Makro 1 209 Postad 22 Juni , 2022 Tips på hur man kör snålt med sin båt vilket kanske är välkommet för många? Och det är nog inte bara de som är nya på sjön som kan lära sig något med tanke på att man ser ganska många planande båtar som kör för sakta och ”släpar aktern” och river upp onödigt med sjö istället för att öka på farten och låta båten plana ut ordentligt. Alternativet är ju ”deplacementsfart” 🙂 https://pakryss.se/spara-bransle-med-eco-driving/ https://www.upplevbatlivet.se/ecodriving 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 599 Postad 22 Juni , 2022 Inte fel, men tyvärr väldigt allmänt och översiktligt. Synd att man inte tar tillfället i akt och förklarar lite mer VARFÖR det t ex inte är bra med 12 knop (dvs vad som händer med båten i dessa farter kontra vattnet). Eller presenterar förbrukningskurvor. Båtförare är envisa, men med lite siffror och sakliga fakta övertygar man de flesta. Man talar om 40% minskad förbrukning, jag vet att det istället kan vara så mycket som 75%.... Även om det är sant som sägs blir det lite för mycket "miljömuppsproduktkänsla" av artikeln. Vilket är synd. Men tekniska fakta brukar bli för komplicerat för journalister (se t ex vilken väg mot slätstrukenhet även en tidning som PB gick). 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-CC-Lancer 34 Postad 22 Juni , 2022 En bränsleflödesmätare tex Garmins GFS10 kan ju vara en mkt bra investering för att få koll på förbrukningen i olika farter men också för att optimera trimläget vid ett visst gaspådrag märks direkt på förbrukningen/dm när man jobbar med trimplan respektive powertrim! Om jag kör långsamt kanske 5 knop så kan förbrukningen vara så låg som 0,6L/dm enligt mätaren även om jag är lite skeptisk till om den visar helt rätt vid så låg förbrukning. Stiger raskt till ca 1,3 men ligger kvar där från ca 10 knop till ca 23 knop, sedan stiger den.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 209 Postad 22 Juni , 2022 Jo jag håller med dig @IngemarE De kunde kompletterat med mer tekniskt material för den som är intresserad eller som inte blir övertygad av den inledande texten. Men det kanske funkar som upplysning för den som inte behöver veta exakt varför, 12 knop är ju ett bra exempel på en hastighet där de flesta planande båtar går illa i sjön och drar svall till högre bränsleförbrukning än vid planing. Sen finns ju säkert de båtägare som inte har en susning om bränsleförbrukning och gånglägen. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 22 Juni , 2022 Det enklaste är ju att aldrig köra över ca 80 procent av "skrovfart". Större besparing är svårt att åstadkomma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 209 Postad 22 Juni , 2022 27 minuter sedan skrev raol: Det enklaste är ju att aldrig köra över ca 80 procent av "skrovfart". Större besparing är svårt att åstadkomma. Så är det ju, men samt att inte växla mellan ”skrovfart” och planing ofta, det kostar ju på varje gång båten ska över planingströskeln. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
douakh 15 Postad 22 Juni , 2022 Håller på att installera Autopilot så att det inte blir så slingriga sträckor samt att man orkar dra ner på farten och kan ägna sig åt annat än att ratta :) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SonyBL 21 Postad 22 Juni , 2022 Jag är inhen proffs har haft min båt i 2 år.kan säga att häromdagen körde jag min båt och testade nertrimmad och upptrimmad motor i farter 20 knop . Båten drog mimdre nertrimmad där fören var längstner. Jag tänkte på en grej. Kör jag 10 knop drar båten ca. 15l i timme Men kör jag 40 knop drar båten tex 60 liter i timmen. Min tanke är att det är bättre att köra snabbare,båten drar mer men det tar mindre tid att komma till slutmålet. 10 knop - 10 mil avstånd 15 liter efter 1 timme körning 40 knop -10 mil avstånd 15 liter efter 15 min körning Samma strecka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 22 Juni , 2022 7 minuter sedan skrev SonyBL: Jag är inhen proffs har haft min båt i 2 år.kan säga att häromdagen körde jag min båt och testade nertrimmad och upptrimmad motor i farter 20 knop . Båten drog mimdre nertrimmad där fören var längstner. Jag tänkte på en grej. Kör jag 10 knop drar båten ca. 15l i timme Men kör jag 40 knop drar båten tex 60 liter i timmen. Min tanke är att det är bättre att köra snabbare,båten drar mer men det tar mindre tid att komma till slutmålet. 10 knop - 10 mil avstånd 15 liter efter 1 timme körning 40 knop -10 mil avstånd 15 liter efter 15 min körning Samma strecka. Ja, men sannolikt är 10 knop en väldigt törstig fart. Vid 15 eller 18 drar båten säkert mindre per sträcka. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 599 Postad 22 Juni , 2022 (redigerade) 15 minuter sedan skrev SonyBL: Kör jag 10 knop drar båten ca. 15l i timme Men sänker du farten till 6-7 knop drar den sannolikt bara 5 l/h. (F.ö. bättre att räkna om till l/nm, då man väl är intresserad av förbrukning per förflyttad sträcka, det är ju liksom vitsen med att köra med båtmotorn) Redigerad 22 Juni , 2022 av IngemarE 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 22 Juni , 2022 (redigerade) Rubriken var väl Spara bränsle... Om jag kör fortare än 4.5 knop ökar dieselförbrukning raskt från ca 0.8 liter / timme. Så jag passar mig noga i dessa tider. (Segelbåt, inombordare. ) Redigerad 22 Juni , 2022 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 22 Juni , 2022 5 timmar sedan skrev SonyBL: Jag tänkte på en grej. Kör jag 10 knop drar båten ca. 15l i timme. Men kör jag 40 knop drar båten tex 60 liter i timmen. Exakt samma förbrukning per sjömil dock. Vad var din tanke? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SonyBL 21 Postad 22 Juni , 2022 (redigerade) 5 minuter sedan skrev Kane: Exakt samma förbrukning per sjömil dock. Vad var din tanke? Att den förbrukningen som visas tex. 60l /h kan skrämma många men ibland kan det låna sig att gasa på om man ska averka en strecka. Om man vill köra bara runt tex. 1h då kan man tänka på att köra långsamare om man vill komma undan billigare. Redigerad 22 Juni , 2022 av SonyBL Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 22 Juni , 2022 5 minuter sedan skrev SonyBL: Att den förbrukningen som visas tex. 60l /h kan skrämma många men ibland kan det låna sig att gasa på om man ska averka en strecka. Löna sig tidsmässigt ja. Men hur tänker du att det lönar sig bränslemässigt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
50sman 55 Postad 22 Juni , 2022 Har man båt så är det bara pengar. Kommer nya varje månad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 582 Postad 22 Juni , 2022 Poängen är väl att det inte nödvändigtvis alltid är den stora skillnaden i förbrukning per sjömil i deplacerande vs planande fart bara för att förbrukningen per timme ökar. I ungdomen hade jag en 4,5 m styrpulpet med 40hk. Strax ovanför planing, där den motorn gick "mjukt" och behagligt så drog den under 0,6 liter/sjömil. Skulle tro att den drog mer än så i deplacerande fart eftersom den var så kort och hade planande skrovform. Visst, i 2 knop var den kanske snålare, men troligen säkert inte i 3- 5 knop eftersom den redan då börjar gräva ner sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SonyBL 21 Postad 22 Juni , 2022 1 timme sedan skrev Kane: Löna sig tidsmässigt ja. Men hur tänker du att det lönar sig bränslemässigt? Tex . 5 sjömil 7L bränsle 60 L/h fart 40 knop 5 sjömil 5 L bränsle 20L/h fart 20 knop Typ 2 L skiljnad ca. 50:- men den ena resan tog 7 min den andra 14 min Inte riktigt samma men det jag ville komma fram till är att när man ser förbrukning per timme kan man tro att skiljnaden skulle vara mycket större Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 22 Juni , 2022 1 timme sedan skrev SonyBL: Att den förbrukningen som visas tex. 60l /h kan skrämma många men ibland kan det låna sig att gasa på om man ska averka en strecka. 2 minuter sedan skrev SonyBL: Tex . 5 sjömil 7L bränsle 60 L/h fart 40 knop 5 sjömil 5 L bränsle 20L/h fart 20 knop Typ 2 L skiljnad ca. 50:- men den ena resan tog 7 min den andra 14 min Inte riktigt samma men det jag ville komma fram till är att när man ser förbrukning per timme kan man tro att skiljnaden skulle vara mycket större Ja, men nu skrev du ju tidigare att det skulle löna sig att gasa på? I ditt räkneexempel ovan är det ju 50% högre bränsleförbrukning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 599 Postad 22 Juni , 2022 8 minuter sedan skrev SonyBL: Inte riktigt samma men det jag ville komma fram till är att när man ser förbrukning per timme kan man tro att skiljnaden skulle vara mycket större Jo, skillnaderna kan vara mycket större, i synnerhet om du låter bli att köra i 10 knop. Du läste väl @Makros länk ? Och om du vet lite hur skrovet fungerar så förstår du varför det (10-12 knop) är en olämplig fart. Det är inte alls konstigt att det inte är så stor skillnad på förbrukning per nm i denna "plöjfart" jämfört med nära din toppfart. Om du istället kör t ex 6,5 knop så skulle jag tro du kommer undan med 0,5-0,6l/nm. Ökar du till 8-9 knop ligger du sannolikt på 1,8 l/nm eller så. Det är en faktor 3 - på tal om stora skillnader. 13 minuter sedan skrev SonyBL: Tex . 5 sjömil 7L bränsle 60 L/h fart 40 knop 5 sjömil 5 L bränsle 20L/h fart 20 knop Av det du skriver här så framgår ju att du har "bara" 1l/nm i 20 knop, vilket låter rimligt. För det är där din båt sannolikt planat ut, och där du har "högfartsdippen" i förbrukning. Således kan du välja att snålköra i deplacementfart. Eller köra 9-12 knop och tredubbla förbrukningen (per sjömil talar vi om nu). Eller susa fram i 20 knop med bara 60% av denna 10-knopsförbrukning. Eller trycka på 10-15 knop mer och öka förbrukningen med 50%. Är inte det "stor skillnad" ? 1 timme sedan skrev SonyBL: Om man vill köra bara runt tex. 1h då kan man tänka på att köra långsamare om man vill komma undan billigare Fast är du en sådan som har din motorbåt för att "vill köra bara runt" så tror jag kanske inte du är mitt i prick för trådens tänkta målgrupp 🥴. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SonyBL 21 Postad 23 Juni , 2022 Jag måste vara ärlig och säga att ibland kör jag bara runt 4 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 23 Juni , 2022 35 minuter sedan skrev SonyBL: Jag måste vara ärlig och säga att ibland kör jag bara runt Bra. Då kommer du tillbaka till startpunkten och inte åker vilse..... 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 209 Postad 23 Juni , 2022 10 timmar sedan skrev IngemarE: Jo, skillnaderna kan vara mycket större, i synnerhet om du låter bli att köra i 10 knop. Du läste väl @Makros länk ? Och om du vet lite hur skrovet fungerar så förstår du varför det (10-12 knop) är en olämplig fart. Det är inte alls konstigt att det inte är så stor skillnad på förbrukning per nm i denna "plöjfart" jämfört med nära din toppfart. Om du istället kör t ex 6,5 knop så skulle jag tro du kommer undan med 0,5-0,6l/nm. Ökar du till 8-9 knop ligger du sannolikt på 1,8 l/nm eller så. Det är en faktor 3 - på tal om stora skillnader. Av det du skriver här så framgår ju att du har "bara" 1l/nm i 20 knop, vilket låter rimligt. För det är där din båt sannolikt planat ut, och där du har "högfartsdippen" i förbrukning. Således kan du välja att snålköra i deplacementfart. Eller köra 9-12 knop och tredubbla förbrukningen (per sjömil talar vi om nu). Eller susa fram i 20 knop med bara 60% av denna 10-knopsförbrukning. Eller trycka på 10-15 knop mer och öka förbrukningen med 50%. Är inte det "stor skillnad" ? Fast är du en sådan som har din motorbåt för att "vill köra bara runt" så tror jag kanske inte du är mitt i prick för trådens tänkta målgrupp 🥴. Nu kom det ju ett utmärkt räkneexempel som även skulle kunna passa in på en medelstor planande semesterbåt, med reservation för topphastighet även om det finns de som toppar 35-40 knop med. Och det funkar säkert på en halvplanande båt med. Lägger man sen till totala distansen över sommaren eller semesterturen samt bränslepris i detta exempel så ser man ju hur mycket extra bränsle som går åt på fel körteknik helt i onödan och i de flesta fall även skapar onödigt svall i farlederna. Men tumregeln som nämns i filmen, att om båten ligger vågrätt så förbrukar man oftast mindre bränsle och kör du ”sakta” och tittar akteröver och ser att båten drar sjö så är det mer ekonomiskt att dra av lite på gasen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per_62 219 Postad 23 Juni , 2022 Om man ska åka med vinden så varför inte koppla en kite till motorbåten, speciellt på lite längre etapper och där det är öppna fjärdar eller på havet. Borde kunna spara bränsle. Omegasails har tex hållit på med detta i många år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser