Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
TazTobbe

Hur stor motor kan man ha igentligen?

Rekommendera Poster

Har en lite äldre sportbåt.. Har haft en 55hk på den nu ett tag men är inte riktigt nöjd med knopantalet.... så jag gjorde mig av med den och handle en 200hk! istället... fick den billigt så det var inget snack..men hur ska jag gå till väga för att förstärka upp akterspeglen för att klara av detta 200hk monster!!! Eller vad är det som går sönder på en båt när man sätter på en MYCKET större motor? Mvh Tobbe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,det var en kul fråga,,först o främst är det intressant o veta hur båten tar vikten där bak,akterspegeln kan kanske behöva förstärkas,men det jag spontant tänker på är hur kommer båten bete sig i höga farter,,om den kommer ligga högt i vattnet o kanske ta luft under,,hur den beter sig isvängar o tvära girar,,det jag tror finns risk att att det går sönder,,kan nog vara de som vistas i båten under färden,,men ta det bara lugnt i början o känn ordentligt på ekipaget,,ditt koncept är säkert inte att rekommendera,, :lol:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns en viss risk att den är för tung där bak, så att båten tar in vatten i motorbrunnen. Annars händer väl inget annat än att det kan spricka mellan skrovet och akterspegeln när du eldar på med en 200 hk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj, det var inte dåligt. När jag läste artikeln tänkte jag på japanska Kamikazepiloter. Men det var väl kanske att ta i. Du har redan fått kommenarer vad beträffande vikt, köregenskaper samt hållfasthet. Varför jag med stor nyfikenhet ser fram emot ett inlägg. När du satt i motorn och provkört ekipaget.(Då kanske man också får reda på vad det är för skrov)/mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mycket kan gå sönder och farligt kan det bli. Men även väldigt roligt.

post-8133-1394234437,3391_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har testat med 200kg där bak på akterspeglen och det finns en marginal på ca 10cm till vattenytan... det ska räcka tycker jag... båten är en 4,2m lite äldre båt med nästan helt plant skrov... så här ska det bli åka av... hehe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag som tyckte att det verkar hårt med 40hp på min båt :shock: ska bli intressant att få se hur det ser ut och få veta hur det går :roll: det verkar ju helt galet kul :-D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

såg den här annonsen på blocket. var bara tvungen och visa bilden :shock:

post-11817-1394234441,1943_thumb.jpg

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Billy Astorsson

[KUR]Jag har testat med 200kg där bak på akterspeglen och det finns en marginal på ca [RÖD]10cm[/RÖD] till vattenytan... det ska räcka tycker jag... båten är en [bLÅ]4,2m[/bLÅ] lite äldre båt med nästan helt plant skrov...[/KUR] härrejävlar... 10cm!?! Den båten kommer inte tåla sjö akterifrån.. sen får du ta det lungt när du slår av på farten... när båten går ner från planing och planingsvågen hinner ikapp finns det en risk att den slår över aktern. Ett annat tips jag kan ge är att montera rejäla trimplan, fasta duger gott, för att kompensera båtens korta längd och lyfta aktern, annars finns en risk att fören kommer pendla upp och ned vid planing och du tappar i fart. i övrigt kan jag bara säga lycka till! själv bytte jag upp mig från en 70hk utombordare till en 150hk vp151 (b230) inombordare på en 19fots sportcabin. kör hårt! //Billy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skojar du eller är det på fullt allvar. Mitt råd är lägg ner idiotin. Sälj bort 200 hästaren. Eller byt till en annan båt. Det funkar inte på nåt sätt det du tänker göra. 4,20 lång he he. Det är ju som en liten roddbåt i längd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Andre

ÄÄÄÄ Helt rätt, klart en båt i min smak :lol:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kör hårt o meddela hur det går,,intressant,,men ta det lugnt,,klart det funkar,, Hoogan. ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Janne

Tror inte du riskerar problem bara du använder hjärnan. Den motorn bör ta dig till ca 70-80 knop (MINST) utan problem med rätt propeller på den lilla flata båten. Nu är de ju oerhört sällan det är vågfritt nog att köra 75 knop så du kommer inte att kunna ta ut maxeffekt så ofta så det håller nog ihop bra. Akterspegeln kan du förstärka på två sätt. 1. Gör den tjockare med laminat eller stålskiva 2. Staga upp den ytterligar mot sidor/bottenbalk. Rapporter hur det går....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mattias E

Lite väl stort steg kanske men man får ju gasa efter förstånd. Tidigare fanns ju sjöfartsverkets blåskylt och de gav ut ganska bra specifikatiner för vad de krävde av akterspegeln för att godkänna en viss motoreffekt. Tyvärr har jag inte mina kvar och sedan Veritas tog över kostar det skjortan att få dessa. Kanske någon som byggt båtar under -90talet sitter på dem? Good luck!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du har köpt motorn billigt är mitt råd att sälja motor och båt var för sig och köpa något som hör ihop. Skulle tro att du aldrig kan försäkra båten med den motorn och det finns stora risker med att hänga på en så stor motor på en så liten båt. Jag har maxmotor enligt fabrikens rekomendationer på min Bella 490 och det är stort...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst JAnne

Äh, kör man med 200 hk på en liten gammal sportbåt så funderar man inte på några försäkringar. Stärk upp den lite där bak nu och dra på sen...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Manligt!:-) Spegelblankt och inga andra båtar i närheten, så e det bara att gasa! Annars skulle jag nog inte ge mig på detta. Som någon påpekade, lär första kraftiga avslag på gasen förutsätta att passagerare utrustats med varsitt stort öskar..... Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad hände?? Har du inte fått på den än? Väntar nyfiket på rapport :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast en 200 hk motor är ändå värd en hel del...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Från fartvidunder till ubåt? :-tackar Klart att vi vill se hur det funkar... Kan du inte be nån kompis stå med dv kamera och spela in några turer...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gärna första (och enda?) turen...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag tagit ett par prov turer... Efter mycket strul med motorn... skit i förgasarna hål i blocket!?. glapp i drev mmmm... Allting verkar hålla nu allafall... båten går riktigt styggt... vid första prov turen när motorn bara gick på 4 cyl så toppade den 48knop vid 3000 varv!!!! när nu allt är ordnat så var vi ute på en prov tur till... här är det dubbla flytvästar och hjälm som gäller...vid 4000 varv så känns det som man flyger och en bit över 4500 - 5000 så är man rädd... har inte vågat trycka till på fullgas för det helt otroligt vad det biter i... 200hk 2takt satan vad det går undan på en 4,20 båt... ska försöka filma lite och lägga upp på sida... för det här helt sjukt vad det går undan med en v6 i aktern... ajaja

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det här ju bara så bra.... Det finns en Prins Eugen som hävdar att vattenskoter är det enda som duger till att åka snabbt i....... Jag antar att Du kan matcha den tråden nu. Ser fram emot filmen/bilderna. En-som-bara-åker-20 knop-och det-känns-fort

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Peter Nordsten

Coolt, jag bytte ut min motor på min Ockelbo T16u för 2 veckor sedan, jag hade en 60 hk johnson förut men fick tag på en Evinrude 120 hk V4 -92 för en billig peng, så jag förstärkte upp lite i akterspegeln och sedan ut och testa, 55 knop gör den nu, men båten reser sej rakt upp när man startar, men bara den planar ut så går den jätte fint i vattnet. 4 st på wakeboard var inga problem att dra upp. :lol:

post-0-1394234445,5094_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tips: Skippa båten, den väger bara en massa. Häng 200-hästarn på kalsonglinningen istället, så blir det åka av!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har precis bytt motor i min dryga 20 fots jänke-dc. Tidigare satt det en 190hk ford 302:a. Nu sitter det en 454 mpi Magnum på 415hk. Snacka om att det blev en helt ny båt! Kanonnöjd :-tackar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det låter ju kul men kommer den en ganska liten våg så är det ju ruskit farligt :lol:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...