nickeputt 0 Postad 19 Juni , 2022 Hej! Jag skulle vilja mäta bränsleförbrukningen på min KAMD43P motor och koppla den till plottern för att få fram liter/ sjömil eller liter/timme. Vad jag kan läsa mig till så har den motorn ingen EVC. Finns det någon en bra lösning till detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasVikhog 137 Postad 19 Juni , 2022 2 st flödesmätare ihopkopplade med liten dator. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan_sjobjorn 212 Postad 20 Juni , 2022 Har KAMD43P inte någon elektronik som går att koppla in sig på ? d.v.s någon äldre form av ECM? Det finns företag som bygger gateways till "analoga" motorer, d.v.s motor som inte har stöd för digital signaler såsom N2k. Exempel; https://fox-marine.com/index.php?route=product/product&path=81&product_id=71 Fördelen med denna metod framför flödesmätare är att du inte rikserar få luftläckage eller liknande problem som kan uppstå med flödesmätare. Så det kan vara värt att googla lite ifall det finns en produkt som kan läsa ut och omvandla uppgifter om bränsleflöde på något sätt från motorn. Vh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 209 Postad 20 Juni , 2022 (redigerade) Nej det funkar inte. Såna gateways kan ju bara digitalisera de analoga signaler som finns och bränslesystemet på en KAMD43P är mekaniskt, alltså ingenstans att ta några analoga signaler ifrån och då heller inget att konvertera till digitalt. Möjligen kan det funka till KAD44 och 300 som har den tidiga EDC-styrningen. Redigerad 20 Juni , 2022 av Makro 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser