Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
Rolle85

Kylvatten utombordare

Rekommendera Poster

Hej, efter hur många minuter skall skvallervattnet bli varmt på en utombordare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan inte svara på det, beror på hur mycket kraft du använder. Tomgång=lång tid och fullgas=kort tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev Themariner:

Man kan inte svara på det, beror på hur mycket kraft du använder. Tomgång=lång tid och fullgas=kort tid.

Och även beroende på temperaturen i havet/sjön.

Kan inte säga att jag någonsin känt en skvallerstråle som varit varmare än handvarmt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det varierar. Oftast är strålen inkopplad före termostaten/erna såatt strålen kommer direkt efter start, men på vissa Merc/Mariner ex. 2T V6:or och troligen även din 125  är strålen ansluten efter termostaten. Då kommer strålen efter några minuter på tomgång.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev guestsson:

Det varierar. Oftast är strålen inkopplad före termostaten/erna såatt strålen kommer direkt efter start, men på vissa Merc/Mariner ex. 2T V6:or och troligen även din 125  är strålen ansluten efter termostaten. Då kommer strålen efter några minuter på tomgång.

Där ser man.

Men det låter som en väldigt dum konstruktion att skvallerstrålen kommer först efter att termostaten öppnat, för om vattenintaget av någon anledning skulle vara igensatt så är ju impellern körd långt innan man har chans att kontrollera strålen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev No_jah:

Där ser man.

Men det låter som en väldigt dum konstruktion att skvallerstrålen kommer först efter att termostaten öppnat, för om vattenintaget av någon anledning skulle vara igensatt så är ju impellern körd långt innan man har chans att kontrollera strålen.

Det kommer lite stänk innan, så man ser ändå att impellern fungerar.


Det är snarare den smartaste konstruktionen iom att det är den enda lösningen där man ser att vattnet flödar genom hela motorn. Man ser även hur termostaten jobbar.
 

Den vanliga lösningen är att ta strålen i botten på avgasplåten och då vet man bara att vattnet når botten av blocket. Har sett flera motorer överhetta trots stråle med den lösningen…

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minuter sedan skrev Mange249:

Det kommer lite stänk innan, så man ser ändå att impellern fungerar.


Det är snarare den smartaste konstruktionen iom att det är den enda lösningen där man ser att vattnet flödar genom hela motorn. Man ser även hur termostaten jobbar.
 

Den vanliga lösningen är att ta strålen i botten på avgasplåten och då vet man bara att vattnet når botten av blocket. Har sett flera motorer överhetta trots stråle med den lösningen…

 

Då förstår jag.

Det bästa vore ju att motornnhade två skvallerstrålar, en som som sprutar så fort motorns startar som visar att impellern fungerar som den ska, och sen en skvallerstrålen som kommer igång när termostaten öppnar.

Men om det är så det fungerar på dessa motorer så är det ju bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog ut termostaten och den hade fastnat i öppet läge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...