare… (www.skrivihop.se) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonatanB 5 Postad 27 Juni , 2022 (redigerade) 2022-06-26 vid 17:44 skrev Georg_Ohm: Vad är det för motor i båten? VP fyr- eller sexcylindrig analog dieselmotor? Jag frågar därför att jag känner till en felkälla som kan ge symptom som ditt. En lösning på detta problem kan vara att dra fram en extra minuskabel från en bra minusplint, och koppla denna med en dubbel flatskftskabelsko på minuskabeln på valfri instrumentbelysningslamphållare… (www.skrivihop.se) Det är en Penta AD41B, så en 6a diesel Redigerad 27 Juni , 2022 av JonatanB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 27 Juni , 2022 2 timmar sedan skrev JonatanB: Det är en Penta AD41B, så en 6a diesel Ja… Då sitter det väl en sådan där svart box uppepå motorn, i den finns det en hona till en rund multikontakt, hanen till denna ansluter kabelstammen till instrumenttavlan. Om det är dålig kontakt där kan diverse mystiska fel uppstå i instrumenttavlan, felvärden, larm, lysande eller helt släckta kontrollampor etc. Men jag tror ändå att du skall se till att ordna med en parallell minuskabel till instrumentbelysningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonatanB 5 Postad 28 Juni , 2022 Tack alla! Jag ska felsöka och kommer återkoppla här om jag hittar felet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 161 Postad 28 Juni , 2022 (redigerade) 2022-06-26 vid 13:56 skrev IngemarE: Allt är ju lika mycket inkopplat på minussidan av förbrukare. Ström som går åt ena hållet måste ju komma tillbaka...😛 Ja, ja... Så är det ju. Men vi kan som exempel titta på vart man vanligtvis har en säkring in kopplad, en brytare, en huvudbrytare o s v. På plussidan. Och det innebär att felmöjligheterna är så många gånger fler än på minussidan. Betydligt flera kontaktställen. Ta elsystemet i ett hus... På vilken sida lägger man normalt huvudbrytare, säkringar, brytare o s v. Fas eller nolla? (Nollan i ett växelströmssystem kan då liknas med minus i ett dito likström.) Redigerad 28 Juni , 2022 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 650 Postad 28 Juni , 2022 (redigerade) 18 minuter sedan skrev Hybro: Ja, ja... Så är det ju. Men vi kan som exempel titta på vart man vanligtvis har en säkring in kopplad, en brytare, en huvudbrytare o s v. På plussidan. Och det innebär att felmöjligheterna är så många gånger fler än på minussidan. Betydligt flera kontaktställen. Ta elsystemet i ett hus... På vilken sida lägger man normalt huvudbrytare, säkringar, brytare o s v. Fas eller nolla? Jo, men nu handlar ju TS problem om att visningen ändras vid olika belastningar. Och givare/mätare har minus som sin referens och är känsliga för om minuspotentialen vid givaren av någon anledning inte är samma som vid mätaren. Men är däremot ganska okänsliga för variationer i plusmatningen. Och måste så vara, eftersom visningen annars skulle åka kana med laddning, varvtal m.m. Därför är ju felsökning på plussidan inte förstahandsvalet, så länge instrumentet visar överhuvudtaget. @Hybro, vet du hur ett "standardinstrument" fungerar ? Redigerad 28 Juni , 2022 av IngemarE 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 161 Postad 28 Juni , 2022 (redigerade) Typ gitarr? Finns många standardinstrument. 😀 - Men standard vridspoleinstruments uppbyggnad och konstruktion, är det tyvärr allt för länge se jag botaniserad i... Typ mer än 50 år sedan. Vete tusan om jag nu lägger krut på detta en gång till. Redigerad 28 Juni , 2022 av Hybro 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 161 Postad 28 Juni , 2022 (redigerade) Åh ja... Kompletterat inlägg, beroende på glömd kunskap. Det var inte illa menat. Redigerad 28 Juni , 2022 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 28 Juni , 2022 Vad jag sett i många båtar, såväl egna som andras, är att nuvarande ägare eller tidigare ägare kopplat in en massa olika grejer, man har emellanåt dragit fram nya feta pluskablar, och sedan kopplat in minus på i bästa fall en befintlig minusplint, eller skarvat in sig på första bästa svarta kabel man hittat. Detta ovetandes om att det passerar exakt lika mycket ström ut i en pluskabel, som det passerar in tillbaka till batteriet i en minuskabel… Och det vet ju alla på detta forum att det då blir ett spänningsfall även om ”flaskhalsen” sitter på minussidan. Men alla tidigare och nuvarande båtägare läser ju inte allt som står på detta forum… 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 161 Postad 28 Juni , 2022 Forumet är ju rätt så digert... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 650 Postad 28 Juni , 2022 (redigerade) 16 minuter sedan skrev Hybro: Forumet är ju rätt så digert... Skrivklåda idag igen ? 😛 Redigerad 28 Juni , 2022 av IngemarE 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 28 Juni , 2022 1 timme sedan skrev Hybro: Forumet är ju rätt så digert... 1 timme sedan skrev IngemarE: Skrivklåda idag igen ? 😛 Frågan är väl vem som får sista ordet!? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser